Revisjonshistorikk [tilbake]

Her ville jeg toppelsjekka om bilen har registerkjede eller om det dreier seg om den "nye" versjonen med registterreim (faktisk en ganske så høyspesifisert reim) . Om ikke selger har kontroll på dette, ville jeg fått bilens registreringsnummer og kontaktet Møller Teknisk. Vil de ikke svare der...vel...da bør selger bringe klarhet i dette. Ja, den magiske grensa ligger normalt sett rundt 2013, men jeg mener å erindre at vi snakker om ANDRE HALVDEL av 2013...iallfall er det dette som legges til grunn ifht Skoda...og f.ex 1.2 TSI ble iallefall tidligere produsert i....Tsjekkia. Legg til den noe spesielle fortolkningen av begrepet "årsmodell" i Norge...2013 blir litt ullent i denne settingen!

HER er forøvrig vår gode venn Benny sin artikkel over emnet: https://www.tv2.no/a/11197739/

The Bottom Line er at ja, både 1.2 og 1.4 TSI har antydning til anvendbar kraft fra lavere og midlere turtall, hurra for pustehjælpa fra turboen! Men be aware, du må fortsatt jage turtall for å holde følge med trafikken om det er litt stigning, eller for den sakens skyld, om du er på tur i det store utland der tempoet i trafikken er litt annerledes enn her. Dog, for norske forhold? En helt grei motor, dog ikke like økonomisk i drift som det være seg 1.6 TDI eller 2.0 TDI. Typisk vil du slite med å komme under 0.6 med eine kleine benziner, vi kjører vår 1.2 TSI som sitter i en Beetle på 0.63 i snitt med det vi vel kan kalle vesentlig langkjøring. DSG-kasse, som jeg ser det er på den aktuelle bilen, er må-ha på disse motoren, og ja, 1.2 TSI har faktisk også tilstrekkelige ytelser til å henge med i trafikken her hjemme. Faktisk en positiv overraskelse, vi kjøpte bilen ny, den var på vei som en ferdigspekka demobil til herværende merkeforhandler. Vi hadde litt dårlig tid med å erstatte en bil som ble kondemnert - hadde jeg spekka bilen, ville jeg valgt 2.0 TSI.

Men, de små benzinere fungerer de - men igjen - DSG er må-ha! Husk forøvrig oljeskift på girkassa hver 60.000, motoren vil ha oljeskift OG filterbytte hver 15.000 km. Mhp 1.6 TDI er den vel omtrent likeverdig, og ja, også der er DSG må-ha! Med 1.6 TDI er det en ting som er verdt å ha i bakhodet: du kan ikke jage turtall på samme måte som med de små benzinerne, og motoren er strengt tatt for liten til at man kan kjøre på momentet i samme grad som med 2.0 TDI. Den faller liksom mellom to stoler. Grei nok, den stopper jo ikke akkurat opp, men det skjer liksom veldig lite når du tråkker på gassen. Det er ikke noen følelse av kraftoverskudd noe sted, til tider lurer iallefall jeg på hvor momentet blir av innimellom de gangene jeg har kjørt leiebiler med 1.6 TDI :-) Men du og du...kjørecomputeren kom med letthet ned i ganske så lave forbrukstall, typisk rundt 0.35 give or take ved mitt kjøremønster i det området her hvor jeg bor! Rett skal være rett: det er flatt her, og siden vi bor på landet, snakker vi vanligvis om det andre kaller "langkjøring" :-)

Selv gikk jeg for 2.0 TDI og firehjulstrekk, dessverre er ikke DSG tilgjengleig i den kombinasjonen på "vanlig" Golf i Norge, og "Alltrack" versjonen har for mye plast-dritt i mine øyne. Greit nok, med 2.0 TDI er det bop-bop om man har DSG eller manuell kasse, man har anvendbar kraft i søkk og kav hele veien, man kjører på momentet dagen lang og girer egentlig ikke så meget. Forbruk ned mot lave 0.4 er realistisk på langkjøring under gunstige forhold, opp mot 0.5 på det jevne. Helt greit tenker jo jeg, og nei, jeg kjører ikke spesielt økonomisk, men jeg kjøer veldig, veldig jevnt. 2.0 TDI er etter mitt kjøremønster, mine behov helt perfekt, høy komfort, grei drivstofføkonomi, en god følelse av kraftoverskudd over hele turtallsområdet opp til rundt 4200 o/min. Da går det egentlig så fort at man risikerer ubetinget pallesnekring i flere år om man befinner seg på en norsk vei.

THE BOTTOM LINE er at man egentlig ikke trenger mer enn det være seg 1.2 eller 1.4 TSI ved norske forhold. Om du ikke kjører mer enn si 20.000 i året vil det heller ikke være noen voldsomme forskjeller i drivstoffbudsjetet, det blir litt bop-bop. Jeg merker meg forøvrig at bilen i annonsen har en virkelig god ting: adaptiv cruisekontroll. Sammen med DSG er dette helt fantastisk ved langkjøring. Du kan også kjøpe en bruktbilgaranti med denne bilen, om du i tillegg får utført en NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakten, vil du kunne gjøre et ganske så trygt kjøp. En grunnleggende forutsetning er det imldertid at du får bekreftet at bilen virkelig har registgerreim, og ikke kamkjede me denne råtne strammemekanismen. Ja, enkelte biler hadde visstnok en oppgradert strammer, men det er i såfall noe som må undersøkes spesielt nøye om så skulle være tilfelle - da duger kun en bekrefelse fra Møller Teknisk.

Ellers: vær ops på dette med rust og understellsbehandling. Ja, flere enn meg har kjørt sine feiende flotte nye VW direkte til understellsbehandling, men si at du får et godt eksemplar med liten eller ingen rustdannelse: sørg for å få understellsbehandlet bilen snarest, velg en seriøs leverandør som har vært i bransjen en stund før billig-sjapper her! Godt arbe' er alfa og omega her, ellers etterbehandling etter to til tre år - godstoffet tørker inn over tid. Lykke til!

Antall visninger