Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Benny, og nei, selv om det nok har vært positivt med det vi kan kaller "endringer" mhp importørleddet her, om du har flaks og får på plass en positiv dialog med det være seg forhandleren eller Hyundai Norge, kan du oppnå en noe bedre deal ved innbytte. Men vær klar over at i den store sammehengen er verditapet her godt innafor det som er etablert praksis i Norge. Det kan man selvfølgelig ha mange og sterke meninger om, men sånn er det bare! At bilen din knapt nok er kjørt, har liten betydning her, forhandleren som tar bilen i innbytte legger normalt sett en innbyttepris basert på en form for listepris, Når han selger bilen igjen, skal du ikke bli overrasket over å oppdage en pris som ligger nær opp til nyprisen for en bil som er så ny som din. Da er det fort gjortå tenke at du burde fått mer for bilen, men forhandleren driver butikk. Differansen mellom det du får i innbytte og utsalgsprisen bygger på en kalkyle der forhandlers kostnader skal dekkes inn: herunder det man kaller "nødvendig påkost", garantikostnader, klargjøring, salgsomkostninger osv osv og ikke minst, en for forhandler akseptabel fortjeneste.

Bare så det er sagt: en god venn som hadde en fieende flott Toyota, fikk det for seg at han skulle bytte bil etter et snaut år og drøye 10.000 km. Netto verditap 150.000 - ett hundre og femti tusen kroner! Det eneste forhandler trenge å gjøre med bilen, var å skrive en prislapp pålydende 20-30.000 under nypris for samme bil - det var litt ekstrautstyr på denne bilen - i løpet av kun kort tid klinget det i kassa-apparatet og forhandelren kunne le hele veien til banken! Men "innafor"? Så absolutt, helt vanlig spør du meg, og kameraten godtok jo dette...helt frivillig! Fryktelig dyrt, men sånn kan det gå når man bytter bil for ofte, overgangskostnaden for å bytte bil er helt rå i Norge!

I og med at dette er en relativt ny bil med nybilgaranti, får du nok noe mer for bilen ved privat salg, men ikke legg utsalgsprisen for en tilsvarende bil hos forhandler til grunn for "din" pris, legg deg på et kompromiss litt over - kanhende litt under halvveien kan være et greit utgangpsunkt. Problemet er at Hyundai ikke er noen spesielt lettsolgt bil, en av årsakene er at den tidligere importøren ikke gjorde en speseilt god jobb som det vi kan kalle "merkevarebygger". Hva den norsk vinteren og Hyundai angår, er det grunn til å anta at Benny har rett: nyere Hyundai bør være vesentlig bedre enn tidligere. Uten å gå i detaljer, jeg har famile som eide en Hyundai Santa Fee over et drøyt vinterhalvår: ibla røyk hjullagrene på kun kort tid...rundt 15.000 km om jeg ikke husker feil. Dette kosta ufyselig mye penger å få utbedret, og garantien? Å neeeeeeeeeeeeeeeei, dette var SLITEDELER! Selv om den direkte årsaken til at hjullagrene røyk, var at de var wide open for det som pleier å prege norske vinterveier!

The Bottom Line er at du nok kan forvente at bilen din er bedre enn dette, den dårlige opplevelsen du hadde kan som Benny antyder, vise seg å være en engangsforeteelse. Når du først har fått orden på det, og står der med en relativt ny bil som du nok er ganske fornøyd med ellers, ville jeg ikke vært spesielt redd for å gi den en sjanse til. Lykke til!

Antall visninger