Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville vel sett i retning Sverige...mener å ha sett annonser for firmaer i grenseområdene som leverer byttemotorer til VAG til hyggelige priser. I ditt sed ville jeg nok også tenkt tanken på å hive bilen på en biltralle og la søta bror sette dit motoren osv for deg.....men et NB: der som ellers, man sjekkker referanser osv før man velger leverandør! Nå har du jo litt tid på deg uansett, pandemien setter agendaen iallefall frem til høsten! Men det er håp i hengende snøre!

Ellers mener jeg det er et firma på Liertoppen som leverer byttemotorer til greie priser. Om ikke google er din beste venn her, så er iallefall telefonkatalogen på nett grei å ha, både mhp Sverige som nevnt over og Liertoppen! Finner du ikke det du søker etter sånn uten videre, ring til noen i samme bransje, folk kjenner hverandre, og vil som regel lede deg videre.

Om det lønner seg er a complete different matter. Det avhenger av hvilken stand resten av bilen er i, når du sier 2.4 tenker jeg at det kan være en bil som ikke nødvendigvis er kjørt langt, kanhende kamakslene er det egentlige problemet her? Er det kun kamakslene, er det ikke umulig å bytte dem der hjemme i garasjen, gitt at du er en litt over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker, eller har en god venn som er det. Ja, det tar litt tid, men delene kan du bestilel fra Tyskland, for noen år tilbake var prisen for to kamaksler, pakninger pluss registerreimer, strammere og litt verktøy rundt en tolvtusenlapp - inkludert frakt, tollspedisjon og levering på døra til en god venn her hjemme i Norge! Møllers pris? Visstnok 70.000 for kun kamasklene!!!!!

The Bottom Line er at det være seg en garasje-overhaling med bytte av kamaksler eller en byttemotor koster tid og penger, det siste koster lett 3-4 titusenlapper og mer, pluss tiden som medgår. Å skifte sjæl går jo, men det er ganske så tidkrevende, det er ikke den enkleste bilen å gjøre jobben på. Og nei, det skal mye til for at det skal "lønne seg" i den forstand at du får dekket inn kostnadene, tiden og litt til for resten av bilen ved et eventuelt salg. Men dersom du er glad i bilen og ser for deg å bruke den selv noen år, da er det på mange vis en god investering. Men igjen, det forutsetter at resten av bilen er i normalt god stand!!!! Er den sliten både her og der, ja da ville jeg solgt prosjektet "på rot", eventuelt som delebil - uten å nøle. Om bilen har 15 år på veien og er kjørt 500.000+? Vel, da ville selv jeg tenkt meg om et par-tre ganger! For ordens skyld: jeg har hatt for vane å kjøre bilene mine rundt de 4-500' før de har blitt spiker eller gått videre til neste lykkelige eier. Men bank i bordet, jeg har aldri noensinne opplevd motorhavari eller andre dyre katastrofer. Hadde nær sagt...jeg har holdt meg til det jeg kaller "greie" biler :-)

En ting du definitivt IKKE bør gjøre, er å kjøpe BRUKT motor. Det har en tendens til å bli litt som i Øytsein Sundes vise om "kjekt å ha": du får to av alt, også det som er i støkker!

Noe som kan gjøre bilen litt mer verdt å bruke penger på, er om det er en Quattro. Men igjen: bilens stand er det avgjørende! Er det "bare" en vanlig A6, er det ikke noe problem å finne gode biler til en grei pris i markedet, gjerne både 5 og 10 år nyere. Det er liksom en tid for alt, her kan det smarteste du gjør, meget godt være å heller legge pengene i en nyere og bedre bil!

Antall visninger