Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, denne artikkelen sier jo sitt....og nei...det er IKKE tull: https://motor.no/bil/bare-mercedes-lager-biler-for-norge/192426

Det som derimot er tull, er når Møller i en annen artikkel på Motors nettsider hevder at fabrikkbehandlingen er "god nok". Rett nok har jeg ikke sett under en Audi på en stund, det kan være at en såvidt dyr bil som A7 har noe bedre beskyttelse på bunnplata, kanhende også bedre materialvalg her og der. Men det hjelper lite når "resten" av alt det som blir ettermontert ETTER at bunnplata ehar fått et bad eller tre i "godstoff", kun er "beskyttet" med et tynt lag med lakk. Jeg vurderte å kjøpe A4 Alltroad for noen år tilbake, da var det definitivt en bil som ikke ville hatt vondt av å bli kjørt direkte til understellsbehandling fra forhander når den var ny. Det er så enkelt som at rust sprer seg raskere enn en hissig forkjølelse når den først får tak et sted, en annen høydare er den norske vinteren og ikke minst, veivesenets "vintervedlikehold" i det norske veinettet.

The Bottom Line er at dersom du har tenkt å ha bilen en stund, er understellsbehandling med jevnlig etterbehandling en svært god investering. Typisk intervall for etterbehandling er to til tre år, dette er nødvendigdig dels fordi "godstoffet" kan være utsatt for mekaniske påkjenninger under bilen, dels fordi hulromsbekyttelsen tørker inn. Velg en velrennomert aktør som har vært i bransjen en stund, velg ut fra kvalitet på arbeidet, ikke laveste pris....de "billige" aktørene har en lei tendens til å slarve med både rengjøring og tørking i første fase, og sogar sprøyte UTENPÅ dekslene under bilen! For å si det sånn: det er ingen snarveier her, bare godt arbe' som duger! Noen foretrekker lanolin, det trekker godt inn osv, men her snakker vi et til to år før etterbehandling. Jeg har brukt et Mercasol-verksted en årrekke, det fremstår som god sort.

Det må tillegges at det ikke er kun tyske biler som har elendig fabrikk-beskyttelse, det gjelder egentlig de aller fleste biler. Noen blir imidlertid understellsbehandlet når de kommer til landet, det er bra sort! Spesielt gjelder dette biler fra Japan og Korea, men jeg mener å erindre at også Peugeout er blant dem som sørger for understellsbehandling når bilene kommer til landet. Det som er uheldig, er at altfor mange gir beng i å sørge for etterbehandling, da er man egentlig like langt etter noen år. Legg til at flere store merkeforhandlere landet rundt har etablert samarbeid med firmaer som utfører understellsbehandling, og tilbyr dette til sine kunder som en del av nybil-leveransen.....sogar en unevnelig Mercedes-forhandler i Sør-Norge! Herværende Skoda-forhandler er også blant dem som kjenner sin besøkstid og taler Møller sentralt midt i mot, det er bra!

For min del kjørte jeg våre feiende flotte nye VW direkte til understellsbehandling for noen år tilbake, ikke tvil i min sjel når jeg tok en rask titt under, tilsvarende har flere av mine venner og kontakter gjort det samme. Som sagt, en god investering, og sett over si en tiårs-periode er det ikke rare kostnaden. Sagt på en annen måte: du får ikke sveisa mye rust for en titusenslapp!

Og spørsmålet ditt? Åssen er det stillt med Audi anno 2018? Kjør bilen opp på en bukk og ta en titt under om du er i tvil, verre er det ikke. Jeg ville nok uansett sørget for å understellsbehandle bilen, bedre føre var enn etter snar! Og ja, Audi er faktisk den eneste "merkevaren" i VW-konsernet der merkeforhandlerne er i nærheten av å ta lakk- og rustgarantien sånn nogenlunde alvorlig, men nei, jeg tror mer på å forebygge rust enn å stole på en rustgaranti som faktisk har opptil flere punkter som gjør at den er omtrent like mye verdt som poltiikernes valgløfter! Ellers lykke til med en feiende flott bil, måtte den gi deg mye glede!

Antall visninger