Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja....hvorfor bytte i det hele tatt? Norge er det landet i Europa som har nest lavest gjennomsnitthastighet i veinettet, vi overgås kun av Malta! Legg til at du får lang og hard straff om du så mye som tenker tanken på å kjøre den bilen du har ut på tredjegiret! Jeg tenker at den bilen du har gir deg minst like mye "bang for bucks", eller "moro for pengene", som de du nevner. Nei, kanhende den du har ikke får like mange lange blikk fra det være seg naboen eller jentungene på byen, men so what? Jeg kjørte motorsykkel av den hissige sorten for å ha det "moro" en gang i tiden, men skal jeg være ærlig: dels var det totalt idioti, dels kosta det MYE mer enn det smakte!

Det beste lantertivet av de bilene du nevner, er og blir Audi TT, spesielt med en TDI under panseret får du en en komfortabel bil, du får en bil som er grei å kjøre til både hverdag og fest, og ikke minst, med quattro får du en bil med vesentlig bedre kjøreeegenskaper og mer stabilitet - under alle forhold - enn de to andre du nevner. Min subjektive oppfatning er at Audi TT er en unik bil, den har mer av både sjel og nerve enn de fleste biler, og den kan i noen grad være praktisk nok til at du faktisk kan bruke den til noe annet enn bare å ha et "showpiece". Som du forsåvidt er inne på, MX-5 er egentlig en Mikke Mus bil, rett nok med en trofast tilhengerskare, men den rekker ikke en TT til knærne en gang. Med GT86 tenker du formodentlig på Toyota GT86, det er også primært et "showpiece", kanhende gøy for de som liker hissige japsebiler (noen bruker en formue på trimming) men igjen: vi bor fortsatt i et land med lang og hard straff for å trø på gasspedalen!

THE BOTTOM LINE er at du har Audi fra før, da gjør du neppe noe dårlig valg om du går for TT. Men ikke bytt uten å prøvekjøre, kanhende den bilen du har nå trekker det lengste strået likevel? Du er selv ekspert på hva du liker og ikke liker ved en bil, Audi TT har sine sider, det er egentlig ikke en bil for alle. Det koster også....overgangskostnaden vil sannsynligvis utgjøre et betydelig 6-siffret tall. Det er penger du kan ha mer glede av til andre formål, det være seg ta vare på den bilen du har, eller kjøpe et sted å bo....og bare så det er sagt: ha stålkontroll med låneopptak!

En pekefinger til: NAF-test er oblikgatorisk her....det er for mye penger til å la være...og NAF-test er noe du forlanger FØR FØR FØR du i det hele tatt TENKER på å å signere kjøpekontrakt! Det er mye enklere å få utbedret feil og mangler FØR du kjøper bilen....dessuten er Audi TT en bil som nok kan ha fristet tidligere eiere til å kjøre litt hardere enn de burde....og en ting til: ved den MINSTE mistanke om at bilen er "chippet", "tunet" eller "optimalisert": GÅ VIDERE! Dels fordi dette som ofest IKKE er verken godkjent eller meldt forsikringselskapet....og derved så ulovlig at det RYKER...dels fordi det kan medføre bruksforbud og store kostnader for deg....dels fordi det OGSÅ gir økt belastning og derved potensielle problemer over HELE GULLREKKA: fra turbo, stempeltopper, råder, via girkassa og drivlinjen like frem til hjulene! Sagt på en annen måte: man kjøper seg IKKE problemer! "Tukling" av denne sorten er ensbetydende med problemer. Og nei, det er IKKE rasjonering på biler som IKKE er tuklet med, Tyskland er fremdeles et aktuelt sted om du ser etter en Audi TT! Lykke til!

Antall visninger