Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel,artikkelen er skrevet av en aktør som egentlig er opptatt av at folk skal låne til oppetter pipa for å skaffe seg det nyeste-nye! Det blir litt som å stole på merra som passer havresekken dette her!

Det er tre kritiske faktorer som egentlig blir hoppet bukk over her: dels denne lille bagaellen med at elbil-subisdiene ikke er i nærheten av å være bærekraftige på verken kort, mellomlang eller lengre sikt. Dette vil evegerlig føre til at politikerne må stramme til avgiftstrykket, også for elbileiere, i årene fremover. Et moment som vil gi et kraftig puff i denne retningen, er de samfunnsøkonomiske konsekvensekvensene av covid19 for både Europa generelt og Norge spesielt. At det også vil påvirke bruksavgiftene for biler med konvensjonelle drivlinjer, er hevet over tvil, men den relative økningen vil være størst for elbiler: kfr det som har vært mottoet for avgiftskåte poltikere de siste 70 åra: "hent penga der de er"! I denne sammenheng vil det innebære økte bruksavgifter for elbiler, uansett hvor mye elbilforeningen skriker og "krever".

Dernest vil elbileiere som lader langs veien virkelig få føle på kroppen at aktørene som driver ladestasjoner ikke driver veldedighet. Tvert om, en gradvis utbygging av hurtigladere, om enn noe begrenset de første årene, krever også fremføring av kabling. Dette vil være en direkte utgift som ikke dekkes inn av felleskapet gjennom nettleien, den eneste måten dette kan dekkes inn på, vil være ved økte priser for brukerne. Legg til at såvel strømprisene som nettleien generelt kan forventes å øke i en slik grad at vi nok vil se samme strømpriser i Norge som på kontinentet i løpet av få år: da blir det plutselig like dyrt å lade Teslaen der hjemme i garasjen som i Danmark! Nei, ingen snakker om dette i Norge, men det er faktisk flere grunner til at elbiler ikke er noen "høydare" i Danmark. Sånn er det bare, og det er lite vi kan gjøre med akkurat det, bortsett fra kanhende å gjøre "smarte" valg når vi velger elbil: heller velge en fornuftig, passe stor elbil med relativt lavt strømforbruk pr mil fremfor en vesentlig tyngre elbil med "kolofenomenal ytelse". Det er jo også i elbilenes verden sånn at det koster å være kar: enten fordi vi fløtter på et tonn ekstra, eller bare MÅ HA en bil med ytelser som ligger langt hinsides alt vi noensinne har behov for!

Den virkelig store elefanten i rommet er som nevnt annsteds, levetiden for batteripakka. Når våre venner bak artikkelen bevisst legger seg på en tidsramme på 8 år, unngår man med et nødskrik det dilemmaet som alle potensielle kjøpere av brukte elbiler uvegerlig kommer i: ved 8 år er enten garantien på batteripakka long gone, eller den er i ferd med å gå ut. Da er det store spørsmålet: har batteripakka i den da 8 år gamle elbilen 2 år rest-levertid....eller snakker vi kanhende hele 4 år?

Om 8 år vil vi ha et bedre grunnlag for å si noe om dette, det vi kan si med sikkerhet er at vi allerede i dag ser en trend med økende liggetid for brukte elbiler på finn. Økende liggetid er en sikker indikator for fallende etterspørsel, fallende etterspørsel gir lavere pris. Når, eller om, alt ettersom hvordan man ser det, ny batteriteknologi kommer på markedet, ja da vil dagens elbiler med rimelig stor sannsynlighet gå inn i historien med samme verdifall som vår alles kjære "Think".

Derfor sier jeg at man bør sette egne behov, eget kjøremønster øverst på lista når man skal velge drivlinje. Og er man så heldig at man kan klare seg med en elbil, med de begrensinger dette innebærer, ja da velger man en bil der man ikke binder opp mer penger enn nødvendig. Kall det gjerne velge med fornuft, da minimerer man risikoen, da unngår man en potensiell Svarte-Per en gang i fremtiden. Dette er ikke spesielt kontroversielt: de av oss som klarer å beholde beina på bakken når vi skal handle bil, har gjort det på samme måten siden tidenes litt ut på dagen: vi kjøper en bil vi har råd til å betale der og da, eller i det minste, innenfor rimemlig tid. Vi går altså IKKE i den fella at vi går for 100 % lånefinansiering! Vi velger også en bil med et greit kostnadsnivå over tid, og der er det altså IKKE sånn at elbil er en variant over temaet "Free lunch"! Min subjektive oppfatning, basert bla på gode venner som har ja takk, begge deler, er at en elbil nøkternt realistisk sett koster omtrent det samme som en konvensjonell bil pr kilometer over et antall år.

THE BOTTOM LINE ER, JA, man kan "trylle bort" en del av utgiftene ved å se på en kortere tidsramme, speiselt Ssmartingene" blant oss som innbiller seg at det er "lurt" å bytte bil hvert år klarer på mystisk vis å skjule overgangskostnadene ved hyppige bilbytter for kona! Men før eller siden banker "Luksusfellen" på døra, da kommer den virkelige kostnaden på bordet!

DERFOR ER MITT BUDSKAP at man bør tilstrebe å være nøkternt realistisk, gjerne gjøre seg opp en kvalifisert mening om kostnadene over tid. Der vil ovenfornevnte forhold gjøre seg mer og mer gjeldende i årene fremover, vi skal ikke se bort fra at det kommer en dag der de som har elbil stønner og bærer seg over at moroa faktisk koster MYE MER enn det kostet å eie og bruke en konvensjonell bil i det herrens år 2020! Nå er jeg ikke verken i arbe' mer eller i markedet for å bytte bort min kjære dieselbrenner, men hadde jeg vært 20 år yngre og i arbe', ja da ville jeg fortsatt valgt diesel som min "foretrukne" bil, med en VW E-Up eller tilsvarende som nummer-to for å kjøre på butikken og til å komme til jobben med i sommerhalvåret. En E-Up vil nøkternt realistisk sett være nedskrevet til 0 over en tiårsperdiode, da ville kostnaden henført til nevnte kjøremønster vært sånn omtrent på samme nivå som med dieselbrenneren. Kanhende noen få tusenlapper mindre, men nei, det er faktisk ikke sånn man "sparer" enorme summer med elbil.

Den kloke justerer forventningsnivået deretter, og gjør sine disposisjoner ut fra dette, altså en nøkternt realistisk vurdering der man altså IKKE gaper over luftige påstander fra det være seg Santander (som jo er beryktet for å kaste dyre forbrukslån etter folk) eller elbilforeningen. Mer komplisert er det ikke, og ja, for noen kan elbil være helt greit, for oss andre som bor litt utafor Oslo-gryta, og gjerne liker friheten og muligheten til å kunne ta en svipptur på noen tusen kilometer østover, sydover, nordover, alt ettersom, innimellom, er det annerledes! Tro meg, jeg setter virkelig pris på å ha tank med plass til 1500+ kilometer rekkevidde! Og er ikke det nok, ja da har jeg som regel en 20 liters resservekanne med inntil 500 kilometer til å spille på!

Det siste setter det hele i rett perspektiv: bare reservekanna gir meg en praktisk anvendbar rekkevidde som matcher selveste Tesla X! En riktiig god helg til dere alle, måtte dere være like fornøyd med de valg dere gjør, som jeg er med de valgene jeg har gjort!

Antall visninger