Revisjonshistorikk [tilbake]

Milde Jesus....20 år uten å bytte girolje tilsier at det nok kan være fornuftig! Og ja, det kan hjelpe på det du beskriver, og nei, det koster ikke stort å prøve! Men glem merkeverkstedet, finn et velrenommert, uavhengig, autorisert verksted og la dem gjøre jobben. Det er ikke noen stor greie, men det krever en samvittighetsfull mekaniker, gjerne av den noe tilårskomne sorten som ikke er redd for å få olje på fingrene...yngre mekanikere er best på pc..manuelle girkasser er ikke helt hjemmebane for ungdommen :-)

Ellers forundrer det meg at du ikke finner noe om dette i serviceinstruksene, men bilen din er gjerne ikke gammel nok? Min kjære Passat 1.9 TDI fra hine dage hadde iallefall en anbefaling om sjekk av oljenivået på girkassa (også manuell). Rett nok fryktelig mange kilometer, og om jeg ikke husker feil, besluttet jeg å skifte girolja, mest for å være sikker, når jeg overtok bilen ved rundt 225.000 kjørte kilometer. Siden jeg hadde fresk årlig kjørelengde i de tider, og ellers kjørte mest langkjøring, lot jeg girolja i fred til rundt 450', da sjekka jeg åssen den så ut, og lot den være i fred, den var krystallklar, faktisk var det så mye at det piplet litt olje ut "sjekkhullet". Står vel noe i retning "fyll til det pipler ut hølet" i verkstedsboka til disse bilene :-) Jeg kjørte ufortrødent videre til bilen ble smadret av en trafikal idiot som vrengte over i min kjørebane, da hadde bilen rulla snaue 500' og fremsto og føltes som ny, hadde lett kjørt den 500' til :-(

Åssen det er med din bil er jeg usikker på, du sier ikke noe om kjørelengde, men 20 år innebærer både mekaniske og termiske belastninger over lang tid. Jeg ville skiftet, gjerne spandert en delvis "flushing". Ikke "flushing" i ordets egentlige forstand, men si at du tapper kassa...hvorpå du setter inn tappeskruen....fyller på en del olje av rett sort....tapper denne olja...og fyller på rett mengde igjen....voila...så har motoren frisk og god olje for lange tider fremover!

Hvorfor det ikke er noe intervall? Jeg er slett ikke sikker på om det er helt sant at det ikke er noe intervall, som et minimum bør det være et sjekk-intervall. Men uavhengig av dette, du kjenner selv bilen din, og dette med å skifte olje i dann og vann, både her og der, er uansett fornuftig. Det som er litt dumt, er at VAG behandler serviceinstruksene sine som om det skulle være en militær hemmelighet, det er LEEEEEEEEEEEEEEENGE siden den sto i bilens instruksjonsbok! Høl i hue spør du meg, men det finnes Haynes-bøker, det finnes uavhenige verksteder som faktisk HAR tilgang til et datasytem der de kan trylle frem alle aktuelle intervaller, oljetyper og så videre! Gjett hvorfor jeg valgte å benytte et UAVHENGIG verksted til service og vedlikehold på våre to nye VW når jeg etterhvert fikk råd til å kjøpe NYE biler! Ikke bare er prisnivået for såvel arbeid som olje og deler mye, mye hyggeligere, mitt faste verksted gjør også bedre arbeid enn merkeverkstedet, i den forstand at verkstmesteren er pinlig nøyaktig med alt han gjør! Win-win for både bilen og meg :-)

MINE TIDLIGERE BILER var som du forstår, som regel langt kjørt og av den eldre sorten. Jeg tror som deg på å ha bilene mine lenge, det er godt for økonomien, det er godt for mijøet. Dessuten lærer man bilene sine å kjenne, det har fordeler uansett om man skrur sjæl eller som nå på mine eldre dager, slipper til et verksted jeg har full tillitt til, på bilen min :-)

EN TING som er viktig for bilen din, spesielt om vi snakker om en TDI: oljeskift og filterbytte ved rett intervall, normalt sett 15.000 km...maks 20 ' om du kjører veldig mye langkjøring. Glem alt som har med "longlife" intervaller å gjøre, så sparer du deg for mange problemer over tid!

LYKKE TIL VIDERE MED EN FEIENDE FLOTT BIL!

Antall visninger