Revisjonshistorikk [tilbake]

Lane assist har vært med oss som trives best med VW fra 2012 i bla Golf 7, systemet fungerer fungerer upåklagelig og under gitte forutsetninger skal du faktisk merke at systemet er der når du holder i rattet. Mhp sensorinput er dette først og fremst kamerabasert, ja, det kan være en kalibreringsfeil, men ellers er systemet programvarestyrt. Til forskjell fra en unevnelig amerikansk bil der man markedsfører assistentsystemene som "autopilot", vil ditt system dels gi en warning om det ikke lenger har track på stripene i veien. Likeledes vil systemet gi alarm hhv kobles ut om grepet ditt i rattet er atypisk innenfor et antall sekunder. I utgangspunktet kan du altså være rimelig trygg på at systemt ikke vil føre deg like lukt i uløkka, men be aware, slike systemer er og blir assistentsystemer, det har ingen verdens ting med "autopilot" å gjøre. Du må altså fortsatt ha din fulle og hele oppmerksomhet på egen kjøring som trafikken rundt deg.

Om Møller bruker frasologien "påbudt", er det antagelig med henvisning til et EU-direktiv som sier noe om at slike systemer skal være implelementert i alle nye biler produsert etter en eller annen dato. Det springende punktet her er hvorvidt systemet kan kobles ut på samme vis som tidligere. Det finner du ut av i bilens brukerhåndbok. Dersom du IKKE kan koble ut systemet, anbefaler jeg deg at du setter deg inn i hvordan det fungerer, og tar det derfra. Om du opplever uregelmessigheter, tar du det selvfølgelig opp med merkeverkstedet ASAP, det er derfor du velger VAG: min erfaring er at kundestøtten iallefall fortjener terningkast 5, og det over hele Europa.

Mhp sensorfeil har jeg ikke fanget opp noe som tyder på dette tidligere, jeg ville nok tenkt mer i retning av kalibreringsfeil, men gitt at VAG har designet støttesystemene med samme vekt på integritet som tidligere (integritet går på at systemet er designet på en slik måte at en feil, uavhengig av type feil, ikke skal sende deg like lukt i uløkka) ville jeg nok ikke ligget våken om natta. Men gitt det faktum at vi snakker om en helt ny bil, der det nok har gått litt vel kjapt i utviklingsprosessen, ville jeg hatt skjerpet oppmerksomhet og satt meg nøye inn i hvordan systemene er tenkt å fungere. Det er prisen man betaler for å være "først" og kjøpe en ny modell, med elbiler gjelder det i enda høyere grad enn tidligere! Ja, i etterpåklokskapens navn kan man selvfølgelig mene at det ikke burde vært sånn, man kan også tenke tanken på at man burde ha ventet til fabrikanten hadde luka vekk barnesykdommene. På den annen side sett: vi er nå engang skapt sånn at vi av og til lar oss rive med av "må-ha" trangen, i dette tilfellet ville jeg nok slått meg til ro med at verdens største bilfabrikant nok vil klare å løse problemene også denne gang.

En helt annen ting er at en unevnelig amerikansk produsent har hatt nærmest kontinuerlige kvalitetsproblemer fra den spede begynnelse, med på kjøpet får man også tildels vanskelig tilgang på verkstedstjenester og reservedeler. Legg til at disse fortsatt unevnelige elbilene fortsatt har en lei tendens til å forårsake tildels alvorlige ulykker, den siste jeg har i bakhodet var en ulykke der en slik bil, med støttesystemene i det man presterer å markedsføre som "autopilot" modus, meiet ned en yrkessjåffør som befant seg i veikanten mens han holdt på å sikre lasten utenfor Arendal. Ja, kan kan mene og si mye om slike ulykker, poltiiets etterforskning og dommen i tingretten er interessant lesning. Men det er ikke spesielt relevant her!

POENGET HER er som følger: En av de tingene du bør følge med på med din feiende flotte VW, er om den plukker opp slike ting som syklister, hester, just name it, i kjørebanen. På min Golf 7 fungerer dette upåklagelig, både i forhold til nødbremsystemet og de nadaptive cruisekontrollen. Helt utrolig greit i mørketiden eller for den sakens skyld, når man kommer inn i en mørk tunnel en solrik dag! Et godt eksempel på at fungerende assistentsystemer øker sikkerheten for deg og andre! Vær dog ops på at det normalt sett er spesifikke hastighetsbegrensninger osv inne i bildet, som nevnt innledningsvis, finn frem instruksjonsboka og slå opp på funksjonen for de respektive delsystemene, da får du maks glede av dem - og ikke minst - du vil kunne fange opp feil og sporenstreks få rettet dem opp hos ditt lokale merkeverksted! Vær en av dem som sier fra, og få en bedre bil! For alle praktiske hensyn: win-win! Du får kunnskap om din egen bil, du bygger en god kunderelasjon til verkstedet, se det positive i det når du først har vært en "pioneer" og skaffet deg en av de første bilene!

Om instruksjonsboka er dårlig skrevet - du finner beskrivelser av støttesystemene på VAG sine nettsider også med figurer og det jeg oppfatter som gode, lettfattelige forklaringer. Lykke til!

Antall visninger