Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg tenker at det er vanskelig å si noe om hva merkeverkstedet egentlig har gjort her, det du eventuelt kan gjøre er å ta en hyggelig samtale med verksmesteren og spørre fint om en forklaring på hva man har gjort så langt, begrunn det gjerne med at du vil tenke gjennom om du vil reparere bilen eller ei. Det ville jeg vurdert: det er bruksverdien og gjenstående levetid for bilen som betyr noe her, si at bilen kan holde i 5 år til, da er 40-50.000 kroner fordelt på antall år helt greit. Også her vil verkmesteren kunne gi deg et kvalifisert råd, vel anvendt tid spør du meg.

7000 spenn antyder si tre timers arbeid. Dette er ikke urimelig gitt at det er en kompisert feil som involverer kritiske styringsenheter. At verkstedet kunne gjette seg frem til dette uten å feilsøke? Neppe, et seriøst verksted kan ikke basere sine råd til kunden ved et sikkerhetskritisk feilbilde på gjetting. Det er heller ingen selvfølge at feilkodene gir et entydig bilde av hva som egentlig er gått i støkker. Inntil det motsatte er bevist, ville jeg lagt til grunn at verkstedet har forsøkt å gjøre en best mulig jobb her. En annen ting er at det nok kan ha vært en noe mangelfull kommunikasjon innledningsvis, kanhende det kunne vært en fordel å orientere kunden om at feilsøket kunne innebære en viss kostnad. Som kunde vil man jo ofte forvente at det "bare" er å koble til en pc og avlese feilkoder. Denne gang var det tydeligvis ikke det, fordelen for deg er at du nå har en konkret feil og en konkret kostnadsramme å forholde deg til.

Om feilbildet er forenlig med det som for meg fremstår som en "systemfeil", der en kritisk styringsenhet har sagt takk for seg? Absolutt, og igjen, man kan mene mye om enkelte merkeverksteder, men gitt din fremstilling fremstår det som om man har gjort en så god vurdering av feilen som det mulig innenfor en fornuftig kostnadsramme her.

I og med at det dreier seg om en elbil er det dessverre ikke uten videre enkelt å f.ex finne et uavhengig, autorisert verksted som eventuelt kan gi deg et bedre tilbud på den aktuelle reparsjone. Ja, det går an å prøve, koster lite å spørre, gitt at delene det dreier seg om kan fremskaffes til en fornuftig pris av andre, og det ikke er spesielt krevende løsninger for dette på din bil, er det en mulighet, men generelt begrenser dette seg når det dreier seg om en elbil. Sånn er det bare, men den gode tingen er jo at 40-50.000 egentlig ikke er noe spesielt høyt beløp. Det kunne vært mye verre, kfr at bare inforskjermen i forrige generasjon Nisse-Leif er priset til rundt 85.000,- som reservedel. Og sånt som en batteripakke til en elbil koster lett fra rundt de 300' og oppover.

I det hele tatt, dette bekrefter et forhold som kommer til å gjøre seg gjeldende fremover: elbil er ikke noen "free lunch". Bil koster uansett. I ditt sted ville jeg gledet meg over den gode tiden du helt sikkert har hatt med bilen, antagelig har du også hatt lave utgifter, dernest ville jeg sovet på dette med reparasjon eller ikke reparasjon. Som sagt, innhent gode råd, vurder kostnaden henført til bilens bruksverdi (der er du selv eksperten) og en kvalifisert antagelse for bilens resterende levetid. Ja, alt kan skje videre, men vær nøkternt realistisk. Lykke til!

Antall visninger