Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå har vel ikke Toyota en like god instruksjonsbok som det som fulgte med de gamle firkant-Laddissene....der var det rikholdige tabeller som opplyste om hvilke oljer og fett-typer og alt mellom himmel og jord som kunne brukes....og skulle brukes...både her og der...under forhold som varierte fra subtropisk klima til Sibir-kulde. Dvs fra 50+ til 70- :-) Den gylne regelen for alle motorer, alle girkasser, er at man aldri, aldri, aldri skal benytte andre oljer eller smøremidler av en annen kvalitet eller spesifikasjon enn det som er angitt av produsenten.

The Bottom Line er at du finner frem til spesifikasjonene for den olja du har i tankene her, og tar en telefon eller en tur innom det være seg nærmeste Toyota merkeverksted eller importøren og spør om et kvalifisert råd her. Ja, det er en mulighet for at dette kan bidra til noe mindre avsetninger av sot i andre deler av systemet, det finnes jo visserlig oljetyper med denne typen egenskapen som markedsføres med nettopp henblikk på motorer med EGR...med eller uten DPF, verdt å prøve gitt at spesifikasjonene forøvrig tilsier at det er problemfritt for din motor! Ellers ville jeg ikke økt oljeskiftintervallene, "longlife" intervaller er dårlig karma for enhver motor. Lykke til!

Antall visninger