Revisjonshistorikk [tilbake]

En varm takk for invitasjonen til Trøndernes hovedstat er herved overrakt, kanhende jeg tar en tur når pandemien roer seg! Dog er det et problem med Trondheim: trøndersk er mye verre å forstå enn målføret litt lenger mot øst, der vår alles kjære Lada fremdeles er den mest solgte! Og nie, 207 blir litt i nyeste laget for meg, selv om den har fjong grill og et par lekre detaljer Min favoritt er og blir 2103, tett fulgt av 2101. Ta en titt HER, under "public albums finner du et par bilder av feiende flotte SSSR-biler: https://northernwolf.piwigo.com

Mhp elbiler er det altså ikke for alle, og jeg tenker jo at det er et tankekors at selveste Tesla X, som jo på blir sett på som kongen på haugen av noen, knapt nok oppnår samme rekkevidde som en Lada 1500S anno 1974. Legg til at det slett ikke er noen "free lunch" å eie eller bruke elbil, og det er faktisk en hel gullrekke med begrensninger og ulemper som tilsier at det ennå er høyt opp og langt frem før elbiler kan dekke de samme behovene og gi samme grad av frihet som en konvensjonell bil. Når det er sagt, jeg forstår deg dithen at du faktisk er en av dem som har sett lyset og lagt deg på en fornuftig linje, med en elbil som er både passe stor og med fokus på gode bruksegenskaper fremfor "fantastisk ytelse" og dill og dall. Det er smart, den skal du ha!

Ellers er det jo sånn at elbiler også har vært aktuelt der borte i øst: vår alles kjære Moskwitch hadde en prototype på elbil, basert på en varebil, på tidlig 70-tall. Når vi er inne på dette me Moskwtich: Izh, eller Izjevskij Mekhanitsjeskij Zavod, er en fabrikk som lager litt av hvert, tidligere produserte man også en "fetter" av nettopp Moskwitch. Broom brakte en artikkel om en elbil-prototyp for en tid siden, HER: https://www.tv2.no/a/10037691/

Så får vi heller tilgi Broom for at man blander kortene litt: bilproduksjonen er en egen divisjon under et stort konsern som altså har sitt hovedsete i Izjevsk, en industriby veldig langt mot øst. Dette med våpenproduksjon har ingenting med bilproduksjonen å gjøre, men det er korrekt at en av de tingene man produserer i nabolaget er nettopp Kalzhnikov i en drøss varianter. Er du interessert i Kalashnikov, finner du en utstilling med de fleste variantene i en egen avdeling på artillerimuseet i St Petersburg: et svært museum i tre etasjer med alt fra rifler og kanoner og ildledningsystemer til raketter! Sett av to-tre dager om du vil ha med alt, en stor opplevelse!

MARUSSIA var også en nisje-produsent som var i virksomhet fra 2007 til rundt 2015, man designet et karosseri og satte i sammen en bil med deler fra kreti og pleti, litt som Tesla, og forberedte denne doningen for forskjellige drivlinjer, herunder hel-elektrisk, hybrid og en konvensjonell drivlinje med V-6 benziner. HER finner du mer om Marussisa: http://shiftinglanes.com/2016/02/what-happened-to-marussia/

Skoda har forøvrig faktisk produsert elbiler i små serier allerede for 30 år siden: en variant over temaet Favroitt. Antallet som ble produsert, er ikke lett å finne, men det dreier seg om et sted mellom et par hundre stykker og 1100. Mine tsjekkiske bøker om Skodas historie gikk dessverre tapt for noen år siden, så jeg klarer ikke helt å finne ut av det her og nå.

Når vi i dag ser at Lada er i ferd med å etablere produksjon av elbiler, er det forsåvidt en naturlig utvikling, man har som kjent en hel drøss byer med en million innbyggere og oppover. Da gir det mening å elektrifisere deler av bilparken, selv om russiske storbyer har hatt godt utbygget elektrisk kollektivtransport fra tidenes litt ut på dagen. Ja, man har sogar trolley-linjer mellom to byer et sted nede i det som engang var den sydlige delen av SSSR! Man har også et innslag av gassdrift av transportsektoren i de virkelig store byene, det gir en win-win klimamessig: mindre utslipp og presumptivt bedre enn at metan-gass skal slippe ut i atmosføren.

Hvorfor vi i Norge ikke i større grad har satset på det være seg gassdrift eller for den sakens skyld, produksjon av bio-fuel fra skogsavfall, må man bare undres over. Jeg tenker at det er plain toskeskap å f.ex "elektrifisere" bussene i Stavanger-Sandnes, bare for å stable opp en drøss svære diesel-aggregater for å kunne lade dem til neste dag. Men det er feiende flott sympbolpolitikk da, sikkert gøy å vise til for politikerne ved fest-taler her og der :-) Elbil-politikken er på sett og vis samme greia, og der ligger hovedgrunnen til at jeg stiller meg kritisk til elbiler: det løser egentlig ingen problemer, tvert om, vi viderefører feilene fra tidligere tider. Så takk, men nei takk, jeg setter ikke rumpa i en elektrisk taxi om jeg kan unngå det! Men kommer det en veteran-taxi i form av en Lada 1500S anno 1974, ja da skal du se jeg slår ny rekord på 100 meter sprint!

Antall visninger