Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkle svaret her er "la være". Å øke ytelsen, å øke momentet medfører samtiig massiv økning i belastningen på hele gullrekka, fra turbo og innsugene, via stempler og råder, videre gjennom girkasse og kraftoverføring like hen til drivleddene og hjulene. Her snakker vi forøvrig om såvel mekaniske som termiske belastning, om du ser på en sprengskisse av motoren din vil du rimelig raskt innse at dette er langt over grensen til den absolutte idioti. Det spørsmålet du bør stille deg, er hvem som har best forutsetninger for å få optimal ytelse og optimale driftsforhold ut av nettopp din motor: utviklingsavdelingen hos verdens største bilprodusent....og sannsynligvis verdens beste på nettopp små dieselmotorer....eller en tilfeldig idiot som egentlig ikke gjør noe annet enn å hive opp ladetrøkket og øke dieselmengden gjennom motorens turallsområde.

Dernest er det en kritisk faktor som du bør være veldig klar over: det er ikke uvanlig at tunerne tukler med mer enn bilens styringsystem: man har også en lei tendens til å manipulere kritiske datastrukturer og filer. Det kan i verste konsekvenss medføre store utgifter for deg om det oppstår feil...da kan ikke et verksted uten videre "fikse" feilen for deg...merkeverkstedet vil ofte si "kjøp ny styringsenhet". Ikke fordi man ikke KAN slette alle data og restore originaldata, men fordi man (ofte) har en policy der man rett og slett sier NEI. Årsaken er ikke bare at man vil være kjipe, man kan ikke garantere at man får luka vekk alle feil i datastrukturen derosm man ikke starter fra scratch. Det kan man mene mye om, men det er DEG som står der - tuningfirmaet vil som regel ikke ta ansvar for noe som helst når det kommer til stykket.

SIST, MEN IKKE MINST: Enhver tukling med effekt og moment SKAL - UTEN UNNTAK - godkjennes av Biltilsynet og meldes forsikringselskapet. Dette krever at du legger frem dokumentasjon for HVA som er gjort...og at UTSLIPPENE ER INNENFOR DE KRAVENE SOM ER DEFINERT I BILENS TYPEGODKJENNING eller tilsvarende EU-KRAV. Nei, det er IKKE "unntak" her heller! Det som er litt dumt, er at dokumentasjonen må komme fra ENTEN fabrikanten ELLER et uavhengig, GODKJENT laboratorium. 100.000 kroners spørsmælet du bør stille deg, er HVEM HAR ANSVARET for å fremskaffe slik dokumentasjon?

Vel, svaret er enkelt: om du ser det selv i speilet, ser du HVEM som MÅ TRYLLE og få frem denne dokumentasjonen. Gjett hvorfor de aller fleste tuningleverandører har en setning med små bokstaver et eller flere stder i reklamen sin: "kunden har selv ansvaret for å..................."! Dette koker jo ned til at verken fabrikanten eller et uavhengig, akkreditert laboraotorium vil så mye som DRØMME OM å stå inne for sånt MAKKVERK som det "arbeidet" disse "tuningspesialistene" leverer! Det burde jo egentlig ligge i sakens natur: det som høres for godt ut til å være sant, er ofte akkurat det! å trylle frem 261 hk for noen få tusenlapper.....det er skikkelig MIKKE MUS!

Ja, jeg er fullt klar over at "de fleste" bare gjør dette og gir beng i godkjenning! Men det vet faktisk Biltilsynet og verkstedene som utfører EU-kontroll også, og det blir stadig sterkere fokus på såvel ulovlig tuning (og så lenge ting ikke er godkjent...er det så ulovlig at det RYKER!) som denne bagatellen med UTSLIPP - som jo SLADRER OM SLIK TUKLING SOM EN VOND FINGER! Legg til at det faktisk er rimelig enkelt å avsløre slik tuning uten at jeg vil si noe om dette her....det er DEG som står der med lang- lang nese når Biltilsynet eller EU-kontrollen medfører at du kan se langt etter skiltene på bilen din! Om det er "tukling" av den sorten der du ikke uten videre får tilbakeført bilen til original stand....da står du der med en bil du ikke kan få skilter på igjen uten veldig masse brydere og betydelige utgifter! Om tuning-leverandøren står ansvarlig? Glem det!, den sjappa "glemmer" både deg og bilen din i det øyeblikket du har betalt og gått ut døra!

THE BOTTOM LINE er at du også påfører deg selv et ikke ubetydelig juridisk ansvar om du unnlater å opplyse om denne tuklingen når du en gang kanskje skal selge bilen videre. Mange vil forlange et betydelig prisavslag for en bil som er tuklet med, og vi som faktisk VET hva dette innebærer? Vi vil bare si sorry, ikke aktuelt og gå videre til en annen bil! Og igjen, tro meg, det er ikke noe du uten videre verken bør prøve å skjule, enn si kan skjule. Det festlige er at om motoren raser en dag etter at du har solgt bilen, ja da er det deg som er direkte ansvarlig overfor kjøper under gitte premisser.

KONKKLUSJONEN ER FORTSATT et rungende "la være". Med 184 hk og et ganske så greit dreiemoment i en liten og lett bil har du mer enn nok ytelse til å holde følge med trafikken her hjemme i Steinrøysa, ja du mister også med letthet førerkortet! For min del har jeg faktisk også 2.0 TDI, dog med skrave 150 hk....det er nok til at jeg fint holder følge med trafikken i unevnelige utland der tempoet er et helt annet enn her hjemme. Bilens toppfart er i aller høyeste grad reell, og siden også jeg har firehjulstrekk? Vel, bilen er stabil som et fjell i alle hastigheter. Mitt spørsmål til deg er veldig enkelt: trenger du virkelig mer enn de rundt 220 i toppfart du allerede har?

Ser vi på aksellasjonsressursene: du kvister forrige generasjons GTI, og sannsyngligvis også dagens GTI....stikkordet her er "firehjulstrekk". Hva skal du egentlig med mer? Bare så det er sagt, gjennomsnittshastigheten i det norske veinettet er på NEST SISTE PLASS i Europa, kun MALTA har lavere gjennomsnitthastighet enn oss! Vi kunne klart oss med Citroen 2CV alle mann!

Vil du ha "mer", bruk alle penga dine og ta opp stor gjeld og gå for en bil som har høyere ytelse fra fabrikk. Verre er det ikke, men da bør du også forberede deg på å gå over fra "førerkortinnehaver" og "billist" til "månedskort" og "kollektivreisende"! Hvorfor? Jo...du ser....i disse tider er det så mye politi langs veiene at førerkortet ditt ryker på null komma null om du så mye som tenker på å bruke mer enn rundt 10 av motorens hestekrefter! 10 hk er faktisk det du trenger for å holde en konstant hastighet av 80 på flat vei med en "vanlig" bil på rundt et tonn :-) Verdt å huske!

Antall visninger