Revisjonshistorikk [tilbake]

Du bør absolutt velge elektrisk, nå som du har muligheten. I hvert fall dersom du finner en med tilstrekkelig plass. Selv sverget jeg til diesel i alle år, før jeg "så lyset" for 1,5 mnd siden. Da ble det en elektrisk bil med lang rekkevidde. WLTP sier 480 km. Jeg har klart 500 på en passe varm dag, med sola i ryggen og lite trafikk. Har vært nede i 350 km på motorveg i 110 med en temperatur rundt 16 -17 kuldegrader. Leder for det meste hjemme, og de gangene jeg har vært på langtur og måttet lade under veis har det bare vært OK med en pause. Prisen på ladestasjon langs vegen, betalt med "brikke" eller app gir omtrent samme kostnader pr km som en dieselbil med forbruk oppunder literen. Foreløpig er det redusert årsavgift, begrenset med bompenger, og noen steder gratis parkering. Første hovedservice etter 1 år kostet 1600 kroner !! Avgiftene blir muligens endret, men de gjør nok avgiftene på fossilt drivstoff også. Alt i alt har jeg ikke angret en dag ! Det tror jeg ikke du ville gjort heller, om du finner en bil som er passe stor og som ikke har altfor dårlig rykte når det gjelder service og oppfølging. Du bør ha en ordentlig ladestasjon. Ikke lade fra vanlig stikk-kontakt. Det er både ulovlig og veldig langsom lading. Ladestasjon på 7,2 kW er ideelt. 3,6 kW er helt greit.

Du bør absolutt velge elektrisk, nå som du har muligheten. I hvert fall dersom du finner en med tilstrekkelig plass. Selv sverget jeg til diesel i alle år, før jeg "så lyset" for 1,5 mnd år siden. Da ble det en elektrisk bil med lang rekkevidde. WLTP sier 480 km. Jeg har klart 500 på en passe varm dag, med sola i ryggen og lite trafikk. Har vært nede i 350 km på motorveg i 110 med en temperatur rundt 16 -17 kuldegrader. Leder for det meste hjemme, og de gangene jeg har vært på langtur og måttet lade under veis har det bare vært OK med en pause. Prisen på ladestasjon langs vegen, betalt med "brikke" eller app gir omtrent samme kostnader pr km som en dieselbil med forbruk oppunder literen. Foreløpig er det redusert årsavgift, begrenset med bompenger, og noen steder gratis parkering. Første hovedservice etter 1 år kostet 1600 kroner !! Avgiftene blir muligens endret, men de gjør nok avgiftene på fossilt drivstoff også. Alt i alt har jeg ikke angret en dag ! Det tror jeg ikke du ville gjort heller, om du finner en bil som er passe stor og som ikke har altfor dårlig rykte når det gjelder service og oppfølging. Du bør ha en ordentlig ladestasjon. Ikke lade fra vanlig stikk-kontakt. Det er både ulovlig og veldig langsom lading. Ladestasjon på 7,2 kW er ideelt. 3,6 kW er helt greit. greit.