Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, tavellen du har gitt oss forteller at speedomeret viser FOR MYE, det formodentlig det du mener? at speedomeret viser for MYE, er egentlig mye greiere enn om det viser for LITE! Fabrikantene vil jo ikke at kundene skal abonnere på farstbøter, derfor viser speedomere i biler typisk 3 km/t for mye, unntaktsvis noe mer. I størrelsesorden 10 % begynner å bli i overkant, da ville jeg sporenstreks tatt det opp med Toyota og bedt om en generell sjekk av speedometeret og gjerne spesifikt i de hastighetene du nevner. Ja, GPS-måling gir en indikasjon, men man skal ikke stole blind på en GPS-måling, det er flere ting som kan påvirke avlest hastighet på det være seg en GPS eller en Smart-telefon. Uten at du sier noe mer om hvordan målingene er foretatt, jeg tviler på at du har brukt det være seg kalibrert måleutstyr og differensiell GPS her.

Jeg har selv opplevd et avvik på 15-20 km/t på en Skoda Favorit Pickup for noen år tilbake, men det var jo ikke noen stor greie, man sjekket ved aktuelle hastigheter en gang, og noterte seg det til senere, det var jo "førerstyrt" tilpasning av hastighet som gjaldt i de tider! Reell toppfart var 100 km/t, da gikk bilen i selvsving. Bot ble det ikke for verken meg eller andre som disponerte bilen, men det var en spesiell opplevelse å kjøre bilen opp til Norge fra Spania når vi nettopp hadde kjøpt den! Vi skjønte det etterhvert, og heldigvis, ute i Europa er faktisk de andre på veien mye mer tilgivende overfor biler som dette som ligger i meget moderat tempo langs veien! Først når vi kom hjem til Norge begynte de som hadde det travelt å hytte med neven og vise fingern' når de kjørte forbi med hornmusikk og bånn gass! Som mutter så treffende sa, nå er vi "hjemme" :-) En annen bil med spennende speedomeret er forrige generasjon XTrail, også der er et 15-20 km/t avvik.

Og nei, du skaper ikke "farlige situasjoner" om du kjører 10 km/t under fartsgrensa, men det er nok de som sprenger et par blodkar over å ligge bak deg! La dem endelig det, "normalen" her hvor jeg bor, er både sporadiske elbiler som kjører i 60 i åttisonen for å spare strøm, i tillegg har vi en svært høy traktorbestand som snart kommer ut på veien for alvor! Det er da man bør smøre seg med tålmodighet og spenefett, for mange er som ligger klint opp i ræva på både elbilene og traktorene! Og som vi vet...den som ligger under en billengde bak forankjørende, ser ikke en dritt og blir liggende uten mulighet til å kjøre forbi på en forsvarlig måte. Som sagt...tålmodighet...og AVSTAND løser som oftest slike situasjoner! At det er de som sprenger blodkar og hiver seg ut? Selvfølgelig, men det erikke noe du kan gjøre noe med fra eller til! Sånne idioter vil helt sikkert ha vondt et sted om du holder fartsgrensa også, gjerne 10+ om så skulle være!

The Bottom Line er at en speedometerkontroll er på sn plass her, uten å foregripe begivenhetene er det rimelig å anta at Toyota kan rette opp dette til de normale 3 km/t. Ellers har bilen din etter hva jeg vet, også en ordinær, adaptiv cruisekontroll. Dette løser egentlig problemet, du bør uansett IKKE - gjentar IKKE - legge verken førerkortet eller lommepungen i hendene på et system som benytter skiltgjenkjenning som parameter for bilens hastighet. Så god er IKKE et skiltgjenkjenningsystem, ei heller kartverket i bilens navigasjonsystem for den sakens skyld! Ja, jeg har også noe dilldall av denne sorten i min bil, men jeg har full oppmerksomhet på det som skjer i trafikken og omgivelsene - herunder fartsgrensa - likevel! Jeg bruker altså IKKE hastighetsbegrensningen i bilens støttesystemer, det jeg bruker er adaptiv cruisekontroll som jeg setter til 3 km/t + i forhold til gjeldende fartsgrense (som jeg altså følger med på som en smed), i tillegg har jeg aktivert akustisk varsling ved 20+ i forhold til maks normal fartsgrense der jeg kjører, typisk 100 km/t, skal jeg til utlandet er det enkelt å flytte denne...spesielt i Finland er bøtenivået SKYHØYT! Jeg har også en separat GPS navigator i fast montert brakett som gir advarsel når fartsgrensa overskrides med 5 km/t.

I parentes bemerket, bilens navigasjonsystem er helt greit, men Tom-Tom har bedre algoritmer for såvel ruting som filvalg på flerfeltvei - og ikke minst: bedre kartverk. Når man kjører i det store utland, spesielt i virkelig store byer, eller sogar i slo, er dette en klar fordel. Ha dette i bakhodet, kan være en grei ting om Toyota fremdeles har det jeg vil karakterisere som et navigasjonsystem som ikke er helt hva det kunne og burde ha vært. Bla dette med visning av hastighet og fartsgrense-warning (som nevnt over, en sånn circa hastighet, dog som regel mer korrekt enn bilens speedometer) er bokstavelig talt gull verdt. Men ALLTID: FAST BRAKETT, dette med sugeskåler i hytt og p er ubrukelig. Brodit har braketter til det meste for de fleste biler.

Ellers lykke til med en feiende flott bil, måtte du bli fornøyd med både bilen og sercie/kundebehandling hos Toyota!

Antall visninger