Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, Dine Penger har jevnlig artikler over temaet verditap, med Leaseplan som leverandør av grunnlagsdato. Det som er litt dumt, er at dette gir et bilde av det som har vært, mens du og mange andre helst vil se et stykke inn i fremtiden. Er vi nøkternt realistiske, vil verditapet på elbiler være noe høyere enn for andre biler. Det er så enkelt som at brukte elbiler har noe lavere etterspørsel, ikke minst når det nå flommer på av nye elbiler. Det er også et aldri så lite element av usikkerhet med i spillet her: batterienes levetid, og ikke minst prisen på ny batteripakke har stor betydning for en hvilken som helst elbil, enten elbilfansen liker det eller ikke! Gitt det faktum at produksjonen av elbilbatterier med dagens teknologi er svært ressurskrevende både mhp råstoff og ikke minst energi, er det overveiende sannsynlig at prisen på nye batteripakker ikke vil gå ned, tvert om. Håpet er at det kommer ny batteriteknologi som gir billigere batterier med lengre levetid og høyere energitetthet i forhold til vekt osv osv, men vi vet ikke om dette kommer i morgen eller kanhende et tiår inn i fremtiden. Sannsynligvis et sted midt i mellom!

Det som er litt dumt, er at det ikke vil være helt enkelt å erstatte batteripakkene i eksisterende elbiler med ny teknologi. Det vil med sikkerhet gjøre veldig mye med bruktbilprisene på elbiler, jevnfør også hva som skjedde med "Think". Dersom du kjøper elbil i dag, bør du altså ta høyde for at verditapet på et tidspunkt kan falle raskere enn et blylodd. Men so what? Bil har aldri vært, og vil heller aldri bli noen god investering, uansett drivlinje. Der spesielle med den elbilen du kjøper i dag, er at den dagen batteripakka sier na-na, ja da er bilen i realiten kass. Du kommer IKKE til å kjøpe ny batteripakke til den om f.ex batteripakke ryker på bielns 10-års dag. Hvis vi ser på regnestykket da, vil det for en liten elbil, som f.ex E_Up, være omtrent like dyrt å eie elbilen som det er å kjøre en liten eller halvstor dieselbrenner over samme tidsrom. Men mens dieselbrenneren uten problemer kan gi eieren både 5 og 10 år lenger, blir elbilen spiker. Om du da ikke skaffer deg en batteripakke fra en kondemenert bil og skifter dem selv, med E-Up er det faktisk realistisk å gjøre jobben sjæl om man kan litt om mekanikk og strøm. Sånn er det imildertid ikke med alle elbiler, noen er mer krevende enn andre. Og ny batteripakke inkludert jobb koster fra si snaue 300.000 og oppover, for Tesla snakker vi lett i trakten av en halv mille.

Som sagt, dette gjør noe med verditapet, ref innledningen: det er et høyere verditap på elbiler sammenlignet med både konvensjonelle biler og hybrider. Hvor stor forskjellen er vil i stor grad avhenge av hvor lenge batterienes levetid...og om/når det eventuelt kommer ny batteriteknologi.

Kilometerkostnadene? Vel, hvor lenge vil skattebetalerne godta en massiv subsidiering av den symbolpolitikken som elbiler egentlig er? Dagens ordning, der de som er så heldig stilt at de bor i byen og har et bil-behov som kan dekkes av en elbil, enn si adelen i Asker og Bærum som bruker elbil for å frakte seg sjæl og matpakka til og fra Oslo sentrum, er i stor grad gratispassasjerer i et land der transport ellers er politisk definert som noe som skal være RÅDYRT. Ser vi samfunnsøkonomisk på det, snakker vi om en omvendt Robin Hood politikk der distrikts-Norge hvert eneste år overfører i trakten av 20 milliarder til elbil-fansen. Og nei, det er ikke så enkelt som å hyle på "flere hurtigladere" sånn at "alle" kan kjøre elbil, landets elektrisitetsnett må oppgraderes for flerfoldige titalls milliarder over flere tiår for å være tilstrekkelig robust til den storstilte elektrifiseringen som politikerne drømmer om. Det er så enkelt som at en hurtiglader svelger noe inni hampen med strøm når den er i bruk, det krever gampekabler fra nærmeste trafostasjon.

Hvordan dette skal løses, gjenstår å se, men det vil ta tid, og det vil koste penger. Konsekvensen er uansett at lading underveis, kall det gjerne lading på kommersielle ladetilbud, er dyrt allerede i dag, og det kommer med sikkerhet til å bli dyrere i fremtiden. Tilsvarende vil elbilfordelene forsvinne suksessivt, fritak for bompenger, kjøring i kollektivfelt, gratis parkering, fritak for moms og engangsavgift, fritak for årsavgift, alt må endres om den norske samfunnsmodellen der en betydelig del av diverse gode formål finaniseres gjennom nettopp skatter og avgifter, skal kunne eksistere videre inn i fremtiden. Det du kan være helt sikker på, er at kostnadene ved i å eie og bruke elbil kommer til å stige i tiden fremover.

Men, kanhende du tenkte på konkrete tall for "i dag"? Det avhenger av hvilken elbil du kjøper: en fornuftig, passe stor elbil uten "fantastiske" ytelser er vesentlig rimeligere å både kjøre med og ifht service/vedlikehold enn unevnelige svære drog som markedsføres gjennom dette med ytelse og en "autopilot" som med sikkerhet har forårsaket en rekke alvorlige ulykker. Hvilket bringer oss hen til neste kostnadsdriver: både en relativt høy ulykkesfrekvens og tildels uhyrlige reparasjonskostnader gjør at forsikringspremiene for elbiler går like lukt til himmels. Noen er verre enn andre, men det kan være smart å sjekke dette FØR man løper og kjøper elbil!

Service og vedlikeholdskostnader? Vel, elbilfansen hyler opp om hvor heldige de er som ikke har motor og girkasse som kan gå i støkker! Men hvor ofte går egentlig en motor eller girkasse i støkker? Jeg tillater meg å hevde at dels holder disse tingene like lenge som resten av bilen gitt at man har et normalt godt vedlikeholdsregime, og dels er kostnadene ved å sette inn en byttemotor eller en ditto girkasse latterlig lave sammenlignet med en batteripakke. Ser vi på resten av bilen, har elbiler forsatt fire hjul, bremser, hjuloppheng. Legg til at batteripakka er så inninhampen tung at en elbil lett veier både et halvt og et helt tonn mer enn en konvensjonell bil, alt ettersom. Det gjør jo også noe med service- og vedlikeholdskostnader, fra hjuloppheng og bremser til denne bagatellen med dekk! Se bare hen til en unevnelig amerikansk elbil som ofte har rålekre felger av den sorten med ekstreme lavprofildekk av den brede sorten! Der du har vanlige 205'ere på din kjære dieselbrenner og slipper unna med si 5-6.000 kroner for et sett gode dekk, må den bolde elbileier kanhende ut med en månedslønn for nye dekk. Riktig så ille er det altså ikke om du velger en fornuftig elbil, si Skoda Enyaq for å ta et eksempel, men mer konvensjonelle felger.

Men....vær ops på at enkelte elbiler har hatt spesielle dekkdimensjoner med ekstra lav rullemotstand ført inn i vognkoret! Da får man plutselig hakeslepp når man skal betale for de nye dekka! Legg til at ekstra vekt på bilen også medfører økt dekkslitasje!

Strømkostnader...kall det gjerne "drivstoffkostnader"? Vel, mulighet til å innstallere forskriftsmessig hjemmelader - kostnad typisk 10-15.000 - er en absolutt nødvenidghet. Gratis blir det ikke, men fordeler du de 10-15.000 utover eiertiden blir prisen pr kwh totalt sett helt grei. Men det er ved hjemmelading! Som antydet over, skal du lade "langs veien" koster det skjorta ifølge elbilforeningen kan det være dyrere enn å kjøre dieselbrenner! Årsaken er at du da må dekke inn både etaberlingskostnadene for ladestasjonen og en tildels heftig fortjeneste til leverandøren som har vært så grei å sørge for at du kan lade underveis. For riktig å loppe kundene og redusere ladekøen har man et system der du betaler for TID og STRØM. Greit nok, som vi vet lader en elbil vesenentlig treigere når kapasiteten på batteriene er ladet opp til 80 %. De siste 20 % er altså rådyre. I praksis kjører de fleste videre med 80 % "på tanken".

Jolly fine...men du bør faktisk ikke kjøre batteriene ned under 20 %! Det innebærer at du i praksis har kun 60 % av oppgitt total kapasitet tilgjengelig store deler av tiden! En elbil med oppgitt rekkevidde på si 500 km gir deg altså en praktisk rekkevidde på 300 km! Er det riktig kaldt, ja da kan du dele rekkevidden på to! Skikkelig festlig, da kommer du hele 150 med elbilen før du bør ha en ladestasjon i nærheten! Da tar det jaggu tid å komme fra Oslo til Bergen midtvinters, om du i det hele tatt er tøff nok til å legge i vei! Det er jo ikke så mange lademuligheter overalt der du gjerne vil kjøre, og begrepet "ladekø" er forlengst et etablert "nyord" i språket!

Fanden på veggen? Nei, men det er faktisk et par småting som er minst like viktig for den bolde potensielle elbilkjøper som noen øre fra eller til pr mil i direkte eller indirekte kostnader!

THE BOTTOM LINE er at nei, elbil er IKKE noen "free lunch", og enda mindre vil den bli det i fremtiden. Om du tenker på å kjøpe elbil for å redusere transportbudsjettet, vel, da bør du tenke nøye gjennom kjøremønster og dine faktiske bilbehov først og fremst, og velge bil ut fra dette. Kanhende en ladbar hybrid kan være et bedre altnerativ for deg? Eller kanskje du er langpendler, det være seg på daglig basis eller ukebasis? Kanhende du liker bilferie og har det som meg? Jeg synes fremdeeles 1000 km er en grei dagsetappe, og jeg kjører på steder der det ikke finnes antydning til "infrastruktur" for lading av elbiler. Og om så skulle være.....hvorfor i alle dager skulle jeg bytte bort en dieselbrenner som lett gir meg to mil på literen, også i motorveitempo i det store utland, med en elbil? Jeg kan jo kjøre flere år gratis for overgangskostnaden!

Nei, jeg er ikke veldig spesifikk over, men kostnadene er altså avhengig av flere forhold. Du vil finne omtrentlige anslag i "Motor" der man med jevne mellomrom tar for seg forskjellige biler, men til syvende og sist er det deg selv som vet best hvordan dine premisser vil slå ut her. Mitt stalltips: kjøp bil etter ditt eget behov, ikke etter hva som er politisk "riktig". I ditt sted kan det kanskje være lurt å la tiden arbeide litt, gjerne prøvekjøre forskjellige elbiler hos forhandlerne, og sitte litt på gjerdet, iallefall til barnesykdommene er luka vekk fra de elbilene som er nye i dag, og disse kommer ut i bruktmarkedet? I det hele tatt, all den tiden du bruker på å gjøre grundige vurderinger sånn at du blir fornøyd, er vel anvendt tid. Og hadde jeg vært langpendler eller på annet vis hatt et kjøremønster med mye langkjøring: da hadde mitt valg vært å beholde dieselbrenneren, eventuelt bytte den med en ny dieselbrenner, kanhende en diesel hybrid.

Om du har et mer "blandet" kjøremønster"? Tenk i retning av ladbar hybrid. Om du har primært småkjøring? Skoda Enyaq eller en annen "halvstor" bil. Verre er det ikke! Men som nevnt over: ha nøkternt relaisitiske forventninger: elbil vil IKKE være veldig mye rimeligere enn den bilen du har i dag over tid. Sånn er det bare, men gjennom fornuftige valg og gode vurderinger før kjøpet kan du iallefall påvirke både humøret generelt og kostnadsnivået spesielt i positivt retning! Lykke til!

Antall visninger