Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, om Ford S-Max dekker behovet og er ideel, velger du selvølgelig S-Max, med regelmessige langturer er ikke DPF og soting noe problem, Alternativet er en benziner, for all del, men diesel har fremdeles fortrinn. Prøvekjør gjerne forskjellige alternativer, det er en god måte å avdekke behov og ønsker på. Man skal jo være fornøyd med bilen over tid - det å strekke eiertiden er en mye mer effektiv måte å spare store summer på, enn å kjøpe "politisk korrekt" i form av hybrid eller elbil.

"Billig" med elbil? For det første koster hjemmeladeren såpass mye at dere kan kjøre det første året gratis med en dieselbil. For det andre er underveis-lading både rådyr og tildels tidkrevende, stikkord: LADEKØ. Hybrid? Tja, der er Toyota en suveren "vinner" i markedet, Prius har f.ex overraskende god plassutnyttelse, og fantes iallefall en stund som syv-seter også! Men jentungen får faktisk plass til tre barneseter (etter mye prøving og måling) i baksetet, undre over alle undre!

Dags dato ser jeg også at Skoda Octavia kommer som hybrid om dette frister. Da får dere en passe stor bil, med en solid organisasjon i ryggen, kvalitet så det holder og len fantastisk praktisk bil! God plass får dere faktisk også, Skoda gjør godt arbe' med disponeringen av innvendig plass! Ikke stor nok? Skoda Superb! Men kanhende en konvensjonell drivlinje oppleves bedre...igjen...prøvekjør!

The Bottom Line er at ja, det er en drøss alternativer, men det eneste som er sikkert er at elbilfordelene kommer til å fordampe som dugg for solen! Akkurat som pollitikerne lurte det norske folk til å kjøpe diesel, kommer man til å ta en 180 grader med elbil-fordelen! Dagens massive subisidering er rett og slett ikke bærekraftig over tid, så enkelt er det! Man bør også ha i bakhodet at den dagen det kommer ny batteriteknologi, vil verdifallet på dagens elbiler være så massivt at det får en murstein til å fortone seg som stillestående i lufta. Ja, man kan sikkert kjøpe en elbil i dag og komme sånn passe godt ut av det med en eiertid på 10 år, det blir i verste fall omtrent samme kilometerkostnad som med en dieselbrenner eller en hybrid, men jokeren her er bilens restverdi etter 10 år: har det kommet ny batteriteknologi, enn si: hvor lang er egentlig levetiden på batteripakka? Det er ikke noen free lunch her! Om man er klar over dette, ja da kan man endelig kjøpe elbil, gitt at man får den praktiske kabalen til å gå i hop.

Spare bompenger? Vel, også her kommer det til å bli endringer, like sikkert som at poltikernes valgløfter fordamper to dager etter høstens stortingsvalg. Ikke noe nytt under solen her. Til syvende og sist er bompenger egentlig en forholdsvis liten del av budsjettet for de fleste, om dere da ikke må gjennom en bom hver eneste gang dere setter dere i bilen - da bør dere regne mer nøyaktig på det. I det hele tatt: skaff dere en oversikt! Det samme gjelder ifht årlig kjørelengde: en ladbar hybrid er ikke nødvendigvis en stor besparelse i forhold til verken en konvensjonell hybrid, en liten benziner eller en dieselmotor, mye avhenger av kjøremønsteret. Ja, småkjøring er noe herk, men glem ikke at benzinmotoren i en hybrid starter innimellom, bla for å gi varme i bilen. Det er altså ikke sånn at dere uten videre kan kalkulere med å kjøre så og så mye på "ren strøm" gjennom hele året. Hadde nær sagt at her jeg bor, er det helårsvær, veldig ofte rundt 10 grader, det gjør at også en ladbar hybrid vil måttte jobbe litt - hele året :-)

Det som betyr noe i den store sammenhengen, er totalforbruket over hele året, som igjen munner ut i et gjennssnittstall for forbruket pr mil og tilsvarende kostnadsesitmat for drivstoff. Om dere ikke har en veldig høy andel småkjøring vil en ladbar hybrid neppe "lønne seg", kfr at f.ex RAV4 ladbar hybrid er en fryktelig dyr liten bil, med bla svært begrenset bagasjeplass. Jeg ville sett nærmere på OCtavia hybrid her om plass er et viktig kriterium. Og så videre: i det hele tatt: sett opp en prioritert liste over egenskaper, og kjøp bil som passer eget behov, eget kjøremønster. Det jeg ser som stikker ut som en finger, er det som for meg ser ut som relativt hyppige turer på 2-500 km, attpå til på vestlandsveier - kanhende et område der det er festlig å få ladet! Og nei, ikke legg opp til å lade med skjøteledning på det være seg hytta eller hos svigersene, det er en grunn til at dette blir frarådet av tilsynsmyndighetene! Glem heller ikke S-Max, selv om jeg ikke er Ford-fan, det er en feiende flott bil med fantastiske muligheter for en barnefamilie! Lykke til!