Revisjonshistorikk [tilbake]

Loven om tilbud og etterspørsel påvirker i aller høyeste grad bruktprisen for HiAce, sjelden er det vel mer korrekt at prisen defineres av hva den ivrigste kjøperen er vilig til å betale enn akkurat her! En ting er at bilen ikke er kjørt spesielt langt, men mer enn 18 år på veien, det er lenge det! Prisen betinger en bil i dokumentert topp stand, uten antydning til rust, Med "dokumentert" tenker jeg på en full NAF-test, og nei, jeg ville ikke engang tenkt på å signere kjøpekontrakt uten NAF-test her. Noe kynisk sett: det er uendelig mye enklere å diskutere utbedring av eventuelle feil og mangler, evenutelt prisavslag, FØR kjøpekontrakten er signert enn etter. Jeg vil si det så sterkt som at med en bil som er 18 år gammel, kan du glemme å reklamere i ettertid, her kan mye være veldig slitt, også på en Toyota! Og nei, HiAce er IKKE verken feilfri eller rustfri, det som gjør at bilene oppfattes som "problemfrie" av enkelte er at det er enkle, robuste biler som kan gå for lut og kaldtvann veldig, veldig lenge. Det som er litt dumt, er at før eller siden innhentes man av karma, og dersom du er den som har overtatt en slik bil rett før karma slår til, ja da blir det en kostbar fornøyelse!

For all del, HiAce har mange fortrinn, men det er flere biler i markedet. I ditt sted ville jeg orientert meg litt nærmere ifht biler som kan være aktuelle og foretatt iallefall en "skrivebordsammenligning" mot den bilen du nevner her. Kanhende det ville være fornuftig å legge litt mer penger i bilkjøpet og gå for en noe nyere bil. HER finner du et antall personbilregisterte HiAce: https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.813.1394&registrationclass=1&sort=PUBLISHEDDESC

Om jeg hadde vært i markedet for KassenWagen, ville jeg nok heller sett i retning av VW Caravelle, gjerne en bil med 2.5 liters motoren, om du leter litt får du ganske så mye bil for pengene....HER finner du biler fra 90 - 115.000; https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.813.1394&registrationclass=1&sort=PUBLISHEDDESC

Og igjen: heller legge litt mer penger på bordet og gå for en nyere bil.

Felles for HiAce og Caravelle er at det er relativt tunge biler, det medfører at du må regne med å bruke mer penger på løpende vedlikehold og service. Ja, HiAce har en noe enklere konstruksjon, men man skal ikke kimse av Caravelle med 2.5 liters motoren heller, det er en motor som bærer 500.000 km og mer svært så godt. Men som med HiAce, Caravelle ruster....og ruster....og ruster, felles for begge er at man bør legge ned tid for å finne et eksemplar som er tatt vare på med løpende understellsbehandling gjennom hele livsløpet. Finner man ikke det, vel, der kommer dette med antall år på veien inn i bildet: om bilen IKKE er fulgt opp med jevnlig etterbehandling, gå videre om du ser så mye som antydning til kritisk rust, har rusta først fått tak tar den rotta på bilen ved neste EU-kontroll, uansett hvor mye selger måtte forsøke å bagatellisere dette!

The Bottom Line er NAF-kontroll............uansett! For det første er 100.000+ for mye penger til å gamble med, dette er ikke noen "billigbil", for det andre dreier det seg om din og familiens sikkerhet. Det er ikke enkelt å avsløre kritisk rust og kritiske feil uten en grundig undersøkelse. Uansett hvilken bil du ender opp med: lykke til!

Antall visninger