Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel det enkle svarer her er at ingen elbiler har "lang" rekkevidde, heller ikke varebiler, men det finnes iallefall noen som har drøye 300 km rekkevidde. Vær imidlertid ops på at en oppgitt, teoretisk rekkevidde og praktisk rekkevidde er to vidt forskjellige ting, både temperatur, føreforhold og ikke minst hvor mye av lastekapasiteten du til enhver tid utnytter begrenser maks rekkevidde. Du kan heller ikke kjøre batteriet skvær tomt før du "fyller", det er IKKE sånn at du kan ha med deg en reservekanne med strøm der bak! Et aggregat kan være en fordel her...kjenner faktisk de som har med seg et aggregat i bagasjerommet på sitt elektriske kjøretøy! Men du og du...sitte langs landeveien og lade med et pinglete lite aggregat med 1-2 kW output :-) ? Skikkelig festlig!

Legg til at du strengt tatt bør holde batteriet mellom 20 og 80 % kapasitet, altså lade ved rundt 20%, og ikke lade opp til mer enn 80%. Dels fordi det er optimalt for batteriets levetid, dels fordi det tar mye, mye lenger tid å lade de siste 20 prosentene. Ikke minst ved kommersielle ladetilbud langs veien, der TID er en del av det du betaler for, blir det fryktelig kostbart å "topplade"! Derved har du egentlig ikke "xxx" km praktisk utnyttbar kapasitet, du har et sted mellom 50 og 80 % av de 330 kilometerne (som allerede i utgangspunktet forutsetter gunstige forhold og lite last).

HER finner du uansett en grei oversikt over aktuelle kandidater, av disse bville jeg uten å blunke glemt alle de andre og valgt Toyota ProAce, eventuelt fetteren fra Peugeot: https://www.vg.no/bil/sok?spec104=1&spec103=2&sortBy=popularity

Antall visninger