Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, Kamerat K har en feiende flott favorittliste! Jeg ville vel kanhende plassert Lada et par hakk lenger opp, kanhende også lagt inn VAG med 1.9 TDI et sted, men ellers er det lutter enighet og fryd! Når det gjelder nyere biler kontrra de litt eldre har Kamerat K (som vanlig) et vesentlig poeng: nå for tiden er det litt for enkelt å designe deler som holder sånn circa garanti-tiden ut og knapt nok det, man skal jo selge NYTT må vite! Min subjektive oppfatning er at "longlife" service er et skritt i samme retning, det bidrar til å ta rotta på ellers gode biler ganske så mye tidligere enn det ellers ville skjedd! Likeledes er begrepet "rustbeskyttelse" fra fabrikk ganske så interessant, det er knapt nok en eneste produsent som gjør en god jobb her, og dårligere har det blitt år etter år!

At dette også har en produksjonsteknisk begrunnelse, i den forstand at man sparer penger på å ta en aldri så liten "Kiwi", er hevet over tvil: kjapt og billig (for produsenten) blir det ålright, men spesielt "trygt" for kundene? Nada! At tidligere tiders Volvo og Lada (for ikke å forglemme UAZ, Volga, Moskwitch) hadde godt dimensjonerte lager? You bet, i tillegg brukte man i stor utstrekning kulelager lenger enn "de andre" i SSSR! Det har sine fordeler, bla kan man slippe unna med lavere oljetrykk. Volvo på sin side var veldig tidlig ute med å bruke nålelager, men du og du, der var det kun SKF som gjaldt, og godt dimensjonert attpå til! ikke noe slinger i valsen hos Volvo!

Hvilket bringer oss videre til en annen ting som skiller eldre biler fra "moderne" biler: under panseret på f.ex Volvo satt det motorer med helt andre marginer i varmehusholdet enn tilfellet er i dag. I dag er spillvarme noe styggeskap, likeledes skal det ikke være for mye å varme opp! Det gir lettere motorblokker, lettere topplokk, mindre kjølevæske, mindre olje! Selvfølgelig på godt og vondt, det vonde er at det er mindre marginer: går noe gæli, ja da går det ofte skikkelig gæli! Legg til at "moderne" motorer også har gjennomgående forferdlig mye høyere trimmingsgrad, det påvirker også levetiden, og definitivt ikke i positiv retning!

Hjuloppheng og så videre? Vel, både Lada og Volvo, som vel står høyt på favorittllista hos de av oss som har levd en stund, var robuste så det holdt! Igjen, ikke noe slinger i valsen, ikke bærebroer som knakk for et godt ord dengang da! I løpet av rundt tyve år med Laddis hadde jeg ikke behov for å skifte en bærebro så mye som en eneste gang! Ei heller hjullager, kfr ovenfornevnte! Tilsvarende kjørte jeg Volvo 240 som tjenestebil i mange år, rett nok fakturerte herværende merkeverksted direkte voldsomt, men hjullagre...bærebroer...for ikke å snakke om motorene...det var i realiteten et problemfritt bilhold for arbeidsgiver! Antagelig litt for problemfritt for verkstedet også, man gikk hen og smadre frontruta og førte det på fakturaen! Når vi samtidig avsdekket at man tok betalt for justering av ventiler og annet arbeid som aldri ble gjort? Vel, merkeverkstedet mistet en stor kunde på null komma null, og nei, min tjenestebil var IKKE den eneste man slarvet med!

Poenget i denne sammenheng? Våre tjenestebiler av det edle merket Volvo rulla 40-50' og mer i året, år ut og år inn, serviceintervallet var 10.000 km....og hvem vet, kanhende merkeverkstedet ikke engang gadd å skifte hver gang ?!? Gikk til tider som en traktor, men aldri stopp, aldri startproblemer! Og når bilene hadde rulla sin tid og kjørt typisk 2-300.000, ja da gikk de bare videre til neste lykkeligere eier - mener nedskrivningstiden var 5 år i de tider. Den som ser litt rundt seg, vil fortsatt kunne finne disse blå Volvo 240'ene på veien, "Tele" sto det på siden av dem, stort sett varevgner, noen fikk bakseter etterhvert, andre rulla videre som varevogner.

The Bottom Line er at det ikke lages så gode biler lenger! Så får det heller være at norske avgiftsregler førte med seg noen hundre kilo blylodder over forhjula for at de skulle kunne godkjennes som varebiler! Helt utruleg, til og med den norske stats tjenestebiler måtte slepe med seg dette blyet i år ut og år inn "for avgiftenes skyld"! Men nei, nyere biler er IKKE bedre når det gjelder det vi her kan kalle "langtidsegenskaper"! Hadde nær sagt, det enkle er ofte det beste!

Antall visninger