Revisjonshistorikk [tilbake]

Et kort ord om dette med finansiering er også på sin plass: En kombinasjon av egenkapital og et lån med gunstige betingelser, gjerne "pakket inn" i huslånet, er det klart rimeligste både på kort og lengre sikt. Leasing er en form for lån, der tilbyderen sørger for å sikre seg på alle bauger og kanter, og vær du sikker på at man også legger inn en heftig fortjeneste. Det er det deg som betaler, enten du vil eller ikke, og har man ikke tilstrekkelig inntjening gjennom et "ærlig" oppgjør mot slutten av kundeforholdet, så får du regning for påståtte "omkostninger" gjennom ekstraorinær slitasje, slitte dekk, og hva man nå måtte finne på. Merkelig nok er det litt som i bruktbilbransjen generelt når leasingbilen skal selges videre: man "glemmer" å rette opp disse påståtte "manglene" som du får lov til å betale for....ser du tegningen :-)? I det hele tatt, de som driver med leasing er IKKE i slekt med julesnissen, de driver med moroa for å tjene penger!

Ellers er en to-tre år gammel bruktbil et greit kjøp sett i forhold til verditap...da er en betydelig del tatt av første eier, og du kan (nesten) le hele veien til banken! Velger du en bil du kan være fornøyd med i mange, mange år, ja da blir helhetsregnestykket ganske så hyggelig, det er den oppskriften jeg selv har brukt gjennom noenoførti år. En god bil skal tross alt kunne holde en stund, gitt et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, og ikke minst: understellsbehandling! Det siste er dessverre altfor ofte et forsømt kapitell, men noe foenklet sett: nyere biler ruster MINST like mye som før, glem "rustgarantien", den er ikke verdt papiret den er skrevet på. Med understellsbehandling forebygger du rust, og kostnadene for jevnlig etterbehandling osv over si 10-15 år er mye, mye lavere enn å sveise bare en eneste rustskade. Lett å velge spør du meg.

Som sagt...lykke til noch einmal! Husk GRUNDIG PRØVEKJØRING sånn at du finner "DIN" bil!

Antall visninger