Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Kamerat K som vanlig, legg til en FULL NAF-TEST, altså den "store testen"! Dette er en relativt komplisert bil, og slett ikke alle gidder å ta vare på bilene sine, da kan det fort bli spennende å være nestemann i rekka om man ikke garderer seg. Jeg skriver ellers NAF-test med STORE bokstaver innledningsvis, årsaken til det er at bla herværende merkeforhandler av det gjeve merket "Audi" har lagt seg til en stygg uvane med "tiltstandsrapporter" av den binære typen, der man hopper over "NOT OK" og bare skriver "OK" over hele fjæla. Temmelig intetsigende spør du meg, det tok meg omtrent to minutter å plukke tilstandsrapporten i fillebiter på nettopp en nesten-ny A4 Allroad for noen år tilbake. Sikre tegn på at den ene servicen bilen angivelig skulle hatt, var ekstremt slurvete utført, et motorrom som så ut som en jævla dass på en bil som var kjørt knappe 40.000.....to sett dekk med akkurat såvidt 3 mm mønster om man la godviljen til....ikke støvsuga innvendig siden den var ny....på tross av at den hadde stått i lokalene hos forhandler noen måneder....og ikke minst: det var et avvik på flere titusenlapper mellom prisen på finn og prisforlangende i bruktbilhallen....i mitt disfavør. Bare så det er sagt: jeg har også tidligere observert regelrett juks med tilstandsrapportene i det aktuelle firmaet, bla hadde man "glemt" å nevne at en bil hadde en svær bulk i tanken og innslått kanal på den ene siden!

Som sagt...NAF-test....herværende merkeforhandler har høy sigarføring og er heleiet av Møller. når en slik forhandler kan nedverdige seg til å bruke tilstandsrapporter som egentlig sier alt og ingenting, da er det definitivt flere under samme paraplyen som ikke gjør en god jobb. Å kjøpe en Audi privat? Det ville jeg ikke gjort, finn en bil hos en ikke-merkeforhandler, forlang NAF-test og ta det derfra. Det er så enkelt som at prisdifferansen mellom privat salg og forhandlers pris er for liten når det dreier seg om relativt populære merker, og noe kynisk sett, man betaler IKKE tilnærmet det samme for en bil ved privat salg vs en forhandler.......om man ikke velger en bakgårsforhandler, frå man normalt sett noe igjen i form av trygghet osv hos en forhandler. Her vil jeg også legge til at du selvfølgelig kjøper en "norsk" bil, da er det gjenstående fabrikkgaranti.

Og, som Kamerat K sier, har du den minste mistanke om at bilens styringsystem er tuklet med, gå videre! Dels fordi DU er den som sitter med dritten om dette IKKE er ført inn i vognkortet....det gir mange blaffen i med god grunn: for at slik tukluing skal være lovlig, må det OGSÅ dokumenteres at bilens utslippsverdier er innenfor satte krav....enten ved dokumentasjon fra FABRIKANTEN....eller fra et uavhenbgig laboratorium. Fabrikanten sier "fuck off", og et uahvenglig albroratroium? Hvor mange leverandører av chip-tuning gidder å svi av noen titusenlapper for slik dokumentasjon?

Mao står du der med gråten i halsen mens Biltilsynet river skiltene av bilen din! Å føre den tilbake til original stand? Koster flesk....og det er ikke alltid helt enkelt...bla fordi enkelte "tunere" endrer bilens originale datafiler.....disse kan IKKE.....presiserer IKKE....uten videre gjenopprettes!

Legg til at bilens fabrikkgaranti i stor grad blir historie i det øyeblikk motorstyringen blir tuklet med. Og igjen....det er ikke "bare" å ta et skritt tilbake...enhver tukling kan spores på enkelt vis av Møller Teknisk. Når det i tillegg øker belastningen på kritiske punkter gjennom hele drivlinjen? Jeg ville ikke kjøpt en bil med chiptuning om jeg så fikk den for halv pris! At jeg skriver litt om dette her, er fordi nettopp Audi er en "favoritt" blant de som tukler....! Så...be aware!

Jeg tenker jo også at i ditt sted ville jeg nok heller spart opp litt penger og gått for Volvo, når du har kjørt Volvo en stund vil det være en nedtur å bytte bil, selv til en fjong Audi. Om du skal ha en bil i god stand med 3.0 TDI koster det flesk, kanhende du får mer bil for pengene med Volvo!

En ting til å ha i bakhodet med VAG TDI: om du kjøper en hvilken som helst VAG-mobil: glem "longlife" service, skift motorolje og filter hver 15.000, maks 20.000 ved mye langkjøring. Det sparer deg for mange problemer ettersom kilometerne baller seg på. Vær også nøye med intervallene for oljeskift og filterbytte forøvrig, det gjelder hele linja: det er IKKE god økonomi å spare på servicene! Om det blir dyrt med Audi-verkstedet? Finn et autorisert, uavhengig verksted som gjør godt arbe', da slipper du gjerne å betale gull-pris pr liter olje også! Nei, det har ingen juridisk betydning for den generelle garantien, men bli gjerne medlem uten veihjelp i NAF, da har du ryggdekning om det skulle bli en garanti-diskusjon. Mhp rustgarantien: den er litt mer "verdt" når du kjøper Audi enn VW eller Skoda, men ikke veldig mye mer. Også Audi ruster, om jeg hadde kjøpt Audi, ville jeg kjørt bilen direkte til full understellsbehandling og sørger for jevnlig etterbehandling. Ja, Audi er hakket bedre enn "de andre" fra VAG, men også Audi har en lei tendens til å beskytte bunnplata, mens alt som er ettermontert kun er "beskyttet" av et tynt lag med lakk. Noe forenklet sagt: Audi er IKKE Volvo, rust sprer seg som den rene pesten om man ikke treffer tiltak! Koster ikke stort over din eiertid, men betyr mye i det lange løp! Lykke til!

Antall visninger