Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, som Benny forsåvidt sier, det er en vesensforskjell på nye og litt eldre Haldex-systemer :-) Haldex 5 har blitt litt mer "Audi". dvs man har litt trekk på bakhjula hele tiden. Legg til bedre og raskere omfordeling av trekkkraft og bedre integrasjon med bilens ESP / antispinn, forskjellen har blitt betydelig mindre! Når du nevner Passat, forsåvidt også "de andre" , er det absolutt viktige forskjeller ute og går, avhengig av hvor lang tilbake i tid vi går, snakke vi Haldex 4 eller enda eldre. Da snakker vi i store trekk om firehjulstrekk "on demand", dog ganske så treg respons, ja, det gir noe bedre frekommelighet, men ikke stort mer, i betydningen økt stabilitet under kjøring.

Unevnelige japse-SUV er veldig bop-bop. for min del er jeg av den oppfatning at det kun er Landcruiser som har firehjulstrekk i ordets egentlige betydning. Resten av røkla har fått sine firehjulstrekk levert av vår gode venn Mikke Mus, sier ikke mer. Ja, Subaru stiller i en klasse for seg, men Audi er egentlig fullt ut på høyde med Subaru, ikke minst fordi ESP/antispinnn generelt er bedre designet hos VAG enn det normalt sett er fra våre venner i Japan. Akkurat det skiller markant, prøv å kjøre litt for hardt inn i en kurve med "Norges mest solgte SUV", min subjektive oppfatning er at denne bilen burde vært levert med understøyskift - man driter i buksa.

Forøvrig nevner Benny en annen liten Mikke-Mus løsning: etterlignet firehjulstrekk realisert vha en liten elmotor i rumpa. Dette kan aldri bli noen god løsning, det fant Citroen ut når de dytta to motorer og "firehjulstrekk" inn i sin 2CV for noen tiår siden! At vi i dag bruker en ordentlig motor foran og en batterimotor bak endrer ikke på det faktum at det ikke på noen måte er enkelt å få to kraftkilder i et slikt system til å jobbe sånn nogenlunde på lag!

The Bottom line er at jo, Audi Quattro er god sort,og uten tvil bedre enn røkla når det virkelig gjelder. På den annen side sett: Haldex kommer, og blir bare bedre og bedre, for de av oss som ikke kjører rallly, har hytte på fjellet eller kjører på isbane, er det godt nok! Jeg merker meg ellers med glede at du har sett lyset og skjønt at Nokian Hakkepellita er klart best under seriøse vinterforhold, det er ingen over, ingen ved siden! Lykke til videre med feiende flott bil og gode dekk!

Antall visninger