Revisjonshistorikk [tilbake]

Fort gjort å glemme, men Nissan har jo visserlig også sin "Lexus"....Infiniti heter denne...liten tvil om at man er på Lexus-nivå og vel så det...om man bare vil :-) Ellers får vi jo egentlig ikke de fjongeste bilene fra verken Toyota eller Nissan til Norge, det gjør jo sitt til å påvirke vårt inntrykk av begrepet "kvalitet" også. Mhp driftsikkerhet hjelper det jo på at Toyota har en strategi der man ikke endrer noe som fungerer, noe kynisk sett, det enkle er ofte det beste! Legg til en fantastisk kundepleie, merkeverkstedene gjør en forbilledlig jobb! Dog...det har sin pris!

Nissan er ikke helt "der" med f.ex sine små og litt større SUV, men man leverer da visserlig noen greie småbiler også, for ikke å snakke om vår alles kjære Nisseleif! Bortsett fra Leaf selger man dessverre ikke så mange av disse ganske så flotte småbilene, men det er ganske så pålitelige biler, og om merkeverkstedene ikke er på høyde med Toyota (det er det ingen som er), så gjør de et hederlig forsøk på å få kundene til å komme igjen....og igjen....og igjen. Skal vi utrope en "versting" i japs-klassen, ligger Subaru ganske godt an til å få jumboplassen her, på tross av et tidvis godt omdømme og mye reklame som følge av massive investeringer i rallysport osv osv. Men rally og Ola og Kari Hvermannsens bil-hverdag er to vidt forskjellige ting!

Nei, det er ikke spesielt stor forskjell på verken driftsikkerhet eller kvalitet mellom gode europeiske og ditto japanske bilprodusenter i dag. Ja, japanske bilprodusenter oppfant begrepet "kvalitetskontroll", man var også tidlig ute med robotiserte produksjonslinjer, bla innføring av robotsveising medførte et kvantesprang i kvaliteten en gang i tidens litt ut på dagen. Dog, fort gjort å glemme: Fiat (som også har en engineering-divisjon som leverer produksjonslinjer til andre), PSA, ja etterhvert alle de andre i Europa, kom rimelig kjapt etter! Litt slemt sagt: Europa er så mye mer enn engelsk bilindustri! Ellers var faktisk Lada-fabrikken en pioneer når det gjaldt etablering av Europas første produksjonslinje med roboter fra ende til ende! Fiat leverte litt mer enn skissene til karosseriet på firkant-Laddisen :-) Også tenningslåser og diverse andre deler ble produsert på lisens i øst, en russisk "Neimann" var like god som en euorpeisk "Neimann"! Enn si minst like god som tenningslåsen (med en sinnrik rattlås) på en hvilken som helst samtidig japs!

The Bottom Line er at f.ex PSA og Skoda (bedre enn VW!!!) har gjort mye for å levere topp kvalitet, en del av dette er at man har lagt ned mye ressurser i bedre kvalitetskontroll og - ikke minst - HMS. Fornøyde arbeidere gjør en god jobb, mer komplisert er det ikke, og vi trenger ikke mer enn å se hen til engelsk bilindustri i "glanstiden" for å se hvor destruktivt det er med misnøye blant de som skal produsere bilene! I Japan forsto man dette på et tidlig tidspunkt, i tillegg hadde man (som i Tsjekkia hos Skoda) en kultur for å jobbe hardt, Det ga resultater! Gjennomgående høy kvalitet, gode teknisle løsninger, det må det bli et godt produkt av, uansett hvor det blir produsert!

Den siste biten av begrepet driftsikkerhet er ofte undervurdert: første hovedsetning er og blir "ta vare på bilen og den tar vare på deg"! Et normalt godt serviceregime og ditto vedlikehold, herunder understellsbehandling hhv løpende etterbehandling er alfa og omega i Norge så lenge vinteren og saltinga av veiene ennå ikke er avskaffet. Sånn er det bare, og ja, der har japanske biler et solid fortrinn: de blir understellsbehandlet når de kommer til Norge. Også det bidrar til å forsterke følelsen mange har av "kvalitet" og "driftsikkerhet", det gjør mye med levetiden...selv om mange synder stort i forhold til dette med etterbehandling!

Europeiske biler derimot....har visstnok noe som kalles "rustbeskyttelse fra fabrikk" og "rustgarantier". Det første er ekstremt variabelt, og har blitt dårligere og dårligere ut over hele 2000-tallet. Det andre - rustgarantiene - er kanhende verdt papiret det er skrevet på. Ofte ikke stort mer. Men: det er da ingen verdens ting som hindrer oss i å kjøre våre nye, fjonge europeiske biler direkte fra forhandler til en seriøs aktør i understellsbehehandlings-bransjen! Ja, enkelte importører har prøvd seg opp gjennom åra og truet med å kansellere "rustgarantien", men so what? Den kloke FOREBYGGER rust fremfor å ta en krangel inn i fremtiden om hvorvidt gjennomrustinga kommer INNENFRA eller UTENFRA! Tro meg, med unevnelige tyske biler der bunnplata er beskyttet etter bop-bop metoden og alt som finnes av hjuloppheng, bolter osv osv kun er "beskyttet" med et ekstremt tynt lag med lakk, ja der vil man etter 2-3 år formelig høre stålmarken knaske i vei med et stort smil rundt munnen! Og ja, dette ville skjedd med en japs også, om man altså ikke hadde hatt et system i å kjøre bilene rett fra båten til understellsbehandling!

I DAG har vi iallefall kommet dithen at flere og flere forhandlere av europeiske bilmerker, til og med et unevnelig merke med stjerne på panseret, har etablert samarbeid med understellsbehandlere og tilbyr kundene å få sine nye biler levert med understellsbehandling til en grei pris! Dette munner ut i at ja, da er din nye europeiske bil minst like god som en japs, ja sogar også en Toyota!

Antall visninger