Revisjonshistorikk [tilbake]

Kommer alt an på hva det undelriggende problemet skyldes og hva slags tilsetningstoff det dreier seg om. Generelt er det mye overprisa-dritt-på-flaske, men det finnes faktisk slike ting som virkelig gjør vei i vellinga også! Et godt eksempel er dyserens for dieselbiler, det gjør susen når man som meg har kjørt på russisk fyringsolje en stund (vel og merke fyllt lovlig i den russiske føderasjon på min f.d Passat B2 med sugediesel) . Mine personlige favoritter i denne sjangeren er flasker som det står "STP" eller "Redex" på, men for all del, det finnes også andre av sorten som fungerer greit. Dog: vær kritisk, kjøp gjerne tilsteningstoffer som er prøvd ut av merkeverkstedet, eller på annen måte sånn nogenlunde "kvalitetsikret". F.ex vil BilXtra ofte være et tryggere sted å kjøpe ting på flaske enn Biltema. En annen ting er at man IKKE skal hive på sånne ting uten at det er en reell grunn til det, og nei, tilsetningstoffer av den sorten som lover gull og grønne skoger, f.ex "smører alle deler i motoren med et tynt lag teflon" og således gir opptil flere prosent høyere ytelse, evig liv og hva det måtte være, ja det er gjennomgående godt over grensa til svindel!

The Bottom Line er at man skal være kritisk, gjerne litt i overkant skeptisk, og vite hva man kjøper! Det hører med til historien over at min kjære Passat B2 i tillegg til jevnlig kjøring med russisk dieselffuel av den tildels tunge sorten - minte mer om det vi kalte "solar" i gamle dager - også hadde en eksosventil som koksa som fy. En like god "kur" som diverse tilsetningstoffer var å kjøre den på en passe blanding med tennvæske eller parafin, begge deler ga høyere forbrenningstemperatur og svei av kokslaget den ene eksosventilen som altså ikke lukket helt.

Men som du sikkert vet, sånt kan man gjøre ustraffet på en sugediesel av den gamle sorten. Med en nyere bil med det være seg turbo og innsprøyting av den moderne sorten,bør man definitivt unngå eksperimenter av denne sorten! Derav: vær forsiktig med tilsetningstoffer også!