Revisjonshistorikk [tilbake]

Før du i det hele tatt bruker tid på dette, sett deg ned og skriv opp 10 gode grunner til hvorfor du i det hele tatt tenker i denne retningen. Om poenget er å "spare drivstoffutgifter" er det bare en ting å si: du vil aldri noensinne få dekket inn kostnadene ved å bytte batteripakka. Selv ikke om du skulle ha en fetter som driver Mercedes-verksted i Tyskland og får gjort dette til hans selvkost.

Ellers vil vløpende verditap på en bil i denne klassen utgjøre mye, mye, mye mer enn du du bruker på drivstoff pr år. "For miljøets skyld"? Litt av den samme greia, om dette er motivet, ja da skaffer du deg tråsykkel og sykler til og fra jobben en gang eller fem i uka, det betyr mye, mye mer.

The Bottom Line er at dersom du kjører bilen i vanlig hybridmodus, vil få optimalt drivstoff-forbruk sett over tid. Å kjøre en hybrid på "kun elektrisitet" er ikke noe poeng i det lange løp, eksemplevis vil forbrenningsmotoren nødvendigvis måtte gå litt innimellom for at du skal ha det godt og varmt i bilen i disse dager. Ja, du kan teoretisk spare noen liter i løpet av sommerhalvåret, men sett i forhold til de øvrige utgiftene som følger med en bil i denne klassen, er det ubetydelig. Kjøp heller en brukt E-Golf til småkjøringa om det være seg drivstoff-besparelse eller "for miljøets skyld" er den underliggende tanken her, da får du ja takk, begge deler, og jeg er rimelig sikker på at du er godt på vei til å dekke inn kostnadene ved å kjøpe en E-Golf om du legger pengene og tiden i dette fremfor å "oppgradere" (i praksis bytte hele batteripakka+++++) på Mercedesen din.

Og nei....du får IKKE disse pengene igjen, verken med eller uten rente, den dagen du eventuelt finner ut at du vil bytte inn eller selge Mercedesen. Kanhende tvert om.

Antall visninger