Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst: det kom et viktig generasjonskifte høsten 2013, eller som du forsåvidt antyder, FØR OG ETTER "2014-modell". Den korte versjonen er at den NYE generasjonen Octavia er vesentlig bedre på alle punkter, bla får du nyere generasjon motor, vesentlig høyere passivt og aktivt sikkerhetsnivå, nye assistentsystemer og ikke minst: Haldex 5. Tidligere Octavia hadde Haldex 4, Haldex 5 er vesentlig bedre. Og Haldex...det er betegnelsen på firehjulstrekket her.

200.000 km er normalt sett problemfritt, men det forutsetter to ting: et normalt godt serviceregime, gjerne også understellsbehandling. Gitt ditt kompetansnivå mhp bil vil jeg si at NAF-test, gjerne full test, er noe som SKAL foreligge FØR FØR FØR du i det hele tatt tenker på å signere kjøpekontrakten. Om du må splitte regningen med selger, so be it, det dreier seg om å avdekke feil og mangler FØR kjøpekontrakten undertegnes, da er alt så meget ryddigere, da er det så meget enklere å få rettte opp i ting og tang. At jeg sier NAF-test er dels fordi NAF er en nøytral, objektiv tredjepart her, dels fordi det er en vel dokumentert, grundig sjekk av bilen. Ja, enkelte forhandlere har egne "tilstandsrapporter", men du skal vite hva det dreier seg om for å avgjøre om det bare er et tippetegn-kryss skjema som ikke er verdt papiret det er skrevet på, eller om det er god sort. Er du i det minste tvil, forlang NAF-test eller gå videre til neste selger.

Sagt i klartekst: det er bilens faktiske stand som betyr noe, ikke tallet i kilometertelleren. Jeg har selv overtatt biler som er kjørt både 2 og 300.000 opp gjennom årene, og kjørt dem videre til både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. I det hele tatt: er bilen i grei stand når man overtar den, og man tar normalt godt vare på den videre, får man det igjen i form av et problemfritt bilhold.

Mhp Scout eller vanlig Octavia er det bop-bop, om du ikke trenger maks bakkeklaring holder det normalt sett med en "vanlig" Octavia. Scout koster llitt mer, og er etter mitt hode ikke verdt det, spesielt kke som her, der Scouten er FORRIGE generasjon og bensineren den NYESTE generajsonen....bensineren er KLART BEST her!

Det viktigste er gode vinterdekk, min favoritt for seriløse vinterforhold er Nokian Hakkepellita. Diesel eller bensin? Min favoritt er diesel, det gir høyere komfort, bedre totaløkonomi. Men, det er et men her: med diesel må du være innstillt på å kjøre på momentet. Du kjører IKKE en diesel som en benziner ustraffet! En benziner på sin side må du jakte turtall for at du skal ha tilgjengelig kraft når du trenger det. Smaken er som baken, 2.0 TSI er mer enn grei nok for de fleste, om du primært har kjørt bensinbiler tidligere, er det et helt greit alternativ.

Likeledes er automat eller manuell en smaksak. Med diesel går det helt greit uten automat, med benziner er automat greit å ha. Jeg ville vel valgt automat i dag, spesielt sammen med adaptiv cruisekontroll er det veldig greit, det gir kort og godt mer komfort. Og skulle du ha behov for å velge manuelt, går det helt fint med en DSG-kasse..eksempelvis om du skal opp en bratt bakke.

Om du skal ha bilen en stund, er understellsbehandling en klok investering. Velg en seriøs aktør som har drevet en stund. Husk etterbehandling annethvert til tredjehvert år. Kost litt, men gir mye. Er bilen du kjøper understellsbehandlet etter kjøp, jolly fine, finn ut når og sørg for løpende etterbehandling. Og nei, rustbeskyttelsen fra fabrikk holder ikke mål for en norsk vinter. "Rustgarantien"? Den er ikke verdt papiret den er skrevet på for noen biler...glem den!

Service og vedlikehold? Skodas merkeverksteder er helt greie, for min del har jeg brukt et uavhengig, autorisert verksted (ALLTID autoriserte verksteder, aldri la andre tukle med bilen!) i en årrekke. Det gir godt arbeid til en hyggelig pris, men vær nøye med valg av verksted! Stikkord: velrenommert, vært i bransjen en stund. VÆR ELLERS NØYE MED SERVICEINTERVALLENE! Glem "longlife" programmet, motorolje / filter bør skiftes hver 15.000 km. Mhp olja i haldex-systemet er skiftintervallet 60.000 km, det samme om du kjøper bil med automatkasse. ALDRI slarve med serviceintervallene, det straffer seg før eller siden, helst når det passer dårligst!

Og ja, jeg har hatt Octavias tyske fetter noen år selv, med firehjulstrekk og 150 hk TDI. En veldig god bil, like god på alt! Om ikke leveringstiden på Octavia hadde vært for lang når jeg handlet ny bil, ville jeg valgt Octacia, det er en feiende flott bil! Lykke til!

Antall visninger