Revisjonshistorikk [tilbake]

Dersom bilen ellers oppfyller de behovene og ønskene du har, er det en helt grei bil. Men der som ellers, betal heller litt mer for en bil som skiller seg ut på en positiv måte, altså en bil som er passet godt på, det lønner seg, bokstavelig talt. Jeg tenker jo også at kombinasjonen 2.0 TDI og quattro med god margin gjør en god bil perfekt. Det er en bil du kan ha glede av i mange år, gitt et normalt god service- og vedlikeholdsregime, herunder understellsbehandling med jevnlig etterbehandling...den norske vinteren er ikke snill mot noen biler, heller ikke Audi.

Om en test avslører "typiske" problemer? Nå er jo egentlig ikke dette en bil med spesielle problemer, både motor og kraftoverføring er rimelig godt konstruert, og selv om det er et par fiks-fakserier i understellet, dette er ikke første generasjon TT, dette er ikke spesielt problematisk gitt at bilen er passet godt på og eieren IKKE er av den sorten som innbiller seg at en "aktiv" kjørestil er meningen med livet. Tukling med det være seg kilometertelleren eller bilens styringsystem, uansett om vi snakker om selger kaller det "chip-tuning" eller "optimalisering" er et større problem, i store trekk er slarvete vedlikehold og "aktiv" kjørestil noe som setter spor, mens kilometerjuks og "tukling" er noe som kan være vanskeligere å avdekke. Uansett: disse fire tingene er hver for seg en deal-breaker: mistenker du noe i denne gullrekka, gå videre og finn en bedre bil.

NAF-test, eventuelt en grundig utarbeidet tilstandsrapport? Det er mulig en erfaren mekaniker ved et merkeverksted kan avdekke mer spesifikke problemstillinger enn NAF kan klare, men dette er i stor grad personavhengig: NAF sine mekanikere er det vi kan kalle generalister, de jobber med alle bilmerker, og opparbeider således bred erfaring. Jeg tenker at dette, sammen med en testprosedyre som har blitt til over en årrekke, er vel så godt, kanhende bedre, enn det merkeverkstedet kan klare. Jeg har selv fått hakeslepp av hvor amatørmessige tilstandsrapporter herværende merkeforhandler presterer å legge frem for sine bruktbiler, det dreier seg om et tippetegn-kryss skjema som sier alt og ingenting. I det hele tatt: man skal ikke være redd for å stille krav her, fordelen med NAF er at man følger en absolutt godkjent prosedyre.

Ellers? Lykke til med en feiende flott bil, den har stått på min liste også, dog har fornuften og behovet for for en litt mer praktisk løsning vunnet hver gang :-)

Antall visninger