Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, den første greia du sjekker er jo om speedometeret er tuklet med...dernest tar du for deg eierhhistorikk....service og verkstedshistorikk...og vurderer å innhente en NAF-test FØR kjøp og tar det derfra. Da har du oversikt over feil og mangler, da vet du om bilen er passet godt på eller ei.

I denne gullrekka er det flere seriøse deal-breakere: mangelfull servicehistorikk, konkrete feil og mangler på bilen der og da, mismatch på si 100.000 km eller mer ifht bilens faktiske kjørelengde, flere enn si 3 eiere....og ikke minst: om det foreligger den minste mistanke om at bilens styringsystemer er tuklet med....det være seg chiptuning eller "optimalisering".....da er det rett og slett stay away uansett!

Om vi forutsetter at bilen slipper gjennom nåløyet over og er passet normalt godt på, vil kostnadene til løpende service og vedlikehold være innenfor det som er vanlig for en bil i den aktuelle klassen, forutsatt at DU passer på bilen og ellers er blant dem som har forstått at en "aktiv" kjørestil er for drittunger....det kan ødelegge en ellers god bil på null komma null.

Tall for dette? Vel, det avhenger av hvilken bil vi egentlig snakker om. Er det en Audi A8, vil selv en vanlig service ta rotta på et normalt budsjett. Er det isteden en Passat, ja da kan du le hele veien til banken. For en vanlig, grei bil ligger løpende service og vedlikeholdskostnader rundt 10-20.000 i året, dekk og understellsbehandling inkludert og oppjustert til dagens kostnadsnivå. Da tar jeg utangspunkt i mine erfaringer opp gjennom 45 år, med opptil 70.000+ i året. Mye langkjøring påvirker jo her, men alt i alt, å ta vare på bilen koster circus det samme som å fylle tanken.

Sett i forhold til veridtapet på en ny bil er dette bare for lommerusk å regne.

Ja, jeg har ligget under tusenlappen i året deler av livet også, da kjørte jeg Lada hhv Moskwitch, hadde delebiler på rot og skrudde sjæl, det er jo også en måte å gjøre det på om man må prioritere andre ting enn bil. Men man skal aldri, aldri gamble med sikkerheten, da skrur man heller sjæl!

The Bottom Line er at den som passer på bilen med jevnlig service etc, også sparer seg selv for brutale overraskelser når slitedeler går til Jesus og drar med seg andre ting. Sånn er det bare, og enten bilen er ny eller 20 år gammel, slitedelene holder like lenge. Jeg har selv bla hatt en Passat B5 1.9 TDI, den ble smadret og forvandlet til spiker med mer enn 50 % av bilens originale "slitedeler" intakt og urørt av mekaniker-hånd, herunder clutch, starter , styring, sogar eksosanlegg, det er egentlig helt greit etter snaue 500.000 kilometer.

Poenget? Hva du må "regne med" av kostnader avhenger i stor grad av bilens faktiske stand når den kommer til deg. Kilometerstand er bare et tall, den som bruker god tid til å finne en bil i god stand får bokstavelig talt mye igjen for det. Dernest er det dette med kjøremønster og ikke minst, kjørestil, og igjen: ta vare på bilen og den tar vare på deg. Verre er det ikke. Lykke til!