Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, for det første er bilbatterier i aller høyeste grad noe som må skiftes av og til. Sånn er det bare, og jeg tenker at batteriet nok var helt greit når du overtok bilen. Redusert kapasitet, kanhende, men så lenge du ikke har opplevd merkbare problemer med å få start på bilen før julestria, snakker vi om si et halvt år etter kjøp. Du hadde kanhende en bruktbilgaranti på typisk 3 måneder, det ser du eventuelt av kjøpskontrakten. Reklamasjonsrett har du selvfølgelig, om du klikker deg inn hos forbrukerrådet finner du nærmere beskrivelser av de rettigheter og plikter etc etc som er knyttet til dette: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/

Noe forenklet sett, det springende punktet her er hvorvidt batteriproblemet kan henføres tiil det som kalles "normal slitasje", altså om det er et påregnelig at det kan oppstå på en bil som faktisk er 8 år gammel. Gitt det faktum at normal levetid for et batteri kan ligge på typisk 5 år pluss/minus si et år, vil jeg jo si at dette er noe man må regne med kan skje. Ja, dersom du hadde forlangt en tilstandsrapport eller NAF-test som inkluderte en utladningstest FØR du undertegnet kjøpekontrakten, kunne du gått i dialog med forhandler og avtalt hvilke feil og mangler som eventuelt måtte rettes opp, men at et batteri sier takk for seg etter en stund? Min magefølelse sier at forbrukerrådet vil svare at dette er noe man må regne med....på en 8 år gammel bil.

At problemet MULIGENS har foreligget ved overtakelsen? Kanhende, det blir litt som å stikke fingeren til værs og kjenne på vinden. Om man ikke har et dokument som sier "utladningstest" og "ikke godkjent", er det omtrent like mye verdt som å stikke fingeren til værs. Ja, jeg forstår at det prinsipalt sett kan være irriterende, men man skal velge sin slag med omhu. Dette er ikke en sak jeg ville blåst i den store trompeten for.

The Bottom Line er at ja, forhandler kunne vært grei og gitt deg et fungerende, brukt batteri, eventuelt redusert pris på et nytt batteri. Nå gjorde han ikke det, i ditt sted ville jeg nok vurdert å glemme ordet "reklamasjonsrett" og forsøkt å spørre fint om en slik løsning. Om det ikke går hjem, er det jo uansett ikke noen spesielt stor kostnad. Men kjøp et kvalitetsbatteri, gjerne et batteri fra EXIDE. Forhandlere over hele landet, og har du en lokal "filial", kjør gjerne rett til "moderfirmaet, de er som regel greie og setter inn batteriet for deg også. Er det en dieselmotor i bilen din, gå for et litt dyrere batteri med høy kortslutningstrøm, det sikrer lenger levetid og at kaldstartproblemer er noe som hører fortiden til :-) Lykke til!

Antall visninger