Revisjonshistorikk [tilbake]

VAG-produkter generelt holder leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge. Min f.d Passat B5 hadde jeg nok hatt ennå om ikke den berømte idioten rundt svingen hadde smadret bilen med meg inni! Etter snaue 500' hadde den fremdeles bla fremdeles original clutch. Turboen ble visstnok skiftet på garanti når bilen var noen måneder gammel, men for meg var det aldri noe problem. Ikke målbart oljeforbruk, lavere drivstoff-forbruk enn oppgitt forbruk som ny, reell toppfart i solid overkant av hva som var oppgitt....prøvd i praksis i det store utland en snau måned før den ble smadret. EU-kontroll en måned før...0 feil...fremsto og føltes som ny på alle vis...rett nok passet godt på, ellers kjørte jeg nok overveiende langkjøring. De første 200' gikk bilen forøvrig som taxi. Så ja, VAG-produkter er en god ting, og Skoda er blant det beste VAG overhode produserer, var innom en av Skodas fabrikker i Tsjekkia for noen år tilbake, du og du, om ikke leveringstiden hadde vært så ufyselig lang hadde jeg kjøpt Skoda når jeg kjøpte en feiende flott ny bil sist!

Oljeskift med filterbytte på det intervallet du nevner er svært fornuftig, det gir deg med sikkerhet mye, mye lenger levetid på alt som har med motor å gjøre, ellers er det en ting du skal ha i bakhodet: ikke jage turtall før olja er gjennomvarm, dvs minimum 50 grader, helst 80+. Det er en "leveregel" jeg har hatt i alle år, og nok en medvirkende årsak til at den drøye håndfullen med biler som jeg har hatt opp gjennom rundt 45 år, har gitt meg år ut og år inn uten nevneverdige problemer. I min verden synes jeg 4-500' er passelig for å la bilen gå videre til neste lykkelige eier, eventuelt bli spiker, alt ettersom. Unntaket var ovenfornevnte Passat, den var så god at jeg lett hadde kjørt den dobbelt så langt. Nå kjører jeg Golf med manuell kasse og haldex 5 og tar sikte på å kjøre den i de si to tiårene frem til jeg blir lei av å kjøre bil og går over til tog på heltid. Regner med at den skal holde uten problemer, likeså med konebilen: en Beetle med....DSG-kasse.

Ja, det har vært noen varianter over temaet DSG, mine kontakter ved herværende merkeverksted - samtlige av "den gamle skolen" - sier at ved et normalt kjøremønster og denne greia med oljeskift til rett intervall - altså 60' - er problemfritt iallefall de første 300'. Og slik jeg forstår deg, er du en av dem som har en fornuftig kjørestil og har skjønt at "aktiv kjøring" er for unger i sandkassa. Da kan det fort gå greit skal du se! En ting du bør unngå: drit i "tuning" og "optmimaisering", det er en av de tingene som faktisk GIR problemer med de fleste biler, også VAG! Verken motor eller girkasse setter pris på slik tukling....det gir seg egentlig selv....men jeg vet jo at det finnes drittstøvler der ute som selger slike tjenester og lover gull og grønne skoger. Vel, det er altså IKKE sant, de som vet best hvordan en VAG-motor skal settes opp, er faktisk...VAG.

The Bottom Line er at gitt et normalt god vedlikeholdsregime, som bla inneholder det du nevner, bør Skodaen din gi deg minst 500' uten annet enn skifte av slitasjedeler her og der. Legg til dette med å være snill på gassen så lenge olja er kald (motorvarmer er forresten alltid en god ting om du bor på et sted der vintrene er av den kalde sorten) og - ikke minst: EN TING er VAG dårlige på: RUSTBESKYTTELSE. Om du ser under bilen, vil du oppdage at bunnplata er rustbeskytta sånn nogenlunde...men ikke spesielt godt. Alt som er montert i ettertid, dvs hjuloppheng osv osv osv, er kun lakkert. Siden rust på mange vis er en elektrogalvanisk prosess, sprer den seg som selveste pesten om den først får tak. Og tro meg, det gjør den, allerede etter en vinter kan moroa være i gang på en feiende flott ny VAG-mobil! Men så lenge det er rimelig overfladisk, er det ikke verre enn å la understellsbehandleren ta en runde med sandblåsing og sink før han påfører "godstoff" og understellsbehandling....dvs...om bilen din IKKE er understellsbehandlet allerede, bestill time snarest....velg en SERIØS aktør, drit i prisen, gå for KVALITETSARBEID, det lønner seg, du får ikke sveisa stort rust for det løpende understellsbehandling gjennom bilens levetid koster deg!

Jeg og mange av mine venner har kjørt våre feinde flotte nye VAG-mobiler direkte til understellsbehandling, om forhandleren hadde ymta noe om "rustgarantien bortfaller", vel, så hadde jeg sagt fuck off, det er bedre å forebygge og hindre rust enn å stole på en rustgaranti som egentlig ikke er takk verdt (om du leser det som står med liten skrift) . Deretter regelmessig etterbehandling annethvert til tredjehvert år (for Mercasol), alt ettersom hvor mye man kjører og hvor man kjører. Mer enn tre år er dumt, godstoffet tørker inn etterhvert.

Nei, jeg er IKKe kjøpt og betalt av VAG, men jeg konverte til VAG diesel når det ble for dyrt å kjøre benziner, siden har jeg kjørt kun VW, hver dag med et kjempestort smil :-) Med fare for å bli misforstått, like pålitelige og "greie" å ha med å gjøre som en Lada, ikke helt like robuste, men gode nok! Ja, før jeg gikk over til VW kjørte jeg faktisk Lada...i år ut og år inn. Derfor er jeg også over gjennomsnittet positivt innstilt til Skoda, kan anbefale en tur til Tsjekka og besøke en fabrikk og gjerne ta en tur innom Skoda-museet, det er en stor opplevelse! Lykke til med en flott bil!

Antall visninger