Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville vel ført og fremst unngått å kjøpe en slik bil....elefanten i Toyota-vennenes rom er at verken firehjulstrekk eller ESP er spesielt velfungerende på denne sorten bil. Om du likevel føler at denne generasjonen RAV4 er bilen for deg, er det vel ikke verre enn å finne en benziner i grei stand fremfor å gamble med en bil som har en motor med potensielle problemstillinger. Legg til at dieselversjonen er ganske så dau her, den er ikke i nærheten av det vi er vant med fra biler med dieselmotorer fra PSA eller VAG.

Og ja, jeg har sett fenomenet omtalt både her og andre steder, en underliggende årsak synes å være knyttet til topplokk-bolter som slipper. Dette er ikke uten videre enkelt å forebygge uten betydelige kostnader, og å kjøpe en "billig" bruktbil for å hive ut en pen bunke tusenlapper i håp om å forebygge eventuelle problemer her? Høl i hue spør du meg, for det første koster det såvidt mye å demontere topplokket for å gjøre dette eksperimentet, for det andre er det nettopp det: et eksperiment. Uavhengig av hva man måtte finne på, det være seg bytte topp-pakningen FØR skader og følgeskader oppstår, eller bytte og freste bolter osv osv, det er på ingen måte gitt at det løser problemet. Da står man der med lang-lang nese. Ser forøvrig at det er beskrevet at Toyota mener man må ta ut hele motoren for å skifte topp-pakningen, da blir det noe inni granskauen dyrt. Det kan være en del av forklainrgen på at man like godt sier "byttemotor" her.

The Bottom Line er at normalt sett er det egentlig ikke noen stor jobb å skifte topp-pakning på en bil. Med RAV4 diesel er det åpenbart mer omstendelig. På andre biler er det heller ikke spesielt vanlig at det oppstår problemer med topp-pakningen, det skal mye til før det skjer. Si at man kjører med tung last og høy belastning over flere timer og bare stopper motoren tvert når man kjører inn på bensinstasjonen...da kan det skje ting, spesielt med kombinasjonen konvensjonell motorblokk og topplokk i en aluminiumslegering. Akkurat dette er jo lett å unngå: man lar bare motoren svive litt før man stopper den, typisk 2-3 minutter!

Men når Toyota har klart å legge inn et iboende problem der topplokkboltene er den underliggende årsaken, ja da er det svært lite du kan gjøre ut over å legge inn en ekstra linje i aftenbønnen hver kveld: "la topplokket på bilen min leve lenge i landet" eller noe i den sjangeren. Jeg ville rett og slett ikke kjøpt en slik bil som det smalt. Men greit nok, er bilen ellers i god stand og prisen er fornuftig sett i forhold til muligheten for at du må bytte motor en gang i fremtiden, kan du helt sikkert ha glede av denne bilen. Dog: vit hva du går til! Å skifte motor innebærer tre ting: du må ut med penger til en byttemotor, du må betale for jobben om du ikke har en ganske stor garasje, litt verktøy og har skrudd litt før, og ikke minst: du må reise kollektivt eller bruke leiebil mens moroa står på! Ja, kanhende du også kan skifte topp-pakning når du gjør det selv og således spare litt ved å bruke den motoren du har, men det tar uansett tid. Skal det gjøres på verksted, går tusenlappene fort, regn med typisk 10-15.000 for enkleste alternativ, 30-50.000 om du må trylle frem en byttemotor. Da blir det ikke så gunstig bilkjøp likevel, jokeren her er hvor lenge bilen du eventuelt kjøper før du eventuelt får problemer. Det vet du dessverre ikke før etterpå. Lykke til!

Jeg ville vel ført og fremst unngått å kjøpe en slik bil....elefanten i Toyota-vennenes rom er at verken firehjulstrekk eller ESP er spesielt velfungerende på denne sorten bil. Om du likevel føler at denne generasjonen RAV4 er bilen for deg, er det vel ikke verre enn å finne en benziner i grei stand fremfor å gamble med en bil som har en motor med potensielle problemstillinger. Legg til at dieselversjonen er ganske så dau her, den er ikke i nærheten av det vi er vant med fra biler med dieselmotorer fra PSA eller VAG.

Og ja, jeg har sett fenomenet omtalt både her og andre steder, en underliggende årsak synes å være knyttet til topplokk-bolter som slipper. Dette er ikke uten videre enkelt å forebygge uten betydelige kostnader, og å kjøpe en "billig" bruktbil for å hive ut en pen bunke tusenlapper i håp om å forebygge eventuelle problemer her? Høl i hue spør du meg, for det første koster det såvidt mye å demontere topplokket for å gjøre dette eksperimentet, for det andre er det nettopp det: et eksperiment. Uavhengig av hva man måtte finne på, det være seg bytte topp-pakningen FØR skader og følgeskader oppstår, eller bytte og freste feste bolter osv osv, det er på ingen måte gitt at det løser problemet. Da står man der med lang-lang nese. Ser forøvrig at det er beskrevet at Toyota mener man må ta ut hele motoren for å skifte topp-pakningen, da blir det noe inni granskauen dyrt. Det kan være en del av forklainrgen forklaringen på at man like godt sier "byttemotor" her.

The Bottom Line er at normalt sett er det egentlig ikke noen stor jobb å skifte topp-pakning på en bil. Med RAV4 diesel er det åpenbart mer omstendelig. På andre biler er det heller ikke spesielt vanlig at det oppstår problemer med topp-pakningen, det skal mye til før det skjer. Si at man kjører med tung last og høy belastning over flere timer og bare stopper motoren tvert når man kjører inn på bensinstasjonen...da kan det skje ting, spesielt med kombinasjonen konvensjonell motorblokk og topplokk i en aluminiumslegering. Akkurat dette er jo lett å unngå: man lar bare motoren svive litt før man stopper den, typisk 2-3 minutter!

Men når Toyota har klart å legge inn et iboende problem der topplokkboltene er den underliggende årsaken, ja da er det svært lite du kan gjøre ut over å legge inn en ekstra linje i aftenbønnen hver kveld: "la topplokket på bilen min leve lenge i landet" eller noe i den sjangeren. Jeg ville rett og slett ikke kjøpt en slik bil som det smalt. Men greit nok, er bilen ellers i god stand og prisen er fornuftig sett i forhold til muligheten for at du må bytte motor en gang i fremtiden, kan du helt sikkert ha glede av denne bilen. Dog: vit hva du går til! Å skifte motor innebærer tre ting: du må ut med penger til en byttemotor, du må betale for jobben om du ikke har en ganske stor garasje, litt verktøy og har skrudd litt før, og ikke minst: du må reise kollektivt eller bruke leiebil mens moroa står på!

Ja, kanhende du også kan skifte topp-pakning når du gjør det selv og således spare litt ved å bruke den motoren du har, men det tar uansett tid. tid siden motoren må ut. Skal det gjøres på verksted, går tusenlappene fort, regn med typisk 10-15.000 for enkleste alternativ, 30-50.000 om du må trylle frem en byttemotor. Da blir det ikke så gunstig bilkjøp likevel, jokeren her er hvor lenge bilen du eventuelt kjøper før du eventuelt får problemer. Det vet du dessverre ikke før etterpå. Lykke til! til!

Antall visninger