Revisjonshistorikk [tilbake]

Du får mest og best bil for pengene til dette kjøremønsteret om du velger Skoda Octavia, gjerne med firehjulstrekk siden "gode vinteregenskaper" står på lista. Elbil? Du får ikke elbiler med et godt fungerende firehjulstrekk innenfor denne prisrammen. Med Octavia får du en relativt ny bil i god stand, også med moderat kjørelengde, for dette budsjettet. Politiske føringer i Oslo? Du bor neppe i Oslo sentrum, og hvor ofte har du egentlig behov for å bevege deg med bil innenfor eventuelle "bil-frie" soner? Her bør du sette opp en grundig oversikt over aktuell kjøring, kartlegge kjøremønsteret om du vil, dernest prioriterte egenskaper ved en bil, og ta det derfra. For min del ville jeg prioritert sikkerhet og gode vinteregenskaper her, og funnet løsninger på de problemer som eventuelt måtte oppstå om Miljøpartiet De Gærne fortsatt får lov til å herje fritt i Oslo i årene som kommer. Mulig jeg er for optimistisk, men sett i et 5-års perspektiv vil det neppe oppstå endringer som gir dramatiske problemer for en familie som bruker familien "lite" i det daglige, underforstått i nærområdet som for meg fremstår som "Oslo".

At det er "billigere" med elbil? Tja. kanhende på kort sikt, men hvor lenge var Adam i Paradis? Det er hevet over tvil at såvel bruksavgifter som bompenger for elbil vil ryke rett til himmels de nærmeste årene, sett over et 5-års perspektiv vil det være bop-bop med det kjøremønsteret som beskrives her. Legg til at mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader som kan brukes jevnlig er en absolutt forutsetning for at det i det hele tatt er noe poeng i å konvertere til elbil! Ellers avhenger mye av hvor lange "turene" hit og dit måtte være...lading langs veien er dels rådyrt....dels er det ikke ubetydelige logistikkproblemer knyttet til bruk av elbil....også i fremtiden. Å bygge ut ladeinfrastruktur er IKKE så "lettvint" som populistene forsøker å fremstille det!

I det hele tatt: du vet selv hvor bilen skal brukes osv....kjøremønsteret og familiens behov må stå i høysetet når du velger bil, ikke populistiske føringer! Spesielt gjør dette seg gjeldende når det tross alt dreier seg om et begrenset budsjett...ikke spesielt mye å velge i under 300.000 når vi snakker om en bil som skal kunne ha det du omtaler som "lastemuligheter" her! Og "vinteregenskaper"? Et godt fungerende firehjulstrekk er foreløbig ikke billig når vi snakker elbil, sånn er det bare....Octavia i den prisklassen du nevner, innebærer den nye Octavia som kom etter 2013, den har bla Haldex 5 og et høyt nivå hva både aktiv og passiv sikkerhet angår. Du kan velge mellom bensin og dieselmotorer, alt etter hva dine personlige preferanser måtte være. Grundig prøvekjøring er uansett å anbefale: du skal være fornøyd en stund, og 300.000 er mye penger!

Alternativer? Toyota hybrid, det er bla solgt ovseleg mange Prius, i tillegg til mange leasingbiler. Det gjør noe med bruktprisene, og Prius er faktisk en overraskende romslig og praktisk bil, Firehjulstrekk er det verre med, men dersom du ikke kjører under spesielt tøffe vinterforhold, kan det fungere.....som sagt...grundig vurdering av kjøremønster og behov er et godt sted å begynne!

Ja...det finnes en form for frehjulstrekk på Prius også, men det er først og fremst en versjon som gir noe bedre fremkommelighet, det er ikke riktlig det samme som Haldex her.

The Bottom Line er at jeg nok først og fremst ville sett på Octavia om jeg tolker beskrivelsen over riktig. Alternativene i den elektrisk verden er ikke spesielt egnet slik jeg ser det, ikke minst dette med muligheten for takboks, takstativ, sykkelstativ er noe som utelukker en drøss med elbiler. Det er liksom ikke noen enkel Ole-Brum løsning med ja takk, begge deler her. Noe kynisk sett: i Oslo har dere jo faktisk også nogenlunde fungerende kollektivtransport! Det koker liksom ned til dette med minste felles mulitplum, der dette med "jobbturer", "gode vinteregenskaper" og "lastemuligheter" synes å peke i retning av f.ex Octavia. Ja, det finnes andre biler med tilsvarende egenskaper, men da snakker vi enten en helt annen pris, eller biler som er vesentlig eldre og/eller har et helt annet tall i kilometertelleren. Ikke nødvendigvis et problem, men det blir en litt mer krevende øvelse å finne en bil i god stand

Avslutningsvis vil jeg påpeke hovedregel nummer en: alltid sørge for at det foreligger en godt utarbeidet tilstandsrapport, subsidiært NAF-test FØR kjøp!!!! Mye enklere å få rettet opp feil og mangler FØR kjøp enn ETTER kjøp....og det er IKKE bare-bare å finne slike ting selv, uansett om det dreier seg om en "strøken" bil ved privat salg eller en nesten-ny bruktbil hos en forhandler. Lykke til!

Antall visninger