Revisjonshistorikk [tilbake]

Skal vi være ærlige, er det ikke noe som heter "kjapt, trygt og billig" her, uavhengig av om du ser for deg å gjøre endringer på innsugingsiden eller eksosanlegget, begge deler krever løsninger som er godkjente på alle nivåer, ikke minst i forhold til utslipp og miljøkrav, og dette må både kunne dokumenteres og føres inn i vognkortet. Om det er noe som helst tvil i forhold til denne gullrekka, ja da får du kjøreforbud ved første EU-kontroll, subisidært river Biltilsynets kontrollører skiltene av bilen uten pardon om du skulle komme i en ute-kontroll. Nå sier du rett nok ikke hva du legger i "litt billigere", men det dreier seg uansett om tusenlapper. Mitt stalltips er å sjekke i retning Flensburg og ta en tur nedover når pandemien roer seg. Vær tydelig på at du skal ha en godkjent løsning når du tar en telefon og bestiller deler og arbeid....ingen snarveier fungerer her!

Men igjen...godkjenning, dokumentasjon, et ord med Biltilsynet når du kommer hjem. Det siste innebærer også at du bør momse inn deler og arbeid mot originale kvitteringer, sånn at du har orden på sysakene.

Og skal du ha billigst mulig og gir beng? Vel, en 7 år gammel bil har jo en ikke ubetydelig restverid, så jeg ville ikke tuklet med verken eksosanlegg eller andre ting her, men som vi vet: baufil er en kjapp og billig løsning der og da, dog blir det jo kjapt dyrt når purken langs veien hører at du kommer kjørenede med "gromlyden" din. Sånn er det bare, og nå for tiden har motefrasen "for miljøets skyld" virkelig aktualisert nødvendigheten av å gjøre slike endringer i tråd med regelverket! Apropos, det burde være unødvendig å minne om at "chiptuning" og "optimalisering" innebærer de samme problemstillingene? Enhver tukling som ikke er godkjent, innebærer pr defisjon at du risikerer kjørefobud, forsikringsproblemer og ikke minst, at enhver potensiell kjøper av bilen din den dagen du eventuelt ønsker å selge den, sier takk, men nei takk! Det er her de virkelige kostnadene ligger: ja, du kan "spare" på "billige" løsninger, men du kan jo selv tenke deg hvor mye bilen din er verdt uten skilter, med kjøreforbud....det er a piece of scrap, knapt nok verdt skrap-panten før du eventuelt bringer den tilbake til forskriftsmessig stand. Verdt å tenke over før du løper og kjøper "billige" løsninger uten antydning til godkjenning og dokumentasjon!

Antall visninger