Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, når du ikke vet, sett deg ned med penn og blyant og lag en prioriteringsliste over hva som er viktig for deg. Dernest sørger du for å prøvekjøre aktuelle biler. fortrinnsvis en grundig prøvekjøring. Om du er litt engstelig for å spørre blant de som legger ut bilen sin for privat salg, oppsøk en forhandler, det er derfor de er der.

Mhp størrelsen din, er du da ikke stort større enn meg, jeg er i tillegg ganske bred både her og der, men jeg sitter helt greit i biler som er bygget over samme lest som A4. Tyske biler har som regel seter som er designet for oss som ikke har japansk kropp, mitt største problem er at jeg har omtrent samme proporsjoner som Julius i dyreparken: dvs ovsleg lange armer og lang overkropp, med noe korte ben. Det gir utfordringer ja, men jeg sitter altså godt i tyske biler! Forøvrig sitter jeg enda bedre i eldre Fiat og Lada, ref div testrapporter fra tidligere tider der det hevdes at man må ha kropp som en italiensk mafioso eller en sjimpanse for å sitte godt i den sorten biler :-) Men altså, om du har nogenlunde normale proporsjoner, er ikke høyden din noe stort problem med A4.

Mhp motor er 2.0 TDI et vesentlig mer proiblemfritt alternativ når vi snakker såvidt gamle biler, men som alltid ellers: kjølp aldri bil uten å undersøke grundig, er du usikker, få med deg en god venn, og snakker vi om 100.000 og høyere prislapp...er en godt utarbeidet tilstandrapport, fortrinnsvis en NAF-test, obligatorisk....og den skal du studere FØR.....FØR....FØR.....du i det hele tatt nevner ordet "kjøpe"!!!!!! Å kjøpe i hui og hast for å ta en NAF-test "etterpå" og "avdekke feil", er tull, da gjør du deg selv en bjørnetjeneste - det er MYE enklere å få rettet opp eventuelle feil og problemer FØR kjøpekontrakten er signert enn etterpå! Og nei, det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler der ute! ER du det minste i tvil, gå videre til neste bil!

Unngå også følgende: biler med for mange eiere, biler som er ungdomskjørt (hint: stylet), og sky "chiptuning" og "optimalisering" som selve pesten, det er en sikker oppskrift på trøbbel og problemer, spesielt med alt som har med Audi å gjøre! Og nei, det er faktisk ikke sånn som smartingene som selger bilen eller de som selger slik "tuning" sier, at dette kan man gi beng i å melde fra til forsikringselskap og biltilsynet, det SKAL meldes og føres inn i vognkortet! Dessuten, dette sliter mer på hele gullrekka, fra turbo og topplokk og like ut til drivakslingene. Mange som gjør sånt tull, er også av sorten som tror "aktiv" kjøring er meningen med livet. Tro om igjen, det er det faktisk IKKE, iallefall ikke om du ikke vil deg selv veldig vondt og ha mange og dyre problemer med bilen din! Ikke bare dyre...motorhavari på en Audi er RÅDYRT! Føler du at du bare MÅ HA masse hestekrefter, vent med å handle og spar opp til en bil som har den ytelsen du ønsker deg fra fabrikk!

"Styling"? Vel, mitt stalltips: vent til du har bedre økonomi enn det å se etter en 12 år gammel bruktbil tilsier....å svi av tusenlapper på plastikk og dilldall er dumt...legg heller pengene i en nyere bil i bedre stand, prioriter vanlig service og vedlikehold, og ta det derfra. Lykke til!