Revisjonshistorikk [tilbake]

Glem ikke at trappa for bruksfradrag er endret, dette kan meget vel vise seg å koste mye mer enn det smaker! Dernest er det dette med godkjenning, US-modellen er neppe identisk med de bilene som er typegodkjent i EU. I deth ele tatt: en hel gullrekke av ting som bør undersøkes grundig før du i det hele tatt tenker på å konkretisere prosjektet. Mhp verdi kontra en "norsk" (eller for den sakens skyld, EU-spesifisert bil) er det litt som å stikke fingeren opp i været og tenke på et tall, det er bokstavelig talt avhengig av hvilken vei vinden blåser den dagen. Men generelt har det aldri vært et spesielt godt salgsargument for en europeisk bil å være "US-spesifisert", om planen er å eie bilen et par år for å selge den igjen uten spesielt høyt verditap, er det feil hest å satse på.

Konvertering av speedometeret? Uten at jeg kjenner teknologien for speedomeret i denne bilen spesifikt, jeg ville tenkt i retning Tyskland, i første omgang en enkel telefonisk foreprørsel til f.ex et merkeverksted nord i Tyskland, si Hamburg. Det samme gjelder dette med europeisk kart til navigasjonsystemet, tviler på om det ligger mer eller mindre fritt tilgjengelig på nett til en Merc, men selvfølgelig, mirakler har skjedd før. Det kan også være et konfigurasjonspørsmål, alt avhenger av hvem som har levert navigasjonsystemet, hvilket kartverk som benyttes og ikke minst, hilken filosofi Mercedes har hatt i forhold til hva kunden skal få lov til å ordne selv - for ikke å snakke om hvilken policy man har til løpende oppgraderinger av kartverket. Til en bil som VW Touareg var det i de tider rådyrt, senere har som kjent VW gått over til fri oppgradering via nett.

The Bottom Line er at jo, det dreier seg jo om en feiende flott bil man nok kan se for seg er verdt å betale litt i form av tid og penger for å bli eier av, men hvorfor ikke sjekke i Europa isteden? Hadde nær sagt, hvorfor gå etter dammen etter vann...en tysk bil smaker da best om man henter den hjem fra Tyskland! "Betydelige summer å hente" på å hente den hjem fra USA? Vel, om du regner inn tid, frakt, engangsavgift etc etc og eventuelle modifikasjoner som må til for å få norske skilter på bilen, kan det meget vel ende med at vinninga går opp i spinninga! Legg gjerne også inn muligheten for at verditapet over eiertiden meget vel kan vise seg å bli noye høyere enn du setter pris på, som sagt, dette er IKKE et spesielt smart prosjekt om hensikten er kort eiertid og gå i null!

Et annet sted å lete opp litt spesielle bruktbiler, er å gå litt utenfor allfarvei, si Spania eller Italia, men det blir aber pløtslich mer krevende. Fordelen er dog biler som oppfyller EU-typegodkjenningen allerede i utgangspunktet. Jeg tenker jo at en sånn bil, gjerne 7-seter, nok kan være en populær hotellbil for ski-hoteller i fjellområdene syd i Europa....absolutt verdt å sjekke. Lykke til!

Antall visninger