1 | opprinnelige versjon |
For det første, hvilken vei pendelen svinger, avhenger av hvem som til enhver tid har flertall på tinget. Med en mindretallsregjering kan det fra tid til annen også bli trøkkt gjennom vedtak som ellers aldri noensinne burde sett dagens lys...jevnfør den konstellasjonen vi har i dag: det er ikke spesielt demokratisk når KRF hhv Venstre presser gjennom ting som på ingen måte reflekterer hva velgerne der ute egentlig ønsker. Det er bare å håpe at det norske folk har merket seg ulvehylene fra "grønningene" i tilknytning til klimameldingen og denne greia med kompensasjon for økt CO2-avgift ved reduksjon i veibruksvavgiften. Påfallende nok snakker ikke de samme grønningene om at elbil-adelen helt og holdent slipper å betale veibruksvagift....
En mulig løsning er jo å kjøpe en eldre dieselbrenner og ta vare på den noen tiår fremover, som du sikkert vet, en sugediesel (og eldre turbo-motorer med ditto innsprøytingsystemer) går ofte like greit på 100 % vegetabilisk olje som diesel fra pumpa. En ressurs som brukt frityrfett kan man få tak i fra sitt stedlige gatekjøkken osv, med noen tønner i uthuset, en dieselpumpe fra Biltema og grunnleggende kunnskap om hvordan man gjør det, kan man kjøre meget, meget rimelig
Men ellers? Jeg kjøpte for noen få år siden en feiende flott ny dieselbrenner med en klar målsetting om å beholde den til jeg går over til tog på permanent basis. Om norse særavgifter skulle gjøre dieselen dobbelt så dyr som i verden rundt oss? Vel, med et forbruk rundt 0.5 betyr det ikke allverden, jeg kjører ikke lenger 70.000+ i året (i mine beste/verste år), nå går det vel knapt 30.000 på våre to biler i heimen. Selv om drivstoffet hopper opp til både 20 og 30 kroner literen, det jeg sparer på å IKKE bytte bil i tide og utide dekker inn dette flerfoldige ganger i løpet av den tiden jeg eier bilen. Derfor: ikke bekymre deg så mye for dette, kjøp bil etter behovene du har, og ta sorgene om og hvis de kommer! Halvparten kommer aldri, det skal mye til for at Miljøpartiet De Gærne får så mye makt alene at landet blir snudd opp ned over natta.
Elbil? Vel, selv elbilen med "lengst" rekkevidde har knapt nok samme rekkevidde som min første, 1974 Lada 1500 S hadde. Det var utfordrende kan du tro, spesielt fordi døgnåpne stasjoner og kortautomater var fremmedord i de tider! Gjett hvorfor jeg er veldig glad i dieselbrennere med 1500+ km faktisk rekkevidde....FØR jeg begynner å tenke på å kjøre økonomisk! "Storstilt" utbygging av "lademuligheter"? Tenk omigjen, elbilfolket vil IKKE betale, de hyler jo som ulver for skarve to tusenlapper i traffikkskadeavgift (eller hva årsavgiften nå kalles igjen). Ja, alle får sin del av regninga for oppgraderingen av el-nettet gjennom nettavgiften, men det som ingen snakker om, er at det OGSÅ er en annen kostnad som må dekkes inn: fremføring av gampekabler for å få strømmen frem til de stedene man måtte ønske å hive opp et antall ladepunkter. Sjekk Dagsrevyen i gårr 17.01.21....25 millioner var netto kostnad bare for å føre frem tilstrekkelig mengde strøm til en slik "ladestasjon"! Det kan ikke dekkes inn av den enkelte bensinstasjonseier, så mye pølser og brus selger han ikke! Som herremannen som åpenbart visste hva han snakka om så treffende sa, dette var uaktelt, det ville medføre at ladeprisen ville gå på 4-gangeren vs diesel!
Sånne "bagateller" er fort gjort å glemme for populistiske miljøaktivister, men se .fex på hva Toyota sier om elektrifisering av bilparken i japan...google er din beste venn....virkelig en tankevekker! Og som artikkelen du linker til sier: det er MANGE utfordringer med å kjøre elbil, spesielt om du henger på litt ekstra vekt! "Rask" overgang til elbiler? "Grønt" skifte? Vel, google er vår beste venn, elbiler er faktisk ikke spesielt grønne, sjekk e-Golf vs Golf med 2.0 TDI. Selv med skarve 200.000 som estimert levetid for de respektive bilene....en TDI lever nok både 2 og 3 ganger lenger enn batteripakka i en e-Golf....er ikke forskjellen stort å skrive hjem om.
The Bottom Line e rat det "grønne skiftet" der elbiler blir fremhevet på den måten fansen gjør, nok kan være en del av løsningen, men det er høyt opp og langt frem. Det vil mao ta noen tiår, eksemeplvis denne greie med å oppgradere elnettet - både høyspentgriden og distribusjonsnettet - vil koste flere titalls milliarder og ta mer enn ti år....stikkord...avstandene i Norge er som de er!
Og nei, det vil på ingen måte vil være "gratis" med verken kjøp eller bruk av elbil i fremtiden. Det er rett og slett ikke bærekraftig, og denne greie med prisen på lading langs veien vil koste flesk...uansett hvor mye elbil-lobbyen måtte hyle og skrike. Jeg spår at det vil komme en tid der vi tenker tilbake på hvor godt og utrlig billig det var i de tider da vi hadde konvensjonelle biler! Derfor: kos deg med dieselbrenneren din så lenge du kan og litt til, lang eiertid gjør at du kan le hele veien til banken når dagen kommer at du går over til tog på heltid.
Trekke tunge vogner med elbil? Vel, da må vi få på plass batteriteknologi med mye, mye høyere lagringskapasitet i forhold til vekt først. Der er vi ikke i nærheten, verken i dag eller i morgen. Supplere med drift på vogna? Vel, det samme problemet melder seg: vekta på energibærereren. Ja, du kan nok klare å realisere dette, men da blir det ikke store vogna, en batteripakke og elmotor mv som nødvendigvis må veie flerfoldige hundre kilo ødelegger moroa! Det dukker også opp et interessant problem her: hvordan få motor(ene) i bilen hhv vogna til å trekke noenlunde synkront? Ja, det er gjort lignende ting med konvensjonelle drivlinjer, bla for militære nyttekjøretøyer, men slike konstruksjoner er ikke nødvendigvis spesielt godt egnet for ordinær, sivil bruk.
Den virkelige "killeren" er at en elbil som skal trekke litt vekt nødvendigvis blir ganske så tung. Legg til en tung vogn...det skal godt gjøres å kjøre dette "vogntoget" på klasse B! Jeg tenker at sjampinglivet med større vogner synger sin svanesang etterhvert her, de som eventuelt måtte ønske å videreføre gamle tradisjoner med elbiler, må stikke fingeren i jorda og nedskalere vogna. Legg til at de færreste elbiler kan leveres med hengerfeste og godkjent hengervekt av betyding, det blir liksom ikke så mange igjen, testen du linket til rommer de aller fleste :-) Det jeg tenker, er at litt av meningen med campingferie forsvinner om man må ha lange "fyllestopp" si hver 200 km.
Som sagt....kos deg videre med diselbrenneren din, gjerne også med vogna på slep med god samvittighet :-) Kanhende du kan skaffe deg en liten, fornuftig elbil til småkjøringa der hjemme, om jeg hadde vært i arbe' ennå hadde jeg nok tenkt i den retning! Lykke til, og takk for et godt formulert og gjennomtenkt spørsmål!