Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, Cayenne "tåler" verken mer eller mindre enn andre biler, alfa og omega er godt vedlikehold og en eier som bryr seg, gjerne en godt voksen eier av den sorten som IKKE lever i en vrangforestilling om at "aktiv kjøring" er meningen med livet. Der som ellers, tallet i kilometertelleren er nettopp det: et tall. Det viktigste er bilens faktiske stand. For relativt dyre biler er det dog en ting som gjør at man skal vie litt ekstra oppmerksomhet til dette tallet i kilometertelleren: det tar ikke mange sekundene å koble til en pc og sørge for at bilen aber pløtslich fremstår som en bil med "eksepsjonelt lav kilometerstand" på finn.no. Sånn er det bare, mulig jeg er over gjennomsnittet skeptisk, men dersom man ikke får tilgang til dokumentasjon som kan verifisere at kjørelengden er sånn nogenlunde korrekt, ja da blinker det røde lys over hele dashbordet!

At Cayenne egentlig er en ganske grei bil? Ja, på samme måte som VW Touareg: god deletilgang, og det har blitt meg fortalt at delene på disse to i stor utstrekning går omhverandre, bare innpakningspapiret og prisen som skiller. Gjett hvilken emballasje som reduserer regninga!

Det ugreie er at det koster å være kar. Rleativt tung bil, komplekse løsninger, mye "kjekt" utstyr. Øverst på lista over ting som kan og vil utfordre vedlikeholdsbudsjettet, står luftfjæring og adaptivt understell. Dette gjør naturlig nok også noe med etterspørselen etter disse bilene i bruktmarkedet, og noe kynisk sagt, det er ikke uten grunn at du får en følelse av å få "mye bil" for pengene. Men det er utenpå, etter den søte kløe følger den sure svie. Derfor er det viktigere enn ellers å gjøre som anbefalt innledningsvis: finne et eksemplar i best mulig stand, ja, kanhende en slik bil koster en titusenlapp eller to mer, men det er virkelig vel anvendte penger, skal ikke veldig mye til før titusenlappene formelig flagrer ut av lommepungen om du ender opp med et dårlig eksemplar!

Jeg vil si det så sterkt som at her er NAF-test, susidiært en grundig og godt gjennomarbeidet tilstandsrapport fra et autorisert verksted, helt obligatorisk FØR - med trykk på FØR - man i det hele tatt sier ordet "kjøpekontrakt". Om selger motsetter seg dette? Glem hele handelen, gå videre, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute. Lykke til!

Antall visninger