1 | opprinnelige versjon |
Hei Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-) For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er iue, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder. Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk. Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere. Foringer/barearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted. Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet. Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft. Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte. Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor. Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast. Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye. Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet. Regreim koster 19000 kr på Land Rober verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde. Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å filse, byttedel 7000 kr plus arbeid. Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett. Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da brketten som holder strammehjul til reimen knekker. Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales. Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover. Alle bremerør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp. Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter. Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje. Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringervi understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter. Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig. Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig. Sjekk setevarmen i alle seter. Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der. Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her. Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæsbordet. Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte. Bremseskjold på bakbremser ruster bort. Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye. Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren. Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel. Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til
Mvh Kviasen
2 | No.2 Revision |
Hei
Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-)
For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er iue, ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder.
Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk.
Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere.
Foringer/barearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted.
Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet.
Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft.
Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte.
Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor.
Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast.
Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye.
Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet.
Regreim koster 19000 kr på Land Rober verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde.
Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å filse, byttedel 7000 kr plus arbeid.
Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett.
Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da brketten som holder strammehjul til reimen knekker.
Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales.
Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover.
Alle bremerør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp.
Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter.
Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje.
Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringervi understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter.
Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig.
Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig.
Sjekk setevarmen i alle seter.
Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der.
Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her.
Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæsbordet.
Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte.
Bremseskjold på bakbremser ruster bort.
Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye.
Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren.
Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel.
Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til
Mvh Kviasen
3 | No.3 Revision |
Hei
Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-)
For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder.
Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk.
Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere.
Foringer/barearmer Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted.
Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet.
Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft.
Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte.
Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor.
Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast.
Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye.
Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet.
Regreim koster 19000 kr på Land Rober verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde.
Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å filse, byttedel 7000 kr plus arbeid.
Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett.
Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da brketten som holder strammehjul til reimen knekker.
Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales.
Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover.
Alle bremerør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp.
Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter.
Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje.
Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringervi understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter.
Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig.
Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig.
Sjekk setevarmen i alle seter.
Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der.
Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her.
Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæsbordet.
Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte.
Bremseskjold på bakbremser ruster bort.
Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye.
Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren.
Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel.
Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til
Mvh Kviasen
4 | No.4 Revision |
Hei Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-) For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder. Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk. Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere. Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted. Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet. Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft. Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte. Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor. Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast. Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye. Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet. Regreim koster 19000 kr på Land Rober verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde. Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å filse, byttedel 7000 kr plus arbeid. Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett. Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da brketten som holder strammehjul til reimen knekker. Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales. Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover. Alle bremerør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp. Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter. Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje. Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringervi understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter. Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig. Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig. Sjekk setevarmen i alle seter. Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der. Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her. Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæsbordet. Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte. Bremseskjold på bakbremser ruster bort. Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye. Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren. Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel. Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke tiltil for det trenger du :-)
Mvh Kviasen
5 | No.5 Revision |
Hei
Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-)
For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder.
Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk.
Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere.
Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted.
Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet.
Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft.
Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte.
Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor.
Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast.
Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye.
Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet.
Regreim koster 19000 kr på Land Rober Rover verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde.
Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å filse, byttedel 7000 kr plus arbeid.
Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett.
Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da brketten som holder strammehjul til reimen knekker.
Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales.
Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover.
Alle bremerør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp.
Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter.
Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje.
Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringervi understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter.
Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig.
Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig.
Sjekk setevarmen i alle seter.
Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der.
Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her.
Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæsbordet.
Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte.
Bremseskjold på bakbremser ruster bort.
Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye.
Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren.
Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel.
Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til for det trenger du :-)
Mvh Kviasen
6 | No.6 Revision |
Hei
Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-)
For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder.
Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk.
Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere.
Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted.
Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet.
Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft.
Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte.
Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor.
Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast.
Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye.
Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet.
Regreim koster 19000 kr på Land Rover verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde.
Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å filse, fikse, byttedel 7000 kr plus arbeid.
Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett.
Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da brketten som holder strammehjul til reimen knekker.
Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales.
Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover.
Alle bremerør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp.
Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter.
Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje.
Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringervi understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter.
Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig.
Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig.
Sjekk setevarmen i alle seter.
Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der.
Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her.
Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæsbordet.
Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte.
Bremseskjold på bakbremser ruster bort.
Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye.
Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren.
Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel.
Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til for det trenger du :-)
Mvh Kviasen
7 | No.7 Revision |
Hei
Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-)
For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder.
Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk.
Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere.
Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted.
Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet.
Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft.
Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte.
Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor.
Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast.
Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye.
Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet.
Regreim koster 19000 kr på Land Rover verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde.
Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å fikse, byttedel 7000 kr plus arbeid.
Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett.
Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da brketten braketten som holder strammehjul til reimen knekker.
Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales.
Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover.
Alle bremerør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp.
Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter.
Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje.
Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringervi understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter.
Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig.
Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig.
Sjekk setevarmen i alle seter.
Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der.
Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her.
Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæsbordet.
Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte.
Bremseskjold på bakbremser ruster bort.
Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye.
Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren.
Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel.
Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til for det trenger du :-)
Mvh Kviasen
8 | No.8 Revision |
Hei
Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-)
For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder.
Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk.
Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere.
Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted.
Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet.
Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft.
Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte.
Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor.
Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast.
Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye.
Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet.
Regreim koster 19000 kr på Land Rover verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde.
Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å fikse, byttedel 7000 kr plus arbeid.
Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett.
Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da braketten som holder strammehjul til reimen knekker.
Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales.
Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover.
Alle bremerør bremserør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp.
Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter.
Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje.
Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringervi understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter.
Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig.
Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig.
Sjekk setevarmen i alle seter.
Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der.
Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her.
Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæsbordet.
Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte.
Bremseskjold på bakbremser ruster bort.
Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye.
Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren.
Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel.
Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til for det trenger du :-)
Mvh Kviasen
9 | No.9 Revision |
Hei
Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-)
For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder.
Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk.
Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere.
Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted.
Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet.
Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft.
Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte.
Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor.
Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast.
Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye.
Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet.
Regreim koster 19000 kr på Land Rover verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde.
Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å fikse, byttedel 7000 kr plus arbeid.
Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett.
Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da braketten som holder strammehjul til reimen knekker.
Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales.
Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover.
Alle bremserør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp.
Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter.
Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje.
Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringervi foringer i understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter.
Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig.
Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig.
Sjekk setevarmen i alle seter.
Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der.
Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her.
Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæsbordet.
Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte.
Bremseskjold på bakbremser ruster bort.
Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye.
Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren.
Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel.
Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til for det trenger du :-)
Mvh Kviasen
10 | No.10 Revision |
Hei
Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-)
For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder.
Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk.
Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere.
Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted.
Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet.
Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft.
Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte.
Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor.
Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast.
Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye.
Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet.
Regreim koster 19000 kr på Land Rover verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde.
Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å fikse, byttedel 7000 kr plus arbeid.
Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett.
Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da braketten som holder strammehjul til reimen knekker.
Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales.
Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover.
Alle bremserør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp.
Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter.
Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje.
Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringer i understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter.
Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig.
Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig.
Sjekk setevarmen i alle seter.
Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der.
Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her.
Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæsbordet.
dæshbordet.
Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte.
Bremseskjold på bakbremser ruster bort.
Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye.
Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren.
Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel.
Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til for det trenger du :-)
Mvh Kviasen
11 | No.11 Revision |
Hei Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-) For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder. Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk. Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere. Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted. Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet. Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft. Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte. Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor. Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast. Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye. Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet. Regreim koster 19000 kr på Land Rover verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde. Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å fikse, byttedel 7000 kr plus arbeid. Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett. Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da braketten som holder strammehjul til reimen knekker. Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales. Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover. Alle bremserør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp. Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter. Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje. Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringer i understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter. Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig. Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig. Sjekk setevarmen i alle seter. Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der. Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her. Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæshbordet. Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte. Bremseskjold på bakbremser ruster bort. Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye. Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren. Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel. Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.
Ja som du ser er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp.
Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule.
Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en hang gang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til for det trenger du :-)
Mvh Kviasen
12 | No.12 Revision |
Hei
Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-)
For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder.
Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk.
Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere.
Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted.
Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet.
Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft.
Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte.
Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor.
Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast.
Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye.
Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet.
Regreim koster 19000 kr på Land Rover verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde.
Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å fikse, byttedel 7000 kr plus arbeid.
Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett.
Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da braketten som holder strammehjul til reimen knekker.
Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales.
Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover.
Alle bremserør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp.
Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter.
Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje.
Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringer i understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter.
Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig.
Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig.
Sjekk setevarmen i alle seter.
Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der.
Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her.
Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæshbordet.
Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte.
Bremseskjold på bakbremser ruster bort.
Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye.
Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren.
Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel.
Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere.fungere.
Fikk nok med de mest vanlige tingene men kan være mange flere som jeg har glemt i farten.
Ja som du ser så er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en gang ekstra for sikkerhet skyld.
Lykke til for det trenger du :-)
Mvh Kviasen
13 | No.13 Revision |
Hei Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-) For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder. Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk. Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere. Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted. Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet. Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft. Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte. Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor. Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast. Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye. Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet. Regreim koster 19000 kr på Land Rover verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde. Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å fikse, byttedel 7000 kr plus arbeid. Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett. Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da braketten som holder strammehjul til reimen knekker. Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales. Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover. Alle bremserør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp. Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter. Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje. Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringer i understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter. Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig. Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig. Sjekk setevarmen i alle seter. Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der. Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her. Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæshbordet. Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte. Bremseskjold på bakbremser ruster bort. Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye. Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren. Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel. Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere. Fikk nok med de mest vanlige tingene men kan være mange flere som jeg har glemt i farten.
Ja som du ser så er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en gang ekstra for sikkerhet skyld.
Når du til slut har lest gjennom dette og kommet deg fra den verste skjelvingen og kanskje ved hjelp av noe beroligende så skal det stå ganske klart at det er 2 veier her enten kjøper du LC eller så hopper du i det og tar sjansen. Jeg har en Discovery 3 2005 og En Discovery 4 2012 model og lever helt fint jeg med det men hender jo kone og barn spør om jeg liker bilene mine bedre enn dem og svaret er alltid det samme: nja nei jeg liker nok dere best men må bort i garasjen å sjekke noe så vi tar det senere og vipps så er det problemet løst for noen dager.
Og du skaff alt av verktøy som nesten finnes da det knapt er noe du ikke kommer til å ha bruk for.
Lykke til for det trenger du :-)
Mvh Kviasen
14 | No.14 Revision |
Hei Da jeg var først til mølla her Norulf så tar jeg denne :-) For å si det sånn alt du har hørt er sant men ikke dermed sagt at alt håp er ute, mer enn noen bil er det sjekk av bilen både lenge og vel som gjelder. Rust i ramme er det første man bør se etter og er mest kritisk i ommrådet der bakre drivaksler går igjennom rammen og bakover spesielt over reservehjulet. Du kan se rust i rammen ellers men er ikke kritisk rust og mest overfladisk. Rust i dieseltank dekselet og luft fjæringstanken er vanlig men kan være byttet av tidligere eiere. Foringer/bærearmer i understellet er vanligvis utslitt men kan være byttet så sjekk dette de kan være helt umulig å demontere da boltene ruster fast i foringer og må fjernes med stor vold som blir dyrt å gjøre på verksted. Handbrekksmodulen gir opp etter noen års bruk og er vanskelig og dyr å få skiftet. Luftfjæringskompressoren er vanligvis utslitt men kan være byttet og belgene på luft stødempere kan ha begynt å lekke luft. Converteren i den automatiske girkassen er en svakhet og er fryktelig dyr å bytte. Motoren er plaget med veivakselbrudd eller kan mangle kompresjon som er svært uheldig for en diesel motor. Servo har et cv ledd som ruster fast og gir problem med at servo plutselig sitter fast. Styrestag og drivakselmansjetter er en svakhet så må sjekkes nøye. Glødeplugger må som regel skiftes men er nesten umulig å få ut uten å knekke de så undersøk at de virker som de skal eller er byttet. Regreim koster 19000 kr på Land Rover verksted å bytte men til alt overmål er det en reim til dieselpumpen på baksiden av motoren som man må bytte i blinde. Bakaksel har svakhet med et lager og koster masse å fikse, byttedel 7000 kr plus arbeid. Senter drivaksel har svaket med gummioppheng som er vanskelig å bytte så hele akselen må byttes komplett. Oljepumpen har en svakhet som fører til motorhavari da braketten som holder strammehjul til reimen knekker. Disel dysene kan ha feil som gjør at stemplene smelter ned så motoren må overhales. Karroseriet har rust i de bakre kanalene under plastdekslene og i hele gulvet i den bakerste delen fra litt foran bakhjul og bakover. Alle bremserør fra ca midt under bilen og bakover ruster opp. Handbrekk sko kan sitte fast samt at alle calipere har problem med rustne og fastsittende stempel og glide bolter. Skiver og klosser slites fort pga den tunge bilen samt at hjul lager spesielt framme er utsatt for slitasje. Unormal slitasje på dekk er vanlig da foringer i understell er slitt og 4 hjuls innstilling er problematisk med mange justeringsmuligheter. Lekkasje i soltak og vannskader i innertak er vanlig. Slitasje/ sprekker i skinnet på seter ratt og girspak er vanlig. Sjekk setevarmen i alle seter. Batteriet lades fort ut pga krypstrømmer litt her og der. Bakluken kan ha feil på låsemekanisma samt sentral lås i alle dørene må sjekkes da det er mye problemer her. Elektronikk gremlins er ikke uvanlig og kan føre til mange spennende opplevelser som minner om disco lys fra 70 og 80 tallet i dæshbordet. Egr ventiler 2 stk er vanlige feil som er dyre og tidkrevende å bytte. Bremseskjold på bakbremser ruster bort. Olje lekkasjer fra motor, el plugg til girkassen og fra diffrensialer er helt vanlig og må sjekkes nøye. Mange har også turbo problem og sprekk i slanger til og fra intercooleren. Oljeskift intervall må være fulgt til punkt og prikke ellers kan rammelager skjære fast og føre til knekt veivaksel. Mange kontakter og kabler ligger utsatt til og kan være tæret bort slik at funksjoner i systemene spesielt til luftfjæring og handbrekksmodulen slutter å fungere. Fikk nok med de mest vanlige tingene men kan være mange flere som jeg har glemt i farten.
Ja som du ser så er det ikke bare å hoppe på den første og billigste du ser og er du ikke bilkyndig og vel så det så styr unna men som alltid det finnes noen godt behandlede eksemplarer der ute men de eierene vet jo at det er en god bil så du må finne deg i å betale mere men kan være verdt det og vel så det i det lange løp. Er det en bil som liksom er tectyl behandlet rett før salg så for all del vær skeptisk da det trolig bare er rustmolekyler som holder hverandre i hendene som de har prøvd å skjule. Er det en selger som drar lange tåredryppende historier om hvor godt forrige eier har passet på bilen og tatt reprasjoner, servicer og skiftet deler bare for å ha gjort det og vasket og polert den både før og etter hver bruk så tvil som du aldri har gjort før og sjekk den minst en gang ekstra for sikkerhet skyld.
Når du til slut har lest gjennom dette og kommet deg fra den verste skjelvingen og kanskje ved hjelp av noe beroligende så skal det stå ganske klart at det er 2 veier her enten kjøper du LC eller så hopper du i det og tar sjansen.
Jeg har en Discovery 3 2005 og En Discovery 4 2012 model og lever helt fint jeg med det men hender jo kone og barn spør om jeg liker bilene mine bedre enn dem og svaret er alltid det samme: nja nei jeg liker nok dere best men må bort i garasjen å sjekke noe så vi tar får ta det senere og vipps så er det problemet løst for noen dager.
Og du skaff alt av verktøy som nesten finnes da det knapt er noe du ikke kommer til å ha bruk for.
Lykke til for det trenger du :-)
Mvh Kviasen