Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, jo, Kamerat K har et vesentlig moment: en Discovery 4 kan meget vel vise seg å passe bedre inn her, rett nok følger en viss risiko for et noe mer spennende bilhold med på kjøpet, men man får også mye bil med alt tenkelig utstyr for pengene. Legg til at at dette er en entusiiast-bil i ordets rette betydning, dette sammen med begrepet "engelsk" gjør at mange er noe skeptiske til en utad sett feiende flott bil. Derved blir verdifallet deretter, greit når man skal kjøpe og ikke fullt så greit når og hvis man skal selge bilen en gang i fremtiden. At understellsbehandling med etterbehandling hvert annet år ved 30.000 km i året, ligger i sakens natur, vår gode venn stålmarken trives veldig godt i en hvilken som helst rammebygd bil. Dette med understellsbehandling gjelder egentlig alle biler, den norske vinteren er ennå ikke avskaffet.

Det så, forundrer meg noe, er at en mann som fremstår som både klok og fornuftig ikke ser for seg at en god bil som BMW X5 kan eies i mer enn 4-5 år. Ja, plusspoeng for å være gjerrig som få og være opptatt av å gjøre et godt kjøp, forhåpentligvis er tanken da å prioritere en bil i best mulig stand for budsjettet. Men som vi vet: er man over gjennomsnittet opptatt av å være gjerrig, jeg foretrekker vel egentlig begrepet "sparsommelig", er det denne greia med å kutte overgangskostnadene mest mulig. Mao beholder man bilen mye lenger enn 10 år, for min del har jeg lagt lista for kjørelengde rundt 4-500.000 opp gjennom åra, det er et greit utgangspunkt der man gitt et normalt godt vedlikeholdsregime og jevnlig understellsbehandling slipper de store overraskelsene, og gitt at man ikke får en idiot i fleisen eller gammel rust blir som ny, så finner bilen veien videre til neste lykkelige eier og ruller noen hundre tusen til!

Færre bil-bytter gir vesentlig lavere overgangskostnader, dvs man sparer omregisterintgsavtgift, man sparer forhandlers tillegg (om man handler bruktbil hos forhandler), man kommer inn i den fasen i en bils liv der verditapet blir lavere og lavere for hvert år, og man kan fordele verditapet over flere år. Noe kynisk sett, man kan også i større grad gi beng i å selge bilen med nye dekk osv, om bilen er 10-15 år gammel, ja da bryr ikke kjøperne seg om slike detaljer i samme grad som ved en nyere bil. Alt i alt, man kan spare mye på å beholde bilen lenge!

"Reparasjonsdumpa"? Det er langt på vei en myte, det er her et godt vedlikeholdsregime kommer inn i bildet. Da unngår man overraskelser, da kan man langt på vei forebygge at ting som går i støkker drar med seg "halve bilen". Legg til at man selvfølgelig også kjører med vett, ikke minst når man skal dra med seg den lille, lette båten på 3.5 tonn.

Jeg merker meg også en viss trang til diverse utstyr. Jeg ville prioritert webasto og greie skinnseter, adaptiv cruise er også greit å ha, resten ville jeg hatt et mer avslappet forhold til. Prioriter det funksjonelle, og ikke minst: hengervekta. Nettopp dette med å trekke på en båt på 3500 kg i dann og vann ville jeg for min del nok også hatt et avslappet forhold til: om båten bare skal flyttes på si to ganger i året, kan det like gjerne være en tanke å skaffe seg medlemskap i en båt-klubb med bryggeplass og opplagsplass, som å måtte binde seg opp til å kjøpe bil for å kunne dra denne båten hjem til hagen eller gata derhjemme. Ja, sogar vil det være en tanke å leie en transportør for denne transporten, fremfor å kjøpe bil og båthenger for å gjøre det selv. Det må jo så alievel en kran inn i bildet, det er ingen småbåt dette her. Som sagt...et par tanker....jeg hadde selv tilgang til familiens gamle båtbyggeri når jeg hadde båt i ungdommen, så dette med båt og henger har aldri vært min greie, ikke hadde jeg store båten heller, men hadde jeg hatt det, ville jeg i egenskap av formann i gjerrigknark-klubben definitivt vurdert andre løsninger enn egentransport her. Bare en magefølelse, for alt jeg vet kan det jo være andre gode grunner som gjør at egentransport er påkrevet, og at båten blir brukt til et eller annet derhjemme i hagen :-)

Uansett, lykke til med både bil og båt!

Antall visninger