Revisjonshistorikk [tilbake]

Prinsippielt sett kan du risikere både regress og avkortet erstatning om du f.ex det kan hevdes at bilen ikke er "skodd etter forholdene". Dette kan komme til anvendelse om du kjører på sommerdekk på klonk is, eller på blankslitte vinterdekk en snørik dag. Normalt sett må det imidlertid dreie seg om en relativt alvorlig ulykke, altså store materielle skader eller personskade, og med et åpenbart element av uaktsomhet med i bildet for at det skal bli stor baluba av det. Her er både "sommerdekk" og blankslitte dekk, uansett type dekk, en sikker oppskrift på trøbbel, det er pr defibisjon grovt uaktsomt uansett om du så måtte kjøre som selveste presten!

Dine dekk ligger forsåvidt i et grenseland, men som vi vet, det er ikke ubetinget påbud om bruk av vinterdekk for personbiler i kongeriket. Det er denne greia med "skodd etter forholdene" som i stor grad regulerer bruken av vinterdekk. Dette kan man mene mye om, mange tøyer dette et godt stykke lenger enn de burde og gir beng, dvs kjører med sommerdekk hele året. Atter andre kjører med piggfrie vinterdekk i den tro at det er "helårsdekk", og så har vi de som kjøper f.ex dekk som i noen grad faktisk er påtenkt å fungere som helårsdekk, iallfall er de godt egnet til det: med en viktig modifikasjon: på sydligere breddegrader. Hadde nær sagt Spania, men som vi ser i disse dager, det kan bli spennende vinterforhold i Spania også!

Dette med MØNSTERDYBDE og profil vil også være av avgjørende betydning, jeg tenker at dine dekk ikke nødvendigvis vil være spesielt retningstabile med snø og slaps om mønsterdybden bikker under 4-5 mm. Så kritisk er mønsterdybde og profil for egenskapene under slike forhold,og som vi vet, det er dekk som selges som "vinterdekk" der ute - ofte av den billige sorten - som burde vært forbudt ved lov i et land som Norge, der vinteren faktisk ennå ikke er avskaffet. Så nei, dine dekk er nok ikke på noen måte noen "versting" i forhold til dette med vinterføre, men det er overveiende sannsynlig at det f.ex har en gummiblanding som ikke nødvendigvis er spesielt godt egnet for norske forhold. Det kan også være forskjellig profil vs nordiske vinterdekk, kfr forøvrig testen av vinterdekk for SUV, publisert hos Motor, opptil flere overraskelser der "

Noe forenklet sett, om vi ser på forskriftene, vil kravet om M+S og snøfnuggene primært være riset bak speilet i forhold til tyngre kjøretøyer. Men, det er et stort "men": ordlyden i dekkforskriften er ikke helt "grei": ”Vinterdekk kan være enten piggdekk eller såkalte friksjonsdekk uten pigger. De skal være spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake», og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.”

Det er den siste bisetningen du skal legge merke til, spesielt om du er yrkessjåffør og/eller kjører en doning med tillatt totalvekt på oppsiden av 3500 kg. Om du kjører personbil, er det altså mer bop-bop, i ditt sted ville jeg nok vært normalt aktsom og kjørt defensivt, slik man uansett bør gjøre i vinterhalvåret, og gjerne unngått å kjøre de dagene det virkelig røyner på. Heller føre var enn etter snar, og som jeg alltid sier - selv om jeg konsekvent sørger for å ha de beste vinterdekkene som kan kjøpes for penger - 60 km/t er egentlig veldig høy hastighet på seriøst vinterføre. Det er der jeg legger "lista", og ja, på god landevei kan jeg gjerne dra på til 80, men det er en god regel å huske at føreforholdene kan skifte brått og brutalt, kommer man f.ex inn i en skyggefull sving tidllig på vårn, kan gode råd bli rådyre om man skulle glemme seg ut og dundre på som om det skulle være sommerføre all over! Heller litt FOR forsiktig enn det motsatte, selv om en personbil er lattelig enkel å håndtere sammenlignet med et tyngre kjøretøy, det er ingen spøk om man har for høy hastighet i det øyeblikket bilen blir forvandlet til en halvannet tonns rattkjelke!

En grei utdypning (som jeg forøvrig sakset sitatet over fra) finner du HER: https://bobilverden.no/et-vinterdekk-er-ikke-et-vinterdekk/

The Bottom Line er at du nok ikke trenger å ha den helt store panikken om du har en vanlig personbil, men du bør være oppmerksom på at dekkene nok primært kan være tiltenkt et annet marked. Nå tenker jeg at du for meg fremstår som både erfaren og oppegående, det er ikke verre enn å kjøre dekka ut og gjøre et valg som er bedre tilpasset en norsk vinter neste gang, f.ex Hakkepellitas utmerkede piggfrie vinterdekk. Ja, noen bruker dem året rundt, men som jeg e rinne på over, det krever en defensiv kjørestil også om sommeren, piggfrie vinterdekk og relativt sett høye temperaturer, gjerne med våt vei, er lovlig, men ikke spesielt smart. Legg til at det også er dårlig økonomi, dekkene slites så raskt at du formelig kan se at gummien hopper av!

Jeg nevner dette fordi mange tenker at "helårsdekk" må være tingen. Ja, det kan selvfølgelig være praktisk å slippe dette dilldallet med å legge om et par ganger i året, men jeg ser det som en kosejobb, og det gir meg egentlig en Ole Brumm: ja takk, begge deler: jeg har dekk som er best mulig tilpasset kjøreforholdene såvel sommer som vinter. Om jeg er riktig i godlage vipper jeg over fire dekk på et kvarter, da skipper jeg kontrollen av bremseklosser osv osv og alt det andre jeg pleier å gjøre samtidig. Men som sagt, det er litt kos, og liker man det ikke? Da betaler man noen for å gjøre jobben, verre er det ikke. Poenget i denne sammenheng? Jeg tenker at du kanhende har fått anbefalt disse dekkene av en forhandler som har markedsført dem som helårsdekk, og at du, som også jeg til tider har tenkt, at dette er tingen! Det er altså ikke helt sant, kos deg med dekkene en stund til, for all del, men kjør defensivt og fornuftig! Alle gode ønsker!

Antall visninger