Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja....en mulig grunn kan være at Norge er et mikroskopisk marked i den store sammenhengen. Selv om vi liker å tro at Norge er "verdens navle" i både bilsammenheng generelt og elbilsammenheng spesielt, er det ikke helt sant: selv om markedsandelene for elbiler "der ute" er moderat målt i prosent, rettere sagt promoille, dreier det seg likevel om noen titusener solgte biler pr år. Og "der ute" er sedan og kombibiler, noe flåsete sagt sedan med bakdør, det som markedet etterspør.

Ja, det er annerledes i Norge, men bilfabrikantene går ikke hen og utvikler hhv åroduserer en stasjonsvognutgave av en gitt modell bare for - i beste fall - å selge noen få hundre biler i Norge. For biler med konvensjonell drivlinje er det litt annerledes: der vil man selge såvidt mange biler i både sedan- og stasjonsvognutgaver i andre markeder, at man ikke har noe som helst problem med å forsvare utvikling og produksjon av både sedan- og stasjonsvognutgavene.

I Norge er det selvfølgelig annerledes, der er det stasjonsvogn som selger, om en forhandler drister seg til å ta inn en sedan-utgave, kommer den til å samle ufattelig mye støv før den blir solgt. Sånn er det bare, uten jeg helt forstår hvorfor Ola Dunk ikke klarer å få opp øynene for at en sedan egentlig er både penere å se på og minst like praktisk for alle som ikke er i barnevogn-fasen av livet og/eller på død og liv må skaffe seg St Bernard eller en annen liten skjødehund :-) For ordens skyld: blant den håndfullen med biler jeg har eid på noenogførti år, er det faktisk flere sedan-utgaver enn stasjonsvogner. Faktisk er den eneste stasjonsvogna den bilen jeg har nå. Det hadde veldig mye med hunden å gjøre, med stasjonsvogna fikk plutselig bikkja egen leilighet bak i bilen.

Men jeg har hatt to kombi-biler, begge 5-dørs. Det gir det beste av to verdener, og jeg tenker at for dem som måtte savne stasjonsvogner som elbiler, meget vel kan finne et godt kompromiss av kombi-sorten. Forøvrig vet jeg at en av mine personlige favoritt-produsenter, russiske Moskwitch, tok frem en elbil-prototype basert på en varevogn på tidlig 70-tall. Litt for tidlig til å slå an, men den vakte en ikke ubetydelig interesse, og batteriene? En drøss blybatterier! Rekkevidde i trakten av noen få mil, et sted mellom 5 og 10 mil om jeg ikke husker helt feil.