Revisjonshistorikk [tilbake]

Google er din beste venn, jeg får ikke lagt inn link akkurat nå, men du søker på "elbil oslo bergen tur retur", vips, så får du bla link til Brooms artikkel om Triton Model H. Tørrvekt tett oppunder 3.5 tonn, reinspikka toskeskap og en håpløs bil for norske forhold spør du meg. Rekkevidden er også en sannhet med modifikasjoner, som vi vet liker elbilbatterier best at du lader når du bikker 20 % restkapasitet og stopper ladingen ved rundt 80 %. Dersom du vil ha et nogenlunde realistisk tall for praktisk anvendbar rekkevidde på en god sommerdag på tørr, flat vei legger du altså dette til grunn. I disse WLTP-tider burde dette vært et krav som ble lagt til grunn ved estimert rekkevidde for alle elbiler, faktum er at f.ex Tesla, som jo slår seg på brystet med "lang" rekkevidde, egentlig har kortere rekkevidde enn en Lada med en liten benziner under panseret for 40 år siden.

Men for all del, Triton Model H går sikkert inn i bilhistorien som en anakronisme. Dog håper jeg vi slipper å se denslags blyklumper på norske veier, det er jo så enkelt som at det medgår svært mye energi bare til å forfløtte vekta her....det er mao alt annet enn en "miljøbil"! For ikke å snakke om utslippene ved produksjonen av batteribanken, skrekk og gru! Det er rett og slett et perfekt eksempel på hvorfor det er viktig å få på plass et system for miljøavgifter for elbiler!

Antall visninger