Revisjonshistorikk [tilbake]

Som vanlig kloke ord og mange gode fakta fra Benny, og ja, det er korrekt at man får mye stor "SUV"...om man kan kalle en solid bruksbil som Tahoe for "SUV"...for pengene, men i gledesrusen over stor bil for liten pris....glem ikke at det er en grunn til at amcars er rimelige i innkjø i bruktmarkedet: det kan sammenfattes til en setning: det koster å være kar! Du skal være litt entusiast, gjerne en over gjennomsnittet kompetent garasjemekaniker som vet å ta vare på bilen sin, uansett om den bilir servet derhjemme eller på verkste, og ikke minst: ha en grei økonomi sånn at du ikke får nervøst sammenbrudd av løpende kostnader som uansett hvordan man snur på det, ligger i en annen størrelsesorden enn det man opplever med en mer ordinær bil. Det du får igjen for denne kostnaden, er en bil du ikke ser maken til hos verken den ene eller andre naboen, og gitt at du tar vare på den, ja da holder bilen så lenge du vil og litt til. Amcarfans vil ellers kunne veillede deg om hvordan du f.ex importerer slitedeler fra USA.

Mhp understellsbehandling er det en svært god investering, men velg et velrenommert firma som har holdt på en stund....ikke gå for laveste pris....sats på kvalitet...og sørg for etterbehandling annethvert til tredjehvert år, uansett hvilket produkt som benyttes, så tørker det inn over tid. Spesielt for hulromsbekyttelsen er jevnlig etterbehandling viktig. Lanolin, eller sauefett, er populært for tiden, det trenger visstnok bedre inn, men er mindre robust ifht sprut og mekanisk belastning. Dvs hyppigere etterbehandling. Jeg har selv valgt et kompromiss, Mercasol heter produktet, flere understellsbehandlere landet over benyttet dette produktspeteret. Verdt å sjekke, ha ellers i bakhodet at Tectyl synes å bli hardt og krakkelere under bilen, noe forenklet sett, Mercasol sn produktlinje ligger liksom midt i mellom Tectyl og sauefett. En siste pekefinger: du får sprøyt-det-selv kit for bla Lanolin, det er å spare på ørene og la kronene fosse ut, dette er ikke en gjør-det-selv jobb, speseilt ikke første gang. Det er rett og slett en krevende jobb, der du ikke klarer å gjøre like god jobb som gutta som kan det om du ikke har relevant erfaring. Legg til at det er en grisejobb, det er rett og slett ikke lønnsomt å gjøre det selv. Spesielt ikke på en så stor bil.

Uansett, lykke tikl, jeg klapper i hendene hver gang jeg ser slike sjeldne biler langs veien!

Antall visninger