Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, i min verden skal en god bil tåle både 4 og 500' uten nevneverdige problemer. Forutsetningen er et normalt godt serviceregime og jevnlig understellsbehandling. Har du passet nogenlunde godt på bilen din underveis, er ikke en liten sving ned til Spania noen stor greie. Når jeg ser gullrekka du har skiftet, fremstår det for meg som om du er en av dem som vet å ta vare på bilen din, da har du også kontroll med hva som er skiftet når og eventuelle ulyder som kan indikere et lager som holder på å si takk for seg eller andre festlige ting. Slike ting som reimer her og der har jo en tendens til å gi problemer når det passer som dårligst, dette og en generell sjekk av den sorten man kan gjøre uten demontering er noe jeg alltid gjør på mine biler før jeg legger i vei på lengre turer. Når det er sagt, nedigjennom Europa er det neppe noe stort problem uansett, byer og verksteder ligger som perler på en snor, og selv om du har en noe spesiell og tilårskommen bil der pessimister vil si at "alt" kan skje, ville jeg tatt med den store verktøykassa, og gjerne litt deler av den sorten som man erfaringsmessig kan tenkes å ha behov for, eksempelvis ståltråd, og ellers tatt bekymringene hvis de skulle komme. Det hender faktisk at MacMurphy tar ferie :-) Jeg tenker jo også at verktøykassa i seg selv er en god forsikring mot at ting skal gå galt. Det blir litt som å kjøpe snøfreser: da kan du bite deg i nesa på at det ikke kommer snø de neste 10 vintrene!

Om jeg ikke husker feil, er det et krav å ha med reserve lyspærer i minst et land på veien, kanhende det var Spania...slike krav finner du ut av hos NAF. Ellers er det fornuftig å kjøre med vett på motorveiene, en bil som primært er kjørt i Norge over lengre tid vil uvegerlig ha et sotlag på stemplene osv, da er det dårlig karma å gi bånn pinne fra du kommer i land i Danmark. I det hele tatt, den kloke holder seg godt under toppfart. Det har med komfort å gjøre, det har med drivstoff-forbruk å gjøre, det har med generell belastning på bilen å gjøre. Med en Suburban ville jeg tenkt i retning av 100-120 som passende marsjfart, og ellers holdt fartsgrensen på nasjonalveiene. Dette med "nasjonalveier" skal du notere deg om du ikke vet det fra før: i Frankrike og Spania er nasjonalveinettet bompengefritt. I Frankrike er deler av motoveinettet også biompengefritt, men ikke alt. Smartinger med BMW og Mercedes elsker å frese avsted på motorveinettet koste hva det koste vil, men om du ser på kartet vil du se at der motirveiene i Franrkike går øst-vest eller nord-syd, skjærer nasjonalveiene på skrå rett over liksom. Det innebærer at du kommer like raskt og effektivt frem på nasjonalveiene som på motorveiene. I Spania er det litt mer komplisert, men noe avhengig av hvor du skal, det er ganske smart å kjøre over Zaragossa. fremfor Andorra, speseilt gjelder dette i store utfartshelger eller når det er begivenheter som sykkelritt og annen dritt i den delen av Frankrike hhv Spania du må passere for å kjøre over Andorra.

The Bottom Line er at en bil som du passer jevnt og godt på, gjør jobben, også på en "rundtur" på 7-8000 km. Jeg har jevnlig tatt sånne småturer selv, de siste åra i Austerveg, der er det som kjent store dype skoger og sporadisk langt mellom verkstedene. Men pass på bilen og den passer på deg, det er det jevne som gjør utslaget, ikke panikk-sjekk dagen før man skal avsted. Lykke til og god tur!