Revisjonshistorikk [tilbake]

Med "overskredet maksgrense" mener du formodentlig at måt utslipp overskrider grenseverdien på et eller flere punkter. Jeg har latt meg fortelle at det lar seg gjøre å "regenerere" DPF på andre VAG-biler vha en heftig runde med gassbrenner...dvs man demonterer DPF, tenner gassbrenneren og kjører på til dritten gløder. Det ryker noe inni hampen, dvs at man bør stå UTENDØRS, med god trekk, gjerne stiv kuling, helst også etter mørkets frembrudd! Du røyklegger rett og slett hele nabolaget! Om det hjelper? Nja, varsellampene som indikerer fis-tett som ellers ikke ville slukke, forsvant ihvertfall. Men hvor lenge det varer, enn si om det også medfører at bilen går gjennom en EU.-kontroll i ettertid, se det har jeg aldri lykkes i å få bekreftet. Bla har jeg hørt om denne metoden fra en kjekk kar som brukte en Caravelle som firmabil, med mye småkjøring gikk det som det måtte gå, DPF gikk tett og klaget. Ditt problem er av en noe annen karakter, dessuten kan det være hurra for den lille forskjellen: Audis DPF kan være en annen konstruksjon. Skal et DPF tåle å bli "renset" vha gløding, ja da må det være kun keramisk materiale og metall med i syklusen.

I ditt sted ville jeg bare vurdert å prøve dette om bilen var i uvanlig dårlig stand - altså at det ikke var liv laga fremover uansett. Om det derimot er en bil som er i like god stand som en 12 år gammel A6 pleier å være, spesielt en 3.0 TDI, ja da ville jeg uten å blunke tatt kostnaden ved nytt DPF. Sjekk gjerne prisen først, norske merkeverksteder elsker å prise deler og rkevisita som om de skulle være belagt med 24-karat gull. Deretter tar du en telefon til Strømstad hhv Flensburg og innhenter alternativ pris....tipper vi snakker om vesentlig lavere pris og en tilnærmet "gratis" tur og langweekend i Strømstad hhv Flensburg. Ja, det er litt komplisert å reise utenlands for tiden, men det kommer jo en tid etter pandemien også, og om du ikke har en EU-kontroll rett rundt hjørnet, er det ikke noen stor greie om utslippene er litt høyere mens du venter på bedre tider.

Om du har litt dårlig tid, sjekk prisene hos det være seg et uavhengig, autorisert verksted hhv leverandører som har spesialisert seg på deleimport. Nei, det står ikke alltid "Audi orignalteile" utenpå, men det er ikke uvanlig at de største forskjellene er innpakningspapiret og prisen. Elelrs er det klart rimeligste alternativer å bestille delene fra Tyskland, f.ex HER: https://www.autodoc.co.no/reservedeler/partikkelfilter-10418/audi/a6

Husk imildertid en ting: bestill frakt via f.ex DHL!!!! Litt dyrere ved første øyekast, men du får kjapp levering rett på døra...og ikke minst: du slipper å betale det kgl norske postuvesen snaue 300 spenn for "fortolling". Derved går det omtrent opp i opp. Om jeg ikke tar feil, er det også en sensor med i bildet, koster lite å bytte denne samtidig...godt for alt som er bytta når man først er i gang. I det hele tatt, pass på å få med deg alt du måtte trenge av rørklammer, slanger, whatever.

Hvem som skal gjøre jobben om du ikke vil gi deg i kast med det selv? Tja...et hvilket som helst uavhengig, autorisert verksted burde kunne gjøre denne jobben, det er ikke alle som bare MÅ selge delene selv. Men velg et velrenommert verksted, ikke gå etter billigste aktør. Audi-sjappa? Da må du kjenne dem veeeeeeeeeeeeeeeeldig godt, Møller har veldig sterk fokus på å tjene penger på sine merkeverksteder. Det kan man selvfølgelig forsvare og leve med om man har en ny bil, men med en eldre bil? Da er det like greit å bruke et verksted som har en vesentlig lavere timepris.

THE BOTTOM LINE er at bilen din knapt nok er innkjørt, i min verden blir en god bil bare bedre og bedre etter de første 300'. Om bilen din er fri for rust og ellers i normalt god stand, kan du lett kjøre den minst 300' til uten nevneverdige problemer, forutsatt normalt godt serviceregime og ikke minst...denne greia med jevnlig understellsbehandling...også Audi ruster på norske vinterveier.

Med 300' til snakker vi 10 år, er vi litt pessimistiske og sier at bilen er kass etter 5 år, ja da har du nærmest "gratis" bil i 5 år: om denne moroa med DPF koster deg 10.000 blir det 2000 spenn i året. En ny, tilsvarende bil har et verditap på mellom 50 og 80.000 kroner pr år de første 5 åra. Legger vi begrepet alternativkost til grunn, er dette det du sparer pr år på å fortsette å kjøre med en ellers god bil som har fallt så mye i verdi at det egentlig ikke er noen vits i å selge den. "mye utgifter" med en eldre bil? Nada, også en ny bil krever service, og slitasjedeler må skiftes uansett. Ja, på din bil kan "alt" gå i støkker, men der kommer dette med et normalt godt serviceregime inn i bildet. Bedre å forebygge enn å reparere når noe går i støkker langs veien og drar med seg mye annet.

Siikkerhet.....miljø....komfort? Vel, Audi A6 har alltid vært en av markedets sikreste biler. En ny av sorten er selvfølgelig bedre, men en 2008 er absolutt ingen dårlig bil. Om jeg hadde vært i ditt sted, og ikke hatt veldig mye pæng på bok, ville jeg definitivt heller tatt vare på en god bil enn å hive den og kjøpe ny. Men du er selv ekspert på egne premisser, sett deg ned og regn, for rundt 10.000 bør du ha løst DPF-problemet for iallefall de nærmeste 5 åra. Har du derimot lyst og penger nok er det ikke rasjonering på gode biler, mye avhenger av hvilken stand den bilen du har er i. Jeg tenker jo at den er i grei stand, men igjen, der er du selv eksperten. Lykke til!

Antall visninger