Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, her har du møtt det særnorske begrepet "årsmodell" på sitt aller beste :-) I andre land med et annet verdenspråk enn engelsk legger man begrepet "Baureihe" og "Erstzulassung" til grunn ved kjøp og salg. Det første kan vi oversette med "modellserie" eller "versjon", det andre er rett og slett datoen for når bilen ble registert første gang. Tilsammen er dette ganske så entydig.

I Norge derimot har vi to ting som kompliserer bildet: den ene henger med fra tidligere tider: da fikk importørene gjerne tildelt et gitt antall biler, noen ganger for et år av gangen, som gjerne kom på båt til Drammen en eller annen gang, alle var naturlig nok produsert samtidig, ofte med samme farge på interiøret....osv osv osv.. For å "skille" etablerte man en sedvane der biler som ble registert fra og med 01.07 det ene året, f.ex 1990, ble klassifisert som "1991-modeller". 1991-modell var de helt frem til 31.06 påfølgende år. 01.07.1992? Ja da ble plutselig neste "årsmodell" et faktum! Noen ganger var det biler fra forrige "bolk" som på magisk vis ble"1992-modeller", gjerne side om side med tildelingen av biler for....1992. Nå var det jo ikke alltid kjempestore forskjeller: typisk var det ikke annet enn fargen på interiøret som skilte de to bilene. Dette var ved SALG....da kunne biler som var importert så mye som et år, ja sogar halvannet år i forveien, bli markedsført som 1992-modell. Legg til at det norske avgiftsnivået er i verdensklasse, vi ligger helt på topp!

Dette med avgiftsnivået har minst to konsekvenser: dels hender det at avgiftene hopper litt opp og ned. Om bransjen får nyss om dette på forhånd, ja da kunne man undertegne kjøpekontrakt med aktuelle kunder FØR f.ex en avgiftsnedsettelse...og ta bilene ut fra tolllageret og førstegangsregistrere dem ETTER avgiftsnedsettelsen. Dette har skjedd, sier ikke mer.

Høye avgifter gjør også noe med årlig verditap....til forskjell fra andre land gjør et år eller to ganske så mye med såvel innbyttepriser som bruktpriser! Bilbransjen og finansnæringen - glem ikke at forsikringselskapene også har en interesse oppe i dette - har et tricks i ermet her: EN PRIS FØR, EN HELT ANNEN PRIS ETTER! Fritt oversatt: ved SALG blir bilens årsmodell i store trekk fastsatt etter kritieriene nevnt over. Dvs at en bil som blir førstegangsregistert i andre halvår 2016, blir solgt som en....2017-modell! Jolly fine tenker kunden, da må jo bilen være 2017-modell også når jeg selger den....eller om den blir kondemnert! Men hvor lenge var Adam i paradiset? Når bilen skal byttes inn eller selges til en forhandler, for ikke å snakke om takseres ved kondemansjon, ja da snur man på flisa og definerer bilen som en "faktisk 2016-modell"! Begrepet "Baureihe" som kunne eliminert spekulasjoner av denne sorten, se det er noe man ikke snakker om!

At bilen har et serienummer som sier noe om når bilen faktisk er produsert og igjen...hvilken "modellserie" eller "versjon" man faktisk har foran seg....betyr heller ingen verdens ting i denne settingen! Man bruker ofte "Rødboka" eller et annet oppslagsverk - kall det gjerne makkverk - der man med mer eller mindre finurlige vendinger forsvarer bilbransjens og finansnæringens interesser. Snipp snapp snute, så står du der med en bil som på alle tenkelige vis kan dokumenteres å være produsert da og da, fortollet da og da, førstegangsregistert da og da, men likevel blir den som ved et trylleslag både et og to, i graverende tilfeller flere år eldre enn den faktisk er! Det er litt X-files i dette, man vil nesten ikke tro det før man får se det! For ordens skyld: jeg har sett det, mer enn en gang, bla med en bruktimportert VW Jetta 1991.....i en modellvariant som aldri kom til Norge. Likevel, når bilen ble kondemnert la takstmannen den særnorske modellen til grunn....derved ble en bil som ble kjøpt som ny i Spania i 1991 taksert som om den skulle være en "norsk" 1989-modell"....en helt annen bil som bla veide over 100 kilo mindre.

THE BOTTOM LINE er at du kan ha et lignende problem. Nå betyr det jo strengt tatt ikke allverden før du eventuelt skal selge bilen igjen, og all den tid bilen er førstegangsregistert i 2017, er det overveiende sannsynlig at det ved innbytte/salg vil være noe problem i det hele tatt. En forsikringstakst er a complete different matter, der kan det plutselig bli til at bilen din er en "faktisk 2016-modell" og plutselig blir et år eldre enn den virkelig er. I og med at du er oppmerksom på problemstillingen, er det noe du kan ta når og hvis problemet måtte dukke opp. Det er ikke riktig alle sorgene man skal ta på forskudd, men jeg ville definitivt sørget for å få en skriftlig bekreftelse fra Tesla Norge på det de "sier": nemlig at bilen er en "2017-modell".

At det KAN VÆRE en 2016-modell? Ikke umulig, da har bilen i såfall stått på et lager et sted, eller hatt en lang vei frem til første eier. Nå er det jo ingen "standard" for disse bokstavene og definisjonene, vil du grave mer i dette kan du alltids prøve å kontakte produsenten direkte. Men jeg ville i første omgang vært fornøyd med en skriftlig bekreftelse fra Tesla Norge. Om du kan foreta deg noe med dette og eventuelt få et prisavslag hos sjappa som har solgt deg bilen? Ja, du kan forsøke å gå i en hyggelig dialog med forhandler og rett og slett spørre....det verste du kan få er et rungende "nei" og fem sure tær bak! Etter kjøp er ofte sånne ting litt vanskeligere å snakke om, sånn er det bare. Og nei, det er ikke mange som tenker på å sjekke dette før kjøp!

Å gå til forlikrådet eventuelt retssapparatet? Gitt det faktum at bilen er førstegangsregistert i 2017 vil det være vanskelig å nå frem, du må i såfall ha en konkret dokumentasjon fra f.ex Tesla som produsent på at bilen er en faktisk "2016-modell" - eller en "Baureihe" som spesifikt kan knyttes opp mot 2016. Du bør også kunne dokumentere at bilen er vesentlig "dårligere" enn en "2017-modell" på et eller annet vis. Det er liksom ikke nok å hevde at bilen blir så og så mye mindre "verdt" ved en tenkt salgsituasjon eller forsikringstakst en gang i fremtiden, det må kunne dokumenteres. Som antydet over: ved en forsikringstakst kan bilens lovlige dokumenter frekt og arrogant tilsidesettes....i retten derimot vil alt som kan dokumentere faktum bli lagt til grunn. men igjen: det er kun dokumentasjon som gjelder....og den må være av den seriøse sorten. Skjermdump fra artikkelen i Broom er ikke nok....da må du i såfall ta med Benny som sakkyndig vitne.

Kan du ikke dokumentere faktum, har du det en advokat vil kalle "meget dårlig sak", i den forstand at du kan risikere å ikke oppnå annet enn å sitte igjen med å måtte dekke både egne og motpartens saksomkostninger. Med si 100.000 eller mindre i potten er det ikke verdt å tenke på en gang....derfor: snakk gjerne med forhandler....innhent gjerne dokumentasjon, som et minimum en skriftlig bekreftelse fra Tesla Norge som du kan dra frem fra lomma om du får behov for det. Men ikke slå på stortromma her, det er ikke det verste tilfellet jeg har hørt om. Sagt på en annen måte: det er oeverveiende sannsynlig at du ikke vil oppleve noen problemer med dette. Jeg ville kost meg med bilen og nok lagt dette til side om jeg ikke til et kompromiss med forhandler her. Lykke til!