Revisjonshistorikk [tilbake]

Octavia er på alle vis en grei bil, men med et bilbehov der "trekke-svær-hestehenger" står på lista, er det et åpent spørsmål om ikke jentungen burde gå litt i seg sjæl! Ja, en Skoda med 2.0 TDI og firehjulstrekk har en ganske så anstendig tillatt hengervekt, men avhengig av hvor tung denne hestehengeren måtte være - to havregamper veier jo LITT da - vil det ligge betenkelig nær grensene for hva som egentlig er "innafor" her! Ja, om det dreier seg om å trekke denne hengeren på flat vei noen få kilometer i dann og vann, gjerne på veistrekninger uten spesielt krevende stigninger og så videre,og ikke minst: en fører som forstår at hun ikke skal tyne livskiten ut av bilen, ja da kan det gå aldeles utmerket! Det dreier seg i aller høyeste grad om å tilpasse kjørestilen til vekta, dv akseptere at man nok må legge seg godt under fartsgrensa her og der, og ellers kjøre med det Sparebank1 forsikring kaller "flyt". Altså mykt og uten røkkekjøring!

Når det er sagt, Octavia og tilsvarende VW er blant de beste ordinære familebilene i markedet når det gjelder nettopp behovet for å kjøre med slep. Jeg har selv en henger med relativt høy nyttelast, og ja, jeg har sogar kjørt problemfritt med slep med både Passat med den fantastisk spreke 1.6 D, hele 55 hk, senere ble det 1.9 TDI...begge med kun forhjulsdrift.....halvannet tonn går jolly fine...bare man holder tunga rett i munnen. 2 tonn går også helt fint med sistnevnte, men dengang var IKKE vektkontroll av personbiler på tur med henger satsningsområde....sier ikke mer. I dag må man være pinlig nøyaktig med å unngå massiv overvekt, sånn er det bare!

EN FORUTSETNING er MANUELL kasse! DSG-kasse er fine saker, men IKKE når det gjelder å trekke tunge slep! Dernest må man legge opp til et serviceregime der man skifter olje og filter ved MAX 15.000 km!!!!! Glem longlife-intervaller, her er det i aller høyeste grad snakk om kjøring der motoren virkelig får jobbe. Og igjen, det kan fort gå greit, men det er og blir en krevende øvelse der man MÅ ta hensyn til at Octavia IKKE har en V-8'er eller en svær rekkesekser under panseret! Det dreier seg i første rekke om termisk belastning, men glem ikke at tunge slep også gir vesentlig høyere belastning på hele drivlinjen, like frem til dekkene. Firehjulstrekk er en absolutt forutsetning her, både i forhold til å faktisk kunne trekke denne ekvipasjen, og i forhold til denne bagatellen med maks tillatt hengervekt. Vær også klar over at olja i haldex-systemet må skiftes hver 60.000 km....også dette er ekstremt viktig ved kjøring med tunge slep!

Det ligger også i sakens natur at det her er kun 1.9 hhv 2.0 TDI som gjelder....fortrinnsvis en bil med maks ytelse fra fabrikk....IKKE f.ex 105 hk / 1.9 TDI. Ytelsen varierer noe med årsmodell, men typisk snakker vi 130-140 hk her. Og nei: 1.6 TDI er bare å glemme her, likeledes benzinerne! F.ex 2.0 benziner har nok krefter på papiret til å trekke dette slepet, men papiret og virkeligheten er to vidt forskjellige ting: det er ikke nok moment ved lave og midlere turtall til å fungere her. Legg til at ben benziner uvegerlig gir fra seg mer varme når den jobber....og bruker noe inni hampen mer drivstoff. En benzin rekkesekser kunne fungert...men ikke en 2-liter firer, turbo eller ikke turbo!

Jeg vile nok også lagt opp til å legge litt mer penger på bordet: det kom en kraftig oppdatert Octavia rundt 2013, dette er en vesentlig bedre bil på alle punkter. 150 hk TDI kom under pansret, haldex 5 - som jo er en vesentlig forbedret utgave av firehjulstrekket - og et nytt og vesentlig stivere chassi. Det betyr mye for stabiliteten når man trenger det: det være seg virkelig høye hastigheter i det store utland - eller kjøring med tunge slep. Tillatt hengervekt på denne generasjonen Octavia ligger rundt 2 tonn, men vær ops, hos VW var tillatt hengervekt et par hundre kilo lavere på de første bilene på samme plattform som kom til landet - uvisst av hvilken grunn.

Mhp tidligere generasjoner Octavia, bla før 2013, har det også vært noe variabel hengervekt. HER finner du en grei oversikt - på slutten - over de forskjellige modeller vs hengervekt: https://ws.skoda-auto.com/OwnersManualService/Data/no/Octavia1Z/11-2012/Manual/Octavia/A5Octavia_OwnersManual.pdf

Som sagt...mange gode grunner til å gå for den versjonen som kom utpå høsten 2013 fremfor forrige modell når "trekke-hestehenger" står på behovslista :-) Om ikke vi snakker ponnier, vil det meget raskt bli problemasisk med en maks hengervekt på 15-1600 kilo. Jeg vil også på det sterkeste anbefale at jentungen setter seg inn i dette med førerkortklasser og hengervekt, det er ikke noe kjekt å lære dette på den harde måten av Politimester Bastian langs veien!

The Bottom Line her er at ja, Octavia er sannsynligvis den beste bilen man kan kjøpe til dette formålet når man er på budsjett. Da får man en ikke altfor gammel bil som ikke koster skjorta å vedlikeholde. Men glem ikke premissene jeg skisserte innledningsvis: et slep på 1.5 tonn og mer stiller helt andre krav til kjørestilen, man skal rett og slett ha respekt for vekta!!!! Om jeg skulle kjørt med slep fra 1.5 tonn og oppover, ville jeg nok tenkt i retning av 2.5 TDI, gjerne under panseret på en nyttebil som CW Caravelle....med firehjulstrekk. Alternativt en japansk firehjulstrekker med 2.5 eller større dieselmotor, ikke nødvendigvis Landcruiser, men f.ex Mitsubishi L-200, L-300. Ikke noen spesielt egnet familiebil noen av dem, men greie bruksbiler med seig motor, mener begge har reduksjonsgir også. Pajero er også et alternativ, men den ligger litt for høyt i pris. Vær imidlertid ops på at også disse bilene må kjøres med conduite om man trekker såvidt tunge slep!!!! Mer enn en gang har "hestefolk" blitt stående langs veien med hakeslepp og gråten i halsen fordi de IKKE ar skjønt at et par tonn med slep gir økte termiske belastninger på den stakkars motoren! Ikke noe kjekt med en blåst topp på hjemvei etter et stevne på den andre siden av landet! I det hele tatt, man skal vite hva man går til her, denne greia med "hest" er en krevende hobby på alle vis!

Octavia er og blir det alternativet som gir mest mulig "ny" bil for et begrenset budsjett. Uavhengig av hvilken bil dere måtte tenke på, det er jo sånn at også relativt sett nye biler ruster som kjeks i Norge, rustebeksyttelsen fra fabrikk holder ikke mål for en norsk vinter, og altfor få gidder ikke ta kostnaden med å sørge for jevnlig understellsbehandling. Derfor er det aller viktigste sjekkpunktet når dere ser på bruktbiler rustdannelse. Ser dere antydning til rust i bærende konstruksjoner, er det bare toppen av isfjellet...skygg unna og gå videre til neste bil, det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler! Og finner dere et godt eksemplar, kjør den gjerne direkte til understellsbehandling!

Vær heller ikke redd for kjørelengder på 2-3-400.000, det er bilens faktiske stand som betyr noe. En 10 år gammel Octavia med 400.000 på speedometeret er ofte brukt av en langpendler, eventuelt har den vært taxi i sin barndom. Da er den som regel passet godt på! Mens en bil med mistenkelig lav kjørelengde er noe man skal være på vakt mot....det er såre enkelt å endre tallet i kilometertelleren....og det skjer oftere enn vi liker å tenke på. Så bruk tid på sjekk og prøvekjøring, sjekklister finnes på nett i søkk og kav...og er dere ikke trygge på dere selv, få med en god venn som kan det dere ikke kan! Da blir prosessen litt sosial også, det er halve gleden ved å lete etter bil! Lykke til!

Antall visninger