Revisjonshistorikk [tilbake]

Alle biler ruster i Norge, sånn er det bare så lenge vinteren og saltinga ikke er avskaffet. Man må gjerne mene at bilfabrikantene burde sørge for bedre rustbeskyttelse fra fabrikk, men i store trekk er det noe norske bileiere må sørge for selv. Noen bilimportører sørger for å understellsbehandle bilene når de kommer til Norge, dette gjelder spesielt asiatiske biler, mhp Chevrolet er jeg usikker, jeg tenker at det du beskriver, tilsier at så IKKE skjer! Om tidligere eier heller ikke har sørget for verken understellsbehandling eller løpende etterbehandling underveis, ja da er det bare et spørsmål om tid før du formelig hører stålmarken skrike av fryd! Naturlig nok, jo nyere bilen er, jo færre stålmark har rukket å etablere seg. Det er her du kommer inn i bildet: du bruker tiden godt, undersøker aktuelle objekter grundig og leter til du finner en bil med lite eller ingen rustdannelse.

Og når bilen blir din....kjører du den rett på understellsbehandling og sørger for etterbehandling annethvert til tredjehvert år. Mhp motor etc: amerikanske biler er som andre biler, gitt et normalt godt vedlikeholdsregime har du et greit bilhold. Ta vare på bilen og den tar vare på deg! Men vær klar over hva du går til: Tahoe er en relativt tung bil, det medfører at alt som har med hjuloppheng og bremser å gjøre, enn si dekk, er litt grovere, litt dyrere og ikke minst: slites litt mer enn ellers. Amerikanske biler er - overraskende nok for mange - heller ikke feilfrie. Jeg tenderer til å tenke at de rett og slett er som biler flest, verken bedre eller dårligere. Et pluss skal dog Tahoe ha: det er en forholdsvis grei og robust bil. Kall det gjerne en god bruksbil.

Uansett, vekta gjør jo noe med driftsbudsjettet, enten Amcar-Fansen vil innrømme det eller ikke.

Kan nevnes at min avdøde bror hadde amcar.....selv med en liten rekkesekser gikk det 1.8 liter på mila på langkjøring. Dekka kosta et halvt nasjonalbudsjett, når han etterhvert byttet ut den gjeve amerikaneren med en liten nusselig japansk stasjonsvogn fikk han 8 - åtte dekk til japsen for hva det kosta med et eneste dekk til den amerikanske "turisten"! Det betyr også litt å gå fra 1.8 liter på mila til 0.6 liter på mila...og ja...forskjellen ved småkjøring var over grensen til grotesk! Uavhengig av om den bilen du ender opp med har diesel eller benziner: det koster å fløtte på en relativt sett tyngre bil. Legg til at amerikanske dieselmotorer ikke er helt som europeiske, uansett om du snakker en small block V-8 eller en variant over temaet amerikansk diesel: du får et høyere drivstoffbudsjett.

The Bottom Line er at det koster å være kar. Du skal vite hva du går til, og tenke nøye gjennom om du har behov som rettferdigjør å gå for en bil som dette. Ja, det er en fantastisk god bil til sitt bruk, men det er etter min formening helligbrøde å bruke en slik bil til det være seg matpakkekjøring eller til og fra butikken. Dette er en bil som fortjener å bli brukt under krevende forhold, gjerne til tunge slep eller som gårdbrukerbil, håndverkerbil! Lykke til!

Antall visninger