Revisjonshistorikk [tilbake]

Om vi holder oss til V90 hhv Superb, er det en ting du har oversett: V90 i omtrent samme årsmodell innenfor omtrent samme budsjettramme innebærer i store trekk biler som er kjørt en god del lenger og/eller har en 150 hk dieselbrenner under panseret. Når vi vet at V90 veier 1700 kg+, bør man som et minimum prøvekjøre bilen før kjøp og vite hva man går til. Etter mine begreper mer enn nok til norske forhold, og helt greit i det store utland også, men for noen kan det være en nedtur. Vær også ops på at det vil være en forskjell på utstyrspakkene bilene er levert med, vi snakker om en rimelig nedpint V90 kontra en topp utstyrt Superb. Igjen, absolutt noe man kan leve med, men man skal vite hva man går til.

Forskjellene i kjørelengde likeså: for meg er det ikke avskrekkende forskjeller, det som betyr noe er bilens faktiske stand. En godt gjennomarbeidet tilstandsrapport skal ligge på bordet før man kjøper en bruktbil i denne prisklassen, likeledes skal servicehistorikken være normalt grei. I det hele tatt: det er såvidt mye penger at man bør gjøre en god jobb i å undersøke aktuelle objekter. I denne prosessen hører prøvekjøring med, da får du anledning til å gjøre deg opp et inntrykk av hvilken bil som passer deg og familien best. Da kan du også gjøre deg opp en mening om det du kaller "kjørekomfort". Her vil det være mye smaken vs baken, et tysk landeveislokomotiv vs en Svenssson-bil. Verre er det ikke.

Min subjektive oppfatning er at jeg ville valgt Superb her, uten å blunke, mye fordi Volvo har lagt seg på en linje med å legge for mange funksjoner man bruker mye, bak brukergrensesnittet i en himmla skjerm. Det koster også mer å eie og drifte en Volvo i Norge, og V90 er ikke fullt så grei å serve hos et uavhengig, autorisert verksted som Superb. I det hele tatt: Superb er veldig mye god bil for pengene, og sammenligner du epler og epler og pærer og pærer, ja da trekker Superb det klart lengste strået i prisammenligningen også.

Mhp driftsikkerhet er et normalt godt serviceregime alfa og omega. Som nevnt over, der er det greiere å være Skoda-eier. Mhp rustbeskyttelse er det sannsynlig at V90 er et hakk bedre, men uansett, så lenge vinteren og saltinga ikke er avskaffet, er understellsbehandling med jevnlig etterbehandling obligatorisk i Norge. Sånn er det bare. Koster egentlig ikke allverden, man får ikke engang sagt ordet "rustsveising" før det koster mer enn hva det koster å forebygge rusta på forsvarlig vis. Enkelt og greit! Legg til at dette med vedlikehold og understellsbehandling også hever sikkerhetsnivået i bilen din betraktelig...hvilket bringer oss videre til neste punkt: sikkerhet. Volvo har opp gjennom årene hatt et solid forsprang, men forskjellen på Volvo og "de andre" er ikke riktig like stor som før. Både V90 og Superb er blant markedets sikreste biler, begge har sterke sider og litt mindre sterke sider. Igjen, jeg ville valgt Superb, bla fordi det kan være flere og mer velfungerende støttesystemer på en godt utstyrt Superb enn en ribba V90. Men det er min prioritering: du er selv den største eksperten på hva du vil priorioritere her.

Mhp generell kvalitet vil jeg hevde at Skoda er like bra eller bedre enn V90, en av grunnene er at jeg var inom en av Skodas fabrikker for noen år tilbake. Den korte versjonen er at jeg ble heftig begeistret. Mulig Volvo er litt mer forseggjort, litt dyrere materialer, men jeg er mer opptatt av presisjonen i sammensetningen, det legger grunnlaget for et problemfritt bilhold gjennom hundre tusenvis av kilometer og år ut og år inn. Når jeg sammenholder mine erfaringer med det jeg har plukket opp her og der om Volvo i åras løp...velger jeg fortsatt Skoda her. Det kan være at noe enklere løsninger er det utslagsgivende, ja, Skoda er litt "Rema" her, på den annen side sett: det er et sunt prinsipp for nettopp denne greia med problemfritt bilhold. Glem heller ikke det gamle ordtaket "det koster å være kar". Som nevnt innledningsvis, det merker man med Volvo, og velger du f.ex Audi, Mercedes, BMW, ja da kommer du både titt og ofte til å få påminnelser om akkurat dette: det koster å være kar! Stjerna på panseret, ringene i grillen og så videre, det er ikke bare innkjøpsprisen som koster, men absolutt alt du må gjøre for å holde bilen på veien! For noen er det vistnok verdt det, for meg og andre som ikke prioriterer bil fremfor hus, hjem og familie, er svaret et rungende NEI, det er ABSOLUTT ikke "verdt" det!

Alternativer ellers? Tja...vår gode venn Kamerat K her på forumet har en forkjærlighet for Ford. Det kan jeg langt på vei være enig i, min personlige favoritt hos Ford er Mondeo. Den er pen, den har god plass, den har mange gode egenskaper. Den er også grei å eie, men for meg ligger den altså et hakk ned på lista i forhold til Skoda/VW. Igjen, smaken er som baken. S-Max er et annet godt alternativ fra Ford, og som du vet, også Ford leverer sine biler med AWD. En god venn har satset på en nesten-ny Kuga, men som deg, jeg foretrekker en ordinær stasjonsvogn fremfor en SUV. Hvorfor i alle dager skal man kjøre rundt med en bil som går på stylter? For andre er også Opel et alternativ, men jeg ville skygget unna, det er for få biler og for lite kundestøtte. Ikke noen "grei" bil å eie i Norge, enkelt og greit. Det gjenspeiles i bruktprisene, men man skal leve med bilen også, og den modellen som kunne vært aktuell fra Opel er IKKE spesielt enkel og grei!

The Bottom Line her er at du bør plukke ut et par-tre kandidater og bruke litt tid til å prøvekjøre. Dernest bør du gjøre deg opp en mening: en billig variant av en "premiumbil" med lengre kjørelengde....eller en relativt sett nyere, men litt mindre "premium" bil der du får både kortere kjørelengde, mer utstyr og ikke minst, et greiere og rimeligere bilhold på sikt. Igjen, for noen er det visstnok verdt det. Men glem ikke at Skoda faktisk har en lang tradisjon som nettopp...et premium-merke! Helt der er ikke f.ex Ford, men du og du, Mondeo er faktisk ganske så elegant! Glem heller ikke at det å sjekke ut diverse alternativer er halve moroa! Lykke til!

Antall visninger