Revisjonshistorikk [tilbake]

Rent bortsett fra pumpedyser og litt annet dilldall, er formodentlig 1.9 TDI anno 2006 ganske så lik 1.9 TDI anno 1998. Om jeg ikke husker feil, er det noe som VAG kaller "dobbeltemperatursensor" et sted i motoren...mener den er plassert nokså høyt opp. Lett å skifte når man vet hvor den er, ikke koster den stort heller. Ta en tur innom delelageret på ditt lokale VW merkeverksted, de bør kunne hjelpe deg. Jeg hadde en 1.9 TDI 110 hk fra 1998, det tok typisk 2-3 mil før olja var gjennomvarm. Mhp kjølevæsketemperaturen stabilsierte den seg etter et par mil, men varmeapparatet ga greit med varme så snart nåla begynte å fløtte seg oppover. Jeg hadde forøvrig elektrisk motorvarmer, det var greit å ha fra 0 grader og nedover. Heldigvis bor jeg et sted med mildt kystklima :-)

At dieselbiler er "dårlige" fordi de genererer lite varme? Nja, for en bensin-freak er det kanhende "dårlig", men det kan man fint leve med for å ha vesentlig mer effektiv forbrenning og derav følgende lavt forbruk. For 110 hk TDI snakker vi om lave 0.4 i snitt i sommerhalvåret hhv 0.45 i vinterhalvåret med mitt kjøremønster, mye langkjøring for å si det sånn. Om jeg kjørte kun langkjøring og la vekt på å kjøre økonomisk, var 0.39 greit oppnåelig, faktisk klarte jeg å krype så langt ned over en "rundtur" på 1200 km, snitthastigheten på returen var rundt 80 km/t. Mye jevn kjøring, ingen grisekjøring. Så ja, jeg kjører fortsatt diesel, og lever godt med lite spillvarme :-)

Om du bor et kaldt sted er løsningen sjarmerende enkel: en papp-plate foran deler av radiotoren. Da stiger temperaturen på kjølevæsken raskere, og du kommer noe høyere opp enn du ellers ville gjort. Uten en slik papp-plate er det ikke uvanlig at nåla ligger si inntil 10 grader under nominell temperatur - dvs den temperaren termostaten forsøker å holde - vanligvis ca 90 på måleren. At temperaturen varierer noe under kjøring i kuldeperioder er heller ikke uvanlig, husk at motoren utvkler vesentlig mindre varme om du kjører på flatmark ved lavt turtall. Og Passat har ja takk, begge deler: både totalutveksling for "Das Autobahn" og høyt dreiemoment. Når du siger avsted på 5.gir ved norske fartsgrenser er det ikke rare effekten du trenger...motoren går nærmest på tomgang, og en dieselbrenner på tomgang utvikler ikke spesielt mye varme.

For meg fremstår det som om du kanskje ikke har hatt bilen spesielt mange vintre. Men sjekk opp denne dobbelt-temperatur-greia, den hadde ganske så stor betydning på min bil. Og ja, også jeg prøvde å bytte termostat først uten hell. Ellers anbefaler jeg elektrisk motorvarmer på det sterkeste, den koster ikke stort om du kjøper kun varmekobla og en enkel tilkobling, eventuelt med en ekstra kabel til en kupevarmer. Den var enkel å montere på B5, med litt flaks er det like greit på din bil. Lykke til med en feiende flott bil!

Antall visninger